news-details

اسامی بی هویت و غیر جذاب باشگاههای فوتبال

با نگاهی به اسامی باشگاههای ورزشی، بویژه آنچه که بعد از عنوان فرهنگی،  خودنمایی میکند، نامهایی از جنس غیر ورزشی است که نگاه هر بیننده ای را ابتدا به ساکن به سوی یک مرکز اقتصادی، فنی و انتفاعی هدایت میکند.

بدون هیچ گونه جانبداری و یا موضع گیری، به سمت هیچ باشگاه ورزشی، و با احترام به عشق تمامی هواداران فوتبال که شیفته تیمهای مورد علاقه خود هستند به این اسامی توجه کنید؛
آلومینیوم، مس، نفت، سایپا، پیکان، شهرخودرو، تراکتور، نساجی، فولاد، ذوب آهن، و...
 هرچند برخی از این اسامی دارای پیشینه چند ده ساله در کارنامه و رزومه خود هستند اما به نظر میرسد جایگاه مفهومی بودن عاطفی و مردمی این نوع اسامی بسیار خالی است.

کجای این اسامی نشانی از هویت عاطفی پذیری خانواده ها را در کنار تیمهای فوتبالی دارند؟ ضمن اینکه اصولا اینگونه تقسیم بندیها و دسته بندیها، اجحاف مضاعف در حق مناطقی است که فاقد منابع کانی و معدنی بلحاظ پشتیبانی مالی از تیمهای ورزشی است.

اما دراین رهگذر، اسامی برخی تیمهای فوتبالی، مشابه  پرسپولیس و استقلال، علاوه بر اینکه بیانگر قدمت و اعتبار آنهاست،  وجهه مردمی بودن و ایجاد ارتباط معنوی بین فوتبال و جوامع اجتماعی از جمله نهاد ارزشمند خانواده را متجلی میسازد.

هنگامیکه به نام باشگاههای فوتبال در کشورهای صاحب سبک و حرفه ای نگاه میکنیم، به این عناوین برخورد میکنیم؛

منچستر، نیوکاسل، کلن، بیرمنگام، مادرید، بارسلونا، مونیخ و موارد مشابه دیگر، که تمامی این اسامی نمادی از عشق و علاقه دوست داران و هواداران فوتبال در یک محیط جغرافیایی خاص دارد که بدون تردید این نامگذاری ها در کاربری ها و دیگر فعالیتهای اجتماعی همچون؛ اقتصاد، فرهنگ، گردشگری و... سندیت خواهد داشت.

البته ممکن است برخی از این نامگذاریهای ورزشی، به نوع ارائه فعالیتهای خدماتی و احیانا بحث تبلیعات در راستای ساپورتهای مالی برگردد که این موضوع را نیز میتوان با استناد به هویت مدنی مراکز جغرافیایی مذکور مطابقت داد.

نکته مهم این ماجرا اینکه آیا هواداران یک تیم صنعتی که در یک شهر خاص و محل سکونت خانوادگی آباء و اجدادی خود به یک تیم عشق میورزند، با جابجایی احتمالی آن کارخانه صنعتی، میبایست هویت مردمی بودن زادگاه خود را ترک کرده و به دنبال نام آن باشگاه فوتبالی صنعتی به شهر دیگری کوچ کنند و یا منتظر باشند که یک باشگاه ورزشی تحت یک عنوان دیگر در شهر محل سکونت ایشان پدید آید و آنگاه جوانان پرشور شهر مذکور به تیم جدید الورود تعلق خاطر پیدا کنند؟

کلام آخر اینکه، نگارنده برای حل این موضوع نیز راهکارهای مناسبی دارم که در موقع لازم  و در صورت خواست مسئولین فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ و باشگاههای فوتبالی ارائه خواهم کرد.

به اشتراک گذاری این مطلب!