news-details

30 خرافه بزرگ در فوتبال (قسمت دوم)

اختصاصی "نود پرس"

نود پرس: مربیان ، بازیکنان یا هواداران به دنبال توضیحات خارق العاده در زمین فوتبال برای اتفاقات رخ داده  هستند. حوله ها ، کلاه ها ، عروسک ها یا حرکات اشاره ای از مواردی هستند  که بعضی از قهرمانان تأثیر خارق العاده به آنها نسبت داده اند. در فوتبال ایران و دنیا از این دست خرافات کم نبوده اند. در اینجا به بخشی از آنها می پردازیم.

۱۱- حوله جادویی یک دروازه بان ایرانی

دروازه بان اسپانیایی، سانتی کانیسارس رسم بیرون رفتن از بازی با حوله را مد کرد. او این حوله را از تور دروازه خود آویزان می کرد.

 اگر چه او مدعی شد که این حوله را همیشه برای پاک کردن عرق خود می آورده ، اما با گذشت زمان معلوم شد که به یک رسم و خرافه  قبل از شروع مسابقات تبدیل شده است.
سالها بعد یک دروازه بان سرشناس و ملی پوش ایرانی نیز دقیقا همین کار را انجام می داد. بعضی از خبرنگاران  و اهالی فوتبال معتقد بودند حوله او پر از جادو و جنبل است. داستان حوله جادویی این دروازه بان ایرانی  در زمان خودش تمامی نداشت.

 

۱۲- پماد شگفت انگیز 


تونی سیلوا دروازه بان سنگالی ، قهرمان جام ملتهای آفریقا در سال ۲۰۰۲ بود. گزارش شده که او جادوگری را استخدام کرده بود و این جادوگر به او پمادی داده بود که آنرا قبل از بازی به دو میله دروازه، تیر افقی و توپ می مالید. 
بدون شک این خرافه در ۳۵۸ دقیقه ای که سیلوا گلی در این مسابقات دریافت نکرد، بیشتر سر زبانها افتاد. علی رغم این واقعیت که او برای چندین تیم در لیگ یک فرانسه بازی می کرد ، به نظر می رسد که او بیشتر از اینکه به کار دروازه بانی خود بپردازد ، به جادو اعتماد کرده است.

۱۳- تراپاتونی و آب مقدس

جیووانی تراپاتونی یک مربی تاریخی ایتالیایی و بسیار متدین بود  و با کمک یک راهبه که خواهرش بود ، در زمان خود به عنوان مربی ایتالیا، برای تیمش  "کمک الهی" می آورد!
 
 در ایتالیا شناخته شده بود و همه می دانستند که او عادت دارد بطری آب مقدس را حمل کند و زمانی که  نتیجه نامطلوب بود ، او آنرا در طول مسابقه روی زمین می پاشید! 

 استفاده ای که تراپ از این بطری  انجام می داد بسیار ساده بود: وقتی که می دید تیمش بد بازی می کند و گلی به ثمر نمی رساند ، او با احتیاط بطری را از جیبش بیرون می آورد و مقداری از آب مقدس را روی چمن می ریخت تا شانس را تغییر دهد. با این حال در جام جهانی ۲۰۰۲ ، این کمک نمی توانست با داوری فاجعه انگیز بایرون مورنو از اکوادور کنار بیاید و ایتالیا در دور دوم حذف شد.

۱۴- بنزما و انگشت پانسمان شده اش


کریم بنزما ، مهاجم فرانسوی رئال مادرید از ژانویه ۲۰۱۹ بر روی دست راست خود باند بسته است. دلیل اصلی این امر این است که انگشت کوچک آن دست دچار شکستگی شده است. با این حال ، دو سال از آن مشکل می گذرد و فرانسوی همچنان با باند روی دست خود که یک آتل محافظ انگشت نیز دارد ، بازی می کند. به نظر می رسد آنچه که یک راه حل پزشکی بود ، برای بنزما تبدیل به یک خرافه شده است. 
به نظر نمی رسد که  او مایل باشد بازی با باند را کنار بگذارد البته تا زمانی که همچنان گل می زند و برای تیمش امتیاز می آورد.

