news-details

چرا مجیدی و کریمی مربیان خوبی نمی شوند؟

 ستاره ها در فوتبال نازپرورده و مورد توجه همه ارکان فوتبال هستند؛ از مدیرعامل و سرمربی بگیرید تا هواداران و رسانه‌ها !

کامران احمدپور


یک روز از روماریو فوق ستاره برزیلی فوتبال پرسیدند چرا مربی نمی شوی؟  جواب خبرنگار را با جمله عجیبی داد ؛چون نمی خواهم با یک عوضی مثل خودم کار کنم!
در این که بعضی از فوق ستاره ها مثل خود روماریو عوضی هستند شکی نیست اما اینکه چرا بازیکنان بزرگ در ایران و جهان مثل فرهاد مجیدی و علی کریمی در ایران و مارادونا در دنیا و حتی یکی مثل علی دایی نمی‌توانند مربیان موفقی باشند، قطعاً جوابش چیزی نیست که روماریو به آن خبرنگار داده بود بلکه باید جواب را در جای دیگری جستجو کرد هرچند منظور حرفهای  خود روماریا هم شاید همین حرفهای من باشد.
 ستاره ها در فوتبال نازپرورده و مورد توجه همه ارکان فوتبال هستند؛ از مدیرعامل و سرمربی بگیرید تا هواداران و رسانه‌ها ! در حقیقت از صبح تا شب همه ناز آنها را می‌کشند و مواظب‌ هستند  مبادا کوچکترین مسئله ای  آنها را ذره ای دلخور و رنجیده خاطر کند. همه امکانات به اضافه پول فراوان در اختیار آنهاست. بگذارید مثالی بزنم؛ برای مثال وقتی تیم ملی فوتبال کشورمان برای مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲ آماده می شد ، برای اردوی آماده سازی به یک کشور اروپایی رفت .بعدها این خبر توسط بعضی از بازیکنان به دفتر روزنامه ما مخابره شد که آنها  به شدت از بلاژویچ و علی کریمی ناراحت هستند! میدانید چرا؟ چون علی کریمی هوس مک‌دونالد کرده بود و بلاژویچ  بلافاصله اتوبوس را نگه داشته بود و همه بازیکنان به خاطر علی کریمی مجبور بودند به مک دونالد بروند چون آقای کریمی هوس مک دونالد کرده بودند !
یا خود فرهاد مجیدی را در نظر بگیرید که در استقلال چقدر نازپرورده  و دردانه بود .حتی موقعی که او استقلال را در حساس‌ترین روزها رها کرد و به اسم تنهایی دخترش در امارات به قطر رفت و قهرمانی را دو دستی از استقلال گرفت، سال بعد وقتی برای تماشای داربی به ورزشگاه آزادی آمد، تماشاگران استقلال با او همانند یک قهرمان برخورد کردند، و ده ها هزار نفر برایش هورا کشیدند  اما همان  تماشاگران در همان مسابقه امیر قلعه‌نویی سرمربی تیم شان را هو می کردند!
 دقیقا جواب این سوال در همین جاست . ستاره ها وقتی مربی یک تیم می‌شوند، این بار دیگر داستان فرق می کند و همه چیز برعکس می شود. اینها که تا دیروز همه نازشان  را می خریدند و مرتب برای این و آن کلاس می‌گذاشتند و ایراد تراشی می کردند ،حالا باید ناز همه را بخرند :بازیکنانی که از نظر فنی ده‌ها پله پایین تر از خودشان هستند، هوادار، خبرنگار و حتی  تدارکات تیم! یعنی آنها باید همه ارکان یک تیم و باشگاه را مدیریت ، کنترل و زیر نظر داشته باشند و این آن چیزی نیست که بازیکنانی از این جنس در ذات و وجودشان باشد. حالا بعضی ها شاید بازیکنانی همانند زیدان را مثال بزنند که به نظر من مورد آنها  کاملاً  با بازیکنان نازپرورده فرق می کنند چرا که این نوع بازیکنان از نظر شخصیتی کاملاً خودساخته و متفاوت با امثال مجیدی و کریمی و مارادونا هستند. زمانی که آنها  مربی می شوند بازیکنان تیم حاضرند برایشان سر بدهند درست مثل زین الدین زیدان در تیم رئال مادرید که تیمش واقعاً زیبا بازی نمی‌کند اما همه دارند می‌بینند  که بازیکنانش برای او سنگ تمام می گذارند و  احترام فوق‌العاده ای برای او قائل هستند و شاید درصد بالایی  از نتیجه گیری رئال به شخصیت و کاریزمای خود زیدان برگردد.
من که بعید می‌دانم این فرهاد مجیدی در تیم استقلال موفق باشد هر چند او  روزهای فوق العاده موفقی  در امارات داشت و شیوخ عرب او را می‌پرستیدند!

به اشتراک گذاری این مطلب!