news-details

اسطوره منچستر یونایتد  ایرانی از آب در آمد؛ او فارسی حرف می زد!

اختصاصی "نود پرس"

هر پروازی در هر جای دنیا سقوط کند، یقین داریم چند مسافر آن ایرانی باشند، اما اینکه اسطوره منچستر یونایتد آنهم از نوع سیاه پوستش ایرانی باشد و مثل بلبل فارسی حرف بزند، دیگر در ذهن ما نمی گنجد!


دنیس واکر اولین و تنها باریکن سیاه پوست سر مت بازبی افسانه ای بود.
واکر ، که به زبان فارسی و عربی صحبت می کرد ، در سال 1963 به عنوان اولین بازیکن سیاه پوستی تبدیل شد که در تیم اصلی یونایتد ظاهر شد و در ترکیب تیم قرار گرفت.

در 19 سپتامبر 1981 ، رمی موزس 20 ساله دومین فوتبالیست سیاه پوستی بود که در پیروزی 1-0 خانگی برابر سوانزی برای منچستر یونایتد در لیگ بازی کرد اما زمانی  که اولین و تنها بازیکن سیاه پوست  یونایتد در سال 1963 در این تیم  شروع به کار کرد، موسی تنها ۲ سال سن داشت.

بسیاری از افراد ، از جمله ویو اندرسون هنگام مصاحبه ، فکر می کنند تونی ویلان پیشگام سیاه پوستان یونایتد بود ، اما دستیار مدیر آکادمی فعلی  باشگاه هرگز به تیم اصلی راه پیدا نکرد. در واقع ، تونی مرتباً اشتباه مردم را اصلاح می کند وقتی از او به عنوان اولین بازیکن سیاه پوستی نام می برند که پیراهن قرمز معروف را به تن کرد، افتخاری که فقط و فقط به دنیس آلن واکر تعلق می گیرد.


دنیس در پلاک ۲۸، خیابان ، نورتویچ ، منطقه چشایر و درتاریخ  26 اکتبر 1944 از مادری مجرد به نام ماری واکر متولد شد. مری در لیمریک متولد شد و سفیدپوست بود. تا همین اواخر اطلاعات کمی در مورد پدر دنیس ، که نامش در شناسنامه ذکر نشده است ، وجود داشت، گرچه دنیس همیشه خود را ایرانی- آرژانتینی توصیف می کرد.

با تشکر از نادین علی ، دختر دنیس و همسر چهارم او پائولا ، متوجه شدیم که پدر دنیس واقعاً ایرانی و با ریشه ای از آفریقا است. در آن زمان رسم بود که مردم آفریقا در کارائیب و ایالات متحده به بردگی کشیده می شدند ، بسیاری نیز دستگیر و به خلیج فارس منتقل شدند ، جایی که برده داری تا سال 1929 غیرقانونی اعلام شده بود.

 

 

 ممکن است پدربزرگ و مادربزرگ دنیس ، یا حتی پدرش ، در آفریقا متولد شده و به زور به ایران کنونی منتقل شدند. DNA نادین این میراث آفریقایی را تأیید می کند.

هویت دقیق پدر دنیس همچنان در هاله ای از رمز و راز است. مادرش به دنیس گفته، پدرش هنگامی که او کودک بود در دریا درگذشت. دنیس در طول جنگ جهانی دوم به دنیا آمد ، بنابراین ممکن است پدرش یک سرباز بوده باشد.


نکته پر رمز و راز دیگر در زندگی دنیس این است که او می تواند فارسی و عربی را سلیس و روان صحبت کند ، که تصور می شود وی این مهارت را در نورتویچ به دست نیاورده است. نادین همچنین به یاد می آورد که قبلاً با اعضای خانواده در ایران مکاتبه و حتی ملاقات می کرده است. واضح است که ارتباط ایرانی وی با مرگ زود هنگام پدرش خاتمه نیافت. اما قبل از مرگ دنیس تماس بین خانواده واکر و بستگان در ایران متوقف شد.

توانایی دنیس در فوتبال زودهنگام دیده شد و او در سن 12 سالگی توسط یونایتد انتخاب شد. این بدان معنی است که او در زمان فاجعه هوایی مونیخ در سال 1958 در این باشگاه بود و بخشی از موج دوم بچه های سر مت بازبی شد.
سر مت بازبی  مدیر اسکاتلندی یونایتد ، معتقد به جذب بهترین بچه های مدرسه و تبدیل آنها به بازیکنان سطح بالا بود و آنها را به ستاره های بزرگی تبدیل کرد. دنیس اولین و تنها سیاه پوست بچه های سر مت بازبی  بود.

 

اختصاصی نود پرس

 

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی نود پرس بخوانید.

با اینستاگرام نود پرس همراه شوید(کلیک کنید)

به اشتراک گذاری این مطلب!