news-details

باخت قبل از مسابقه با آمریکا

سال ها قبل یعنی آن روزهایی که تیم ملی با "والدیر ویرا" پس از بیست سال، جواز حضور در جام جهانی فرانسه ۱۹۹۸ را اخذ کرد، گروهی که از انصاف هیچ چیز نمی دانستند( یا می دانستند ولی بر طبل پر صدای مصلحت کوفتند ) بی آنکه فرصتی به مرد برزیلی بدهند، "ایویچِ" فقید را جایگزین او کردند. هرچند که او نیز با تمام افتخاراتش پای ناسیونالیسم افراطی گروهی دیگر ذبح شد تا "جلال طالبی" به یکباره  بر سر تیم ملی خراب شود و حاصل زحمات مایلی کهن، ویرا و ایویچ را درو کند و بعد از جام جهانی هم برود دنبال کار خودش!

 البته برکناری مایلی کهن و ایویچ را می شد توجیه کرد، اما ویرا ... نه، او را در سخت ترین شرایط به کار گرفتند و پس از موفقیتی استثنائی و تاریخی، به بدترین شکل ممکن برداشتند!  ویرایی را که چند ماه بعد،در بازی های آسیایی بانکوک، تیم پر ستاره ما را با شاگردان گمنام عمانی خود گلباران کرد تا یکی از روزنامه‌های داخلی تیتر بزند" چوب خدا صدا ندارد"!

حال بیست و چهار سال از آن دوران می گذرد و تاریخ را تکرار می کنند و انصاف را در باغچه فدراسیون فوتبال  چال می کنند! همانجایی که چند سال قبل " ویلموس گیت" را برای بیت المال  رقم زدند و تیم ملی را در آستانه حذف از مرحله پیش مقدماتی جام جهانی قرار دادند!

 عملکرد مرد بلژیکی آن قدر افتضاح  بود که کمتر کسی حاضر بود وارث عملکرد فنی او شود، تا اینکه قرعه فال را به نام اسکوچیچ دیوانه زدند! کرواتی که نمی دانست فرهنگ حاکم بر فوتبال این سامان فرسنگ‌ها  با منش ایرانی- اسلامی  مردم ما فاصله دارد!  
بیچاره اسکوچیچ نمی دانست که بردهای پشت سر هم، نیز ضمانتی برای بقایش  نیست! 
البته آن فلک زده یک بد شانسی دیگر هم آورد؛ چرا که به حکم قرعه مجبور شد، با بزرگ ترین دشمن سیاسی کشور یعنی آمریکا روبه‌رو  شود! مسابقه ای که باختن در آن برای کسانی که با روح ورزش بیگانه هستند، تراژدی محسوب می شود! در واقع می شود ادعا کرد که اصلی ترین دلیل برکناری اسکوچیچ آن است که بعضی ها به این نتیجه رسیده اند که اسکوچیچ  توان رویارویی با آمریکا را ندارد!!
یکی هم در ورزش این کشور نیست که از غیر ورزشی ها بپرسد مگر باخت احتمالی به آمریکا بیش از یک شکست ورزشی است؟  مگر این همه برد و باخت در کشتی و والیبال مقابل آمریکایی ها داشتیم، جای زمین و آسمان را عوض کرده که این بار ارض و سماء را بهم بریزد؟!


 خوب است غیر ورزشی های الکی نگران بدانند، آنچه فدراسیون انجام داد باعث شد از همین حالا به آمریکایی ها ببازیم!
 مگر نه اینکه اختلاف ما و شیطان بزرگ بر سر اخلاق است؟! آیا وقتی تیم را از مربی ای که در روزهای سخت قبول مسوولیت کرد و با نتایج عالی تیم ملی را به جام جهانی رساند گرفتند و به کی روشی دادند که در  رساندن مصر  به قطر ناموفق بوده، در واقع اخلاق را نباختیم؟! 
شخص کی روش هم وقتی با فدراسیونی وارد مذاکره شد که سرمربی قانونی داشت، اخلاق را باخت! به بیان ساده تر، فدارسیون فوتبال در واقع بازنده ای اخلاقی است که تیم را به یک بازنده اخلاقی دیگر سپرده است! 
اجازه می خواهم خیلی شفاف بگویم که، اگر با اسکوچیچ به آمریکا می باختیم، فقط یک مسابقه فوتبال را باخته بودیم، اما حالا اگر ده گل هم به حریف بزنیم، باز بازنده ایم، چرا که بر خلاف دکترین نظام، یعنی عدالت و اخلاق عمل کرده ایم! روشن تر اینکه، یانکی ها هر روزی که بتوانند ما را وادار کنند پای روی اصول انقلاب بگذاریم، برنده اند و در مقوله حاضر موفق به انجام این کار شدند، پس قبل از اینکه حتی یک شوت به طرف دروازه ما شلیک کنند، برنده شدند! 
البته آمریکایی ها  باید بدانند که مردم و فرهنگ مترقی ما را نبرده اند، بلکه تنها بر ساکنان ساختمان فدراسیونی غلبه کرده اند که هنوز مشروعیت رئیس آن با شبهه جدی روبروست!

به اشتراک گذاری این مطلب!