news-details

بی معرفتی استراماچونی و اشتباه سعادتمند!

اختصاصی "نود پرس"

علی عابدی _ ایتالیا 

من از نزدیک شاهد و ناظر تمام مذاکرات مدیران استقلال با استراماچونی بوده ام. قبل از اینکه آقای سعادتمند مدیر عامل باشگاه استقلال بشود،ایشان در وزارت ورزش مدیر بخش استعداد یابی بودند و از طریق یک واسطه از من خواستند با باشگاه رم ایتالیا ارتباط بگیرم و برنامه ای ترتیب بدهم تا علاوه بر بازدید از باشگاه رم، وزارت ورزش با رم ایتالیا خواهر خوانده بشود. من این کار را انجام دادم اما متاسفانه آنها به ایتالیا نیامدند! این کار آنها جالب نبود چرا که بالاخره هماهنگی و وقت گرفتن از رئیس باشگاه رم کار آسانی نیست و از طرف دیگر اینکه خواستار خواهر خواندگی با باشگاه مهمی مثل رم باشی و بعد از موافقت طرف مقابل، همه چیز را بی خیال بشوی کار ناپسند و غیر حرفه ای است!

بعد از مدتی آقای سعادتمند مدیر عامل باشگاه استقلال شد. از آنجایی که من با دستیار استراماچونی رفیق هستم، بعد از مشکلات بوجود آمده بین استقلال با این مربی ایتالیایی، ایشان از من خواست واسطه ملاقات با استراماچونی بشوم‌. استرا جواب مدیران استقلال را نمی داد و پرونده به فیفا رسیده بود. من اینکار را انجام دادم و آنها را پای میز مذاکره کشاندم. از آنطرف از طریق وکیل و دوست استراماچونی که برایش فرد فوق العاده مهم و محترمی هست، استرا را راضی به مذاکره کردیم. این فرد نقش پدر فوتبالی و ورزشی استرا را دارد. 
قرار بر این بود و اصول حرفه ایجاب می کرد که ابتدا مدیر مالی، وکیل باشگاه و یا حداکثر مسئول روابط بین الملل باشگاه استقلال آنهم برای ترجمه، برای مذاکره به رم بیایند و اصلا نیازی به حضور سعادتمند نبود.از طرف دیگر مدیران قبلی استقلال کار را خراب کرده بودند و استرا و وکیلش هیچ اعتمادی به باشگاه نداشتند.
پس در ابتدا لازم بود که مشکل قرار داد قبلی حل و فصل و سپس در مورد آینده و تمدید قرارداد صحبت شود.
من سعی کردم‌ فضای بهتری بوجود بیاورم و با تعریف و تمجید از مدیران وقت استقلال، توانستم تا حدود زیادی اعتماد آنها را جلب کنم‌.
از نظر من حضور سعادتمند در ایتالیا کاملا بی ربط بود و در شان و اندازه یک باشگاه بزرگ نیست که مدیرش برای مذاکره با یک مربی به آن سر دنیا برود. حتی یکبار هم‌ وکیل استرا به من گفت من اصلا ندیدم مدیر یک باشگاه برای مذاکره با مربی اینقدر جابجا بشود( کنایه از طی یک مسافت طولانی برای مذاکره) در این جور مواقع مدیر ورزشی باشگاه باید  پای میز مذاکره حاضر باشد نه رئیس باشگاه!

از حق نگذریم استراماچونی هم در حق هواداران استقلال و این باشگاه جفا کرد! مگر او نمی گفت من عاشق استقلال و هوادارانش هستم پس چرا اینقدر یکدندگی کرد و در مورد مبلغ قرار داد سخت گرفت و اصلا کوتاه نیامد؟ اینکه او مدعی شد استقلال هیچ پیشنهادی به او نداده هم یک دروغ و در عین حال بی معرفتی بود! از طرف او مبلغی به استقلال پیشنهاد شد که اصلا در ایتالیا این پولها را به مربی نمی دهند. قرار داد استراماچونی برای هر فصل ۷۵۰ هزار یورو بود که در فصل اول نصف پولش را گرفت اما بعد از مشکلاتی که بعدها بوجود آمد، برای هر فصل بیش از یک میلیون و دویست هزار یورو درخواست داشت، یعنی چیزی در حدود دو برابر قرارداد اولیه و قبلی خود! ایشان بجای طلب ۳۵۰ هزار یورویی خود، درخواست ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار یورویی داشت! استقلالی ها هم متفق القول معتقد بودند استرا در فیفا برنده پرونده می شود و ما مجبور خواهیم شد حتی تا مبلغ یک میلیون و هشتصد هزار یورو به او پرداخت کنیم. البته استرا خواسته های دیگری هم در مورد جذب بازیکن و مسائل دیگر داشت که سرانجام دو طرف به توافق نرسیدند و کار به اینجا کشید و آقای سعادتمند دیگر