news-details

من ، شب برهنه و شادمهر عقیلی 

بعضی آدمها تو دنیا پر از انرژی و استعداد هستند و این پتانسل خدادادی باعث میشود هر کاری را که با جدیت انجام می دهند، به سر منزل مقصود برسند.

احمد یاسر
بعضی آدمها تو دنیا پر از انرژی و استعداد هستند و این پتانسل خدادادی باعث میشود هر کاری را که با جدیت انجام می دهند، به سر منزل مقصود برسند. به گفته کارشناسان دنیا مسی اینقدر استعداد دارد که اگر به غیر از فوتبال دست به کار دیگری هم‌ میزد باز موفق بود. این انسانهای مستعد در همه جا پیدا میشوند اما کم هستند و به این خاطر همین تعداد  اندک ، در جهان اسطوره میشوند حال در هر رشته ای که باشند.
سالها پیش وقتی در دهه هفتاد موسیقی پاپ آزاد شد،  نسل اول خوانندگان شروع به ضبط موسیقی کردند و بین همه دوستان و همکاران یکی شد شادمهر عقیلی! من شادمهر را از سالها پیش میشناختم اما او آدم درونگرایی بود و همه چیز را بروز نمیداد. یک روز در اوایل فصل زمستان قرار بود آهنگی را در استودیو پاپ واقع در خیابان لارستان شروع به ضبط کنیم .هوا خیلی سرد بود و در زیر زمین استودیو، زنده یاد محسن کلهر پشت میز نشسته بود .او از مردان نیک صدا برداری ایران بود و جاودانه های زیادی را به همراه رحیم شب خیز و رحیم ناحی به ثبت رسانده اند. آن شب قرار بود سه نفر از نوازنده های حرفه ای برای ضبط تراک هایشان  به استودیو بیایند. من به همراه شادمهر عقیلی و حمید علمشاهی منتظر بودیم و حتی مرتب موسیقی گوش میکردیم تا دوستان تشریف بیاورند اما بخاطر اتفاقی که برای یکی از دوستان افتاده بود ،قرار بر این شد که کار کنسل شود .من کمی ناراحت بودم از اینکه وقت استودیو تمام میشد و وقت بعدی ده روز دیگر بود .شادمهر عقیلی وقتی این ناراحتی را دید خیلی ریلکس به موضوع نگاه کرد و خیلی زود زنگ زد و با آژانس هر سه ساز مورد نظر را آوردند که ساز بادی ،سنتور و تنبک بودند.  جالب این جا بود که خودش هم قرار بود ویولن و گیتار بنوازد .
آن شب به من که از قبل شادمهر را میشناختم‌ ، ثابت شد که بعضی از  افراد واقعا  لیاقت شهرت را دارند. شادمهر آن شب پنج ساز مختلف را خیلی حرفه ای به صدا درآورد و مرا به وجد آورد .
چند ماه بعد هم  به اتفاق شادمهر ، جواد رضویان و حمید علمشاهی یک پای ثابت استخری در  ابتدای خیابان پاتریس بودیم و تقریبا سه روز درهفته به این استخر میرفتیم. روزهای اول  شادمهر در  شنا کردن حرفه ای نبود  اما بعدها  حتی برای ناجی غریق استخر هم جالب بود که او در  کمتر از یکماه به قدری درست و اصولی شنا میکرد که مربی متعجب از اینهمه استعداد بود.
برای دوستانی که بیشتر با شادمهر  بودیم این موضوع عادی شده بود اما هر وقت اگر کار جدید و یا چالشی بود او بسرعت خودش را خیلی حرفه ای  با شرایط وفق میداد.زمستان سال ۸۰ بود که به همراه یوسف تیموری ،جواد رضویان ،مجید تکلو و سیدرضا حسینی به سالن بیلیاردی در کرج رفتیم شاید برای اولین بار بود که او چوب بیلیارد را دست میگرفت چون این ورزش در سالهای دور ممنوع بود .اما بعد از یکساعت بازی مقابل جواد رضویان که خیلی خوب بیلیارد بازی میکرد ،به قدری سید جواد  از  بازی او به وجد آمده بود که بارها میگفت تو قبلا بازی کردی و داری دروغ میگویی و شوخی میکنی که میگی اصلا بازی نکرده ام !
شادمهر یک استعداد ذاتی داشت و یک اعتماد به نفس عالی در همه زمینه ها که آخرین اعجوبه گری او در تمرینات تیم هنرمندان بود .او فوتبالیست نبود اما میدانست که باید در کدام منطقه قرار بگیرد تا راحت گل بزند .خودش  همیشه میگفت  نوازندگی را بیشتر از هر چیزی دوست دارد .او بازیگر شد و در فیلم  معصومی در نقش خودش بازی کرد و همینطور در فیلم شب برهنه اما خودش را بازیگر نمیدانست . او حتی در خوانندگی هم‌ خودش  را خواننده حرفه ای نمی دانست  ولی یکی از پرطرفدار ترین خواننده های دو دهه اخیر موسیقی پاپ ایران  است. او ذاتا یک استعداد بی نظیر در همه زمینه هاست. اما او عاشق ساز است و خودش را بیشتر از هر چیزی یک نوازنده حرفه ای میداند . آنهایی که با او مراوده داشتند و خاطره دارند میدانند که شادمهر یک استثنا در هنر ایران بود ولی افسوس که بعضی وقتها کسانی بر روی صندلی می نشینند که باعث فرار همین استعدادهای ناب میشوند . هنوز هم   اطراف ما پر از چنین آدمهای با استعداد و نبوغ ذاتی هست اما کو  مدیرانی  که قدر این گوهر ها را  بدانند ....

به اشتراک گذاری این مطلب!