news-details

کلاه فوتبالی

با تکریم نقش بی بدیل (کلاه) در مناسبات اجتماعی برای خانمها و آقایان، که نمادی از وقار، شخصیت، ادب، منش، و یکی از بهترین ابزار در روابط اجتماعیِ انسانهای فرهیخته است که در هنگام دیدارِ یکدیگر به عنوانِ ادای احترام از سر بر میدارند که البته  نشانی از فروتنی و بزرگواری است.

برای پرداختن به سایر کاربردهای استفاده از کلاه در مشاغل و جایگاههای گوناگونِ اجتماعی، حتما صاحب نظران واندیشمندانِ حوزه ادبیات در فرهنگ های مختلف، مطالب مفید و بیشتری را ارائه خواهند کرد، اما نگارنده با بیان گزیده ای مختصر از اعتبار کلاه، این مقدمه را از آن جهت آوردم که به مطلبی فراخور در عرصه برخی مراودات در حوزه ورزش، بالاخص رشته جذاب فوتبال به زبان طنز اشاره نمایم.

به صراحت ذکر این موضوع را بسیار لازم میدانم که هر گونه برداشت منفی از واژه "کلاه "و مترادف های آنرا محکوم کرده و هرگز نباید جنبه (کلی) و یا حالت (عمومی) به آن اطلاق نمود، چرا که بسیاری از بزرگان عرصه فوتبال دارای کلاه هستند و حتی به استناد داشتن کلاه، بسیار با ادب با شخصیت، مشهور و محبوب نیز هستند

و اما نقش انواع "کلاه" در فوتبال!

"کلاهبردار" : به شخصی میگویند که در قدم اول کلاه والدین را برمیدارد تا به فرزند ایشان فوتبال بیاموزد به این امید که در چند سال آینده ( مسی) را رد کرده و ( طلایی) شوند و پول پارو نمایند!

"کلاه گذار": از هم جنس های کلاه بردار است، با این تفاوت که اول کلاه میگذارد بعدا کلاه برداری میکند ، کاری بس دقیق و حساب شده، یعنی اول با لبخند و بدون  هیچ دریافتی، ظاهرا کلاه به سر خودش گذاشته و پس از کسب اعتماد عاشقان فوتبال، واردعمل شده و آنچنان کلاه برداری میکند که خودِ " کلاه" هاج و واج بماند!

کلاه تو کلاه: اصطلاحا  اینجور افراد در حین انجام کارها، عقد قراردادها، واسطه گری ها و زد و بندهای فوتبالی بارها اعلام میکنند که فلانی بهتره کلاهمون توی هم نره، که این موضوع عجب شگرد جالبی بوده و کاربرد های بسیاری دارد!

کلاه نمدی: نشان از آدمی آرام و ساده دارد که چندی پیش از ولایت... به مرکز آمده و به قول بعضی ها با پیژامه هم آمده، اما به اعتبار یک برند سیاسی اجتماعی، یهویی سر از یک باشگاه بزرگ فوتبال در آورده و کلاه نمدی را به پستوی خانه تحویل و با کلاه مخصوص، عکس تابلو فرشی انداخته و در دفترش نصب نموده است، یعنی که ما مرد هزاردستان فوتبال هستیم!

شب کلاه: دیگه از این واضح تر نمیشه، شبها بعد از تناول شام خوشمزه ای که (عیالات محترمه)! تهیه کرده است، یک استکان چای دیشلمه کمر باریکِ لب سوزِ لب دوزِ سر کشیده و بعدش روم به دیوار، یک آروغِ آبدوغ مآبانه نواخته و دست بر گوشی و گوش به فرمانِ بعضی ها، که قربان ، ما چاکر خانه زادیم!

کلاه بوقی: احتمالا این کلاه مخصوص برخی بوق به دستان سکو نشین در استادیوم های فوتبال است و مجددا روم به دیوار، یه ربط مختصری به کلاه از جنسِ دستمال ابریشمی دارد البته با مواجبی خارج از لیست!

کلاه لبه دار: کلاهی کاملا شیک در کاربردهای گوناگون و رنگهای گوناگون که وقتی میخواهند سرِ  یک آرزومند فوتبالی بذارن، به انواع این کلاه که روی سر بعضی مربیان لبِ خط هست اشاره میکنند، البته این نوع کلاه را معمولا همراه با شالِ مربوطه، سِرو میکنند!

کلاه شاپو: این نوع کلاه در سالهای بسیار دور ظاهرا توسط یه نفر بنام شاپور طراحی شده بود که به مرور زمان به کلاه شاپو معروف شده و به گفته یکی فرد نکته سنج، معنی آن همان کلاه هاپو است که احتمالا درآمد فوتبال را هاپولی هاپو میکنند و یک لیوان نوشیدنی غیر مجاز روی آن سر میکشند!

کلاهخود: این واژه ابتدا به معنی (کلاهِ خوردن) بوده و اصطلاحا هرکس میخواسته در فوتبال به خورد و خوراک خوبی برسد این کلاه را بر سر خود و مدیرش میگذاشته ، مثلا یک آدم بساز بفروش که با حمایت یک مدیر ورزشی، یک شبه مدیر عامل یک باشگاه شد و هردوی آنها باهم خوردند و بردند، البته به این نوع کلاه ، کلاهِ خودی هم گفته میشود.

کلاه ... :  با پوزش، از توصیف این نوع کلاه معذورم، چون ظاهرا این نوع کلاه هیچ ارتباطی با انواع کلاه های فوق ندارد و بنا بر اعلام اکثریت اهالی فوتبال کلاهی کاملا سالم، آبرومندانه، دارای شخصیت جهانی و در خدمت فوتبال بوده است!

به اشتراک گذاری این مطلب!