news-details

« حکایت سر طلائی »

خرداد ماه سال ۱۳۲۱ عباس اکرامی، بنیانگذار باشگاه شاهین دیوان حافظ را باز کرد و این شعر را دید:
 «در هوا چند معلق زنی و جلوه کنی /‌ای کبوتر نگران باش که شاهین آمد"
و حکایت  باشگاه شاهین  آغاز شد . باشگاهی که بزرگانی چون  پرویز دهداری و امیر مسعود برومند و جعفر کاشانی و حمید شیرزادگان و حسین کلانی وبی شماری دیگر را به فوتبال ایران معرفی کرده است ودر 14دی ماه 1320 یکی از نام آورترین آنها یعنی همایون خان بهزادی  که توسط این باشگاه به فوتبال ایران معرفی شده است  در خرم آباد متولد شد.
  سه ماه مانده به جشن تولد هیجده سالگی اش  در قامت یک شاهینی در مقابل تیم کیان ظاهر شد . نخست مدافع بود  بعد به خط میانی رفت و سرانجام به خط حمله شاهین پیوست جائی که ارمغانش لقبی بود که  همواره به نام همایون خان بهزادی ثبت شده است " سر طلائی "
که البته  کسب این عنوان در کنار " پا طلائی " فوتبال ایران یعنی حمید خان شیرزادگان و بی گمان پرویز خان دهداری در خط حمله شاهین میسر شد .گلزنی های سر طلائی و پا طلائی شاهین عامل بزرگی بود که تیم ملی  فوتبال ایران به اولین المپیک  خود یعنی المپیک 1964 توکیو برسد اما شش بازیکن باشگاه شاهین که از همراهی با تیم ملی در سفری به شوروی سرباز زده بودند با محرومیت یک ساله روبرو شدند و راهی المپیک نشدند که همایون خان هم در جمع انها بود
 بازی های جام ملتهای آسیا 1968 فرا رسید و تیم ملی ما با درخشش همایون خان بهزادی که در این دوره از مسابقات چهار گل به ثمر رساند برای اولین بار قهرمان این جام شد . مهمترین گلی که همایون خان به ثمر رساند گل تساوی بود که در دیدار نهائی در مقابل تیم ملی اسرائیل به ثمر رساند  تا با گل دیگری که پرویز خان قلیچ خانی به این تیم زد ایران وارد بخش دیگری از تاریخ فوتبال خود شود.
پس از انحلال شاهین او به پیکان و سپس به پرسپولیس پیوست  جائی که مرد همه کاره قطب سرخ پایتخت  در اوایل دهه 50 خورشیدی شد که مهمترین اتفاق هت تریکی بود که در آن بازی مشهور 6 به 0  توسط همایون سرطلائی  جاودانه  شد 
همایون خان بهزادی علاوه بر کسب عناوین  مختلف داخلی با تیمهای شاهین و پیکان و پرسپولیس  دو عنوان قهرمانی جام ملتهای آسیا 1968 و 1972 و شرکت در مسابقات المپیک 1972 مونیخ و .. را در رده ملی و همچنین    افتخار عضویت در تالار مشاهیر  فوتبال آسیا و   مشاهیر پرسپولیس را دارند .
سرانجام در بهمن ماه سال 1394  همایون بهزادی سر طلائی  فوتبال چشم از جهان فرو بستند روحشان شاد  و یادشان مانا 

به اشتراک گذاری این مطلب!