news-details

خالق بارسلونا

یک صد و بیست و یک  سال پیش در چنین روزی مردی  به نیروی عشق توانست یکی از بزرگترین باشگاه های جهان را پایه ریزی کند .نام او هانس گمپر یا هانس کمپر بود. گمپر  در سال 1877  در سوئیس به دنیا آمد.
 او یک مرد ورزشی و تجاری و روزنامه گار و موسس باشگاه های  بازل و زوریخ  سوئیس و بارسلونا اسپانیا است .هنگامی که ۲۲ سال داشت در راه سفر تجاری به آفریقا تصمیم گرفت که ملاقاتی با یکی از بستگانش  داشته باشد که در بارسلونا زندگی می کرد و این  دیدار باعث شد که عاشق این شهر شده و در آنجا اقامت کند و در این مقطع  از زندگیش بود که نام خود را  به خوان گمپر  تغییر داد . در سال ۱۸۹۹  یک ماه قبل از سالروز بیست و دو سالگی اش، با درج آگهی در یک مجله، برای استخدام بازیکن برای یک باشگاه، پایه تیم بارسلونا را  ریخت .
با این که  گمپر از بانیان این باشگاه بود تنها ترجیح داد عضوی از هئیت مدیره باشد و بعنوان اولین کاپیتان بارسلونا در این تیم  در سن ۲۲ سالگی شروع به بازی کرد. اتفاق جالب در اینجا بود که بعلت علاقه گمپر به تیمهای سابقش یعنی بازل، لباس آبی و اناری این تیم بعنوان لباس اصلی این باشگاه انتخاب شد. گمپر ۵۱ بازی برای بارسلونا انجام دادو یک صد و بیست گل به ثمر رسانده و در سال ۱۹۰۸ برای اولین بار به عنوان ریاست باشگاه برگزیده شد. او به مدت ۲۵ سال در طی ۵ دوره مدیریتی در این باشگاه مشغول به کار بود .
در سال ۱۹۲۵ و در طی یک مسابقه فوتبال بین تیم بارسلونا و یک تیم انگلیسی در  استادیوم " کمپ لس کورتس "  وقتی که سرود ملی اسپانیا توسط طرفداران بارسلونا با هو  بدرقه و برای سرود ملی انگلستان هورا کشیده شد، این استادیوم به مدت ۶ ماه بسته و به خوان گامپر اعلام شد که خاک اسپانیا را ترک کند .بعدها او به شرط آن که هیچ ارتباطی با بارسلونا نداشته باشد اجازه یافت که به  اسپانیا بازگردد و این جدائی از عشق جاودانه اش  باعث شد که گمپر دچار افسردگی شودو دامنه این افسردگی که با ورشکستگی او در  سقوط  سهام وال استریت  شدت یافت، تا جائی پیش رفت که او در سی ام ژوئیه سال ۱۹۳۰‌ در آپارتمانش  با شلیک گلوله ای به خودش در سن ۵۲ سالگی خودکشی کند .
از  سال ۱۹۶۶ یک سری مسابقات به نام جام خوان گمپر در ماه اگوست پیش از آغاز لالیگا به یاد موسس این باشگاه  انجام می شود .
در حال حاضر زمین تمرینی باشگاه بارسلونا به نام او مزین شده است و یادگار مردی  است که عاشق فوتبال و  بارسلونا بود .

به اشتراک گذاری این مطلب!