news-details

سپاهان به این دلیل می بازد

تیم فوتبال سپاهان سه هفته متوالی است قافیه را به گل‌گهر سیرجان و سرخابی های پایتخت نشین واگذار کرده است. اما با این همه، محبوبیت سلطان محرم کاری کرده کارستان ،که هواداران تیفوسی زرد پوش، تک بیتی حیا کن رها کن را نسرایند. اما ،سوال مطروحه اینست که طلایی پوشان چرا در حساس ترین برهه روی باخت گام بر می دارند؟ مشکل کار کجاست؟ بی تجربگی گلر یا عدم وجود مهاجم شش دانگ یا نداشتن تاکتیک لازم؟

شکست‌های تیم سپاهان آنقدر نزد هواداران متعصب خود مشمئز کننده بود که یاد جمله معروف اریک کانتونا افتادم که گفت ؛ من نه در برابر تیم حریف، بلکه در برابر فاجعه ای بنام شکست مبارزه می کنم. شکست‌هایی که می تواند در ایستگاه پایانی با آه و اندوه همراه شود. نوید کیا و کادر فنی اش باید چاره بیاندیشند.
طلایی پوشان با سیستم پایه  ۱-۳-۲-۴ در اکثر بازی‌ها برابر رقبا آرایش می گیرند که در فاز حمله به ۳-۳-۴ تغییر پیدا می کند و می خواهند فاتح دروازه حریفان شوند اما به نوعی از کارهای دفاعی غافل می شوند و این یک معضل  است.
پاشنه آشیل شاگردان نوید کیا در اینست که وقتی رقبا مالکیت توپ را در دست می گیرند اسیر ضد حمله ها می شوند. گپ یا شکافی که میان مدافعان و خط هافبک و دفاع بوجود می آید کار دست زردها می دهد. همه فوتبال هجوم و گل زدن نیست، اصل خوب دفاع کردن مورد نیاز همه تیم‌های پیروز و فاتح است.
تعادل در دفاع بسیار حائز اهمیت است. صحنه گل برتر سرخپوشان تهرانی برابر تیم سپاهان در ورزشگاه امام خمینی اراک را مرور کنید. هنگامی که تیم حریف توپ را به کناره ها ی زمین  برد، مدافعین نیز باید در منطقه حضور توپ شیفت می کردند اما اینکار را مدافعان طلایی پوش انجام ندادند و کمال کامیابی نیا با ضربه سر ساده دروازه کریستوف کنت را گشود.

تیمی که می خواهد در لیگهای برتر، حذفی و آسیا عرض اندام کند باید یارای مقابله با هر تاکتیکی را داشته باشد و از همه مهمتر بهانه گیر نباشد و تنوع تاکتیکی را در دستور کار قرار دهد.
سپاهان با باخت های متوالی درس گرفت و دیگر نباید اشتباه ‌کند. مهمترین فاز در فوتبال دفاع است، خوب دفاع کن بعد با تنوع تاکتیک آهنگ حمله به دروازه رقیبان را در دستور قرار بده.
یازده بازیکن سپاهان بایستی توافق ذهنی داشته باشند. تمام بازیکنان باید از واکنش تاکتیکی بعدی که توسط یک بازیکن یا گروهی از بازیکنان انجام می شود بطور همزمان آگاه باشند.
طلایی پوشان در محوطه جریمه رقبا با تنوع تاکتیکی و حرکات بدون توپ یا با توپ و ایجاد فضا موقعیت های گلزنی را فراهم کنند .

به اشتراک گذاری این مطلب!