news-details

تکنولوژی یا انصاف در قضاوت فوتبال ؟ کدامیک ؟

هفته سوم مسابقات فوتبال لیگ برتر بازهم آبستن حوادث و اتفاقات غیر قابل پیش بینی در امر قضاوت داوران فوتبال بود . گویا قرار نیست به این زودی ها دوره اشتباهات داوری به انتها برسد . کمیته داوران فدارسیون فوتبال با یک تیر دو هدف را نشانه رفته است . از یکسو می خواهد سن قضاوت داوران فوتبال کشورمان را  جوان تر کند و از سوی دیگر داوران جوان ایرانی، بیشتر سوتهای قضاوت عرصه های بین المللی را در دست بگیرند .  آیا این مهم محقق می شود ؟

کلید پیشرفت در داوری

کلید پیشرفت در حرفه داوری ، آمادگی بالاست . برای یک قضاوت خوب باید به آنچه از شما انتظار می رود آگاه باشید و مطمئن شوید بهترین موقعیت و آمادگی لازم را برای اجرای آن در اختیار دارید که لازمه آن دقت ، تمرکز و تعهدی است که در قبال این کار احساس می کنید . این بدان معنا نیست که همیشه همه چیز به شانس و اقبال بستگی دارد بلکه این تلاش و انگیزه داوران است که عامل پیشرفت و موفقیتشان می شود .

دقایق پایانی و کار قضاوت

یک داور باید بداند پر مخاطره ترین مرحله برای او، دقایق پایانی بازی و زمانی است که بازیکنان به علت خستگی ، بیشتر خطا می کنند . پاس های نامناسب ، عدم کنترل توپ ، برخوردهای متعدد و غیره همه و همه احتمال بروز خطا را افزایش می دهند . همین طور زیر پا گذاشتن قوانین موجب بروز موقعیت های خطرناک می شود و این بدان معناست که داور باید در دقایق انتهایی بازی بیش از هر زمان دیگر هوشیار ، آماده و در وضعیت فیزیکی مناسبی باشد تا بهترین تشخیص را در این شرایط حساس و دشوار داشته باشد  .

فوتبال روی انصاف را دید ...

داوری این روزهای فوتبال در دنیا تخصصی تر از قبل شده است . این سالها که وی آی ار به فوتبال ورود کرده و کوچکترین اتفاقات و حوادث فوتبال را رصد می کند و بهترین تصمیم گرفته می شود تا عدالت زیر سوال نرود . در هفته سوم رقابتهای لیگ برتر فوتبال کشورمان وقتی عبدالله حسینی مدافع تیم ذوب اهن با مهاجم تیم پیکان برخورد نداشت ،سید رضا مهدوی ، داور مسابقه نقطه پنالتی را نشان داد که با اعتراض شدید ذوبی ها روبرو شد . تیم فوتبال ذوب آهن تا اینجای کار لیگ بیستم بد جور تنش از اشتباهات داوران زخم خورده است . داور مسابقه معلوم نیست با تکرار پخش صحنه اشتباهش از دوربین کنار زمین یا مشورت با داور چهارم تصمیم خود را برگرداند تا مهاجم تیم پیکان در پایان مسابقه بگوید ؛ هیچگونه برخوردی با مدافع تیم فوتبال ذوب آهن نداشتم ! در واقع فوتبال روی انصاف را دید. اگر انصاف و بی انصاف این جمله را در دستور کار قرار دهند که ؛
انصاف بداند که بی انصاف کیست ، اما ، بی انصاف نمی داند که انصاف چیست .
هیچ اشتباه و قصوری رخ نخواهد داد ...

به اشتراک گذاری این مطلب!