news-details

استراتژی نان و سیرک و فوتبال فارسی

استراتژی نان و سیرک در روزگار امپراطوران روم برای دلجوئی از مردم استفاده می شد و هدف ان کنترل کردن خشم مردم و جلوگیری از انقلاب و آشوب آنها بود دسیموس لونیسوس یووینال که به او جوونال هم می گویند شاعری طنز پرداز بود و در نخستین سده و آغاز سده دوم میلادی زندگی می کرد این اصطلاح را ابداع کرد . هدف از این استراتژی در آغاز پخش غذا بود و سپس ایجاد سر گرمی که مردم غرق این مهر حکمرانان خود شوند و ایجاد کولوسئوم که تماشاخانه بزرگی در شهر رم ایتالیا بود و جنگهای گلادیاتوری و نبرد انسان و حیوان و حتی گفته می شود جنگهائی که رومیها با کارتاژها به صورت نمادین در آنجا به نمایش در می آمد.
بعد ها این سیاست تغییراتی درزمینه های نان و سیرک آن داده شد در زمینه نان علاوه بر پخش غذا توسط حاکم و نمایشی برای مهربانی حکمران قرار شد که نان و اصولا اقتصاد دچار بحران شود و نرخ تورم بالا و ارزش پول پایین آید تا نمایش پخش نان برای مردمان گرسنه یک حاکمیت دلپذیر تر شود اما در قالب سیرک هم نمایش های دیگری بودند چون نبرد شوالیه ها در قرون وسطی و در قرون حاضر می توان از ورزش از آنها یاد کرد . بسیاری نمایش المپیک 1936 برلن روزگار رایش سوم ( هیتلر )و مسابقات جام جهانی 1934 ایتالیا موسیلینی و مسابقات جام جهانی 1978 آرژانتین ... را بعنوان بخشی از پروژه نان و سیرک و نمایانگری از بخش سیرک آن می دانند.
حکایت های فوتبالفارسی هم سالها است که حکایت سیرک را پیدا کرده است زیرا در قسمت نان آنچه عیان است چه حاجت که بیان باشد و همه قصه های تاریخی تورم و کم شدن ارزش پول ملی و فساد و... را شاهد هستندو هستیم و می بینیم مردمان چه بر سرشان آمده و می آید اما در فوتبالفارسی سالها است که فوتبال چون جنگ گلادیاتوری است و فحاشی و جنگ و دشمنی را به مردم تحمیل کرده است و چه خوب این فوتبالفارسی ایفای نقش می کند قصه تیم حکومتی چه نیک کار آمد است اما در میان همه این جنگها گاهی فوتبال می تواند رها از سیرک شود که نمونه های آن را در حکایتهای چون ناصر حجازی ووریا غفوری و علی دائی و ... دیده ایم وحالا قصه " سید حسین حسینی " است . سید حسین حسینی و رفتاری که با آن طرفدار استقلال کرده این فوتبال را از بعد سیرکی آن بیرون در آورد. فوتبالی که دیگر جنگ گلادیاتوری نیست البته اگر طرفداران فوتبال آن را درک کنند . حسینی برای یار دوازدهم شان قائل شده است حسینی نشان می دهد که عشق به طرفدار معنی دارد و برخلاف خیلی از فوتبالیستها این روزگار ما پشت به ملتش نمی کند کاش قدردانش باشیم کاش به هوش باشیم.

به اشتراک گذاری این مطلب!