۱۵- پرش های کریس رونالدو


بازیکن پرتغالی یوونتوس ، در طول زندگی طولانی حرفه ای خود ، قبل از پرش برای بازی ، یک سری خرافات هم در برنامه خود ایجاد کرده است که عبارتند از: همیشه با پای راست وارد زمین می شود ، حتی اگر این بدان معنا باشد که باید کمی بپرد! علاوه بر این، هنگامی که قصد دارد بازی خود را شروع کند ، یک پرش تماشایی انجام می دهد تا زانوهای خود را به سینه برساند. با توجه به موفقیت شغلی او ، این خرافه ها انگار خیلی برای او بد نبوده است.

۱۶- بازی با‌ آتل و گچ
لیال در دهه ۷۰ هافبک میانی آتلتیکو بود. او در یک بازی تابستانی از ناحیه یکی از دستانش دچار شکستگی شد و به عنوان بازیکنی که برای مربی مهم بود ، نمی خواست موقعیت خود را در ترکیب اصلی از دست بدهد و شروع به بازی با باند و با آتل کرد. بعد از رفع این مشکل لیال تصمیم گرفت بقیه کار خود را با اتل ادامه دهد. برخی از بازیکنان رقیب شکایت داشتند که او با قسمت سخت آتل، به آنها ضربه می زند.

۱۷- ترس از رنگ زرد


ترس لوئیس آراگونس از رنگ زرد کاملاً شناخته شده بود. این خرافات چنان بود که او دریغ نمی کرد به کسی که چیزی با رنگ زرد پوشیده است بگوید تا آن را از تنش در بیاورد یا از دید او دور کند. 

از این نمونه ها زیاد دیده شده است: برای مثال آقای مربی به رائول که با پیراهن زرد به زمین آمده بود ، دستور داد آن را از تنش بیرون کند. همین اتفاق برای یک کارمند اتلتیکو هم رخ داد که پیراهن زرد پوشیده بود و او دستور داد آنرا از تنش بیرون بیاورد.
 

۱۸- کلکسیونی از خرافات


کارلوس بیلاردو مربی آرژانتینی در جام جهانی ۸۶ مکزیک تیم آلبی سلسته را هدایت کرد و موفق به کسب قهرمانی شد.  او علاوه بر اینکه بازیکنان بزرگی داشت ، در جریان مسابقات جام جهانی به یک رشته تشریفات و خرافات متوسل شد از جمله اینکه یک پلیس باید در هر بازی تیم را تا اتوبوس اسکورت کند و تیم همیشه باید زمان مشخصی را برای رسیدن به استادیوم اختصاص می داد. او همیشه با بوروچاگا ، که آخرین نفر در صف بود ، به داخل زمین می رفت و قبل از رفتن بازیکنان به داخل زمین، به سینه آنها ضربه می زد. سپس او می دوید تا اولین کسی باشد که به نیمکت می رسد.

۱۹- یک سیگار برگ و یک لیوان ودکا


لئو یاشین دروازه بان افسانه ای روس و برنده توپ طلا در سال ۱۹۶۳، قبل از  ورود به زمین ، این کارها را انجام می داد: سیگار کشیدن و نوشیدن یک لیوان ودکا.

 توضیح دروازه بان افسانه ای این بود که استعمال سیگار باعث آرامش اعصاب و الکل باعث گرم شدن عضلات می شود. اگرچه این عمل مخالف آیین ارتدوکس بود ، اما حقیقت این است که دروازه بان روسی ، ملقب به عنکبوت سیاه ، در تمام دوران موفقیت حرفه ای خود، این دو کار مضر را انجام می داد.

۲۰- کروات آبی و سبز

رادومیر آنتیچ با کراوات آبی و سبز! 
مربی صربستانی همیشه با این کروات روی نیمکت های اسپانیا می نشست. او یکی از معدود مربیانی بود که روی نیمکت تیم های اتلتیکو ، رئال مادرید و بارسلونا بوده است اما کار خوب او خالی از خرافات خودش نبود. این تکنسین برای شرایط مختلف یک کروات مشخص داشت. او از همان کراوات راه راه ، که در آن از رنگ های آبی و سبز استفاده شده بود ، برای مسابقات دشوار استفاده می کرد. او همچنین هنگام امضای قراردادها از همان کراوات استفاده می کرد.

 

اختصاصی نود پرس

به اشتراک گذاری این مطلب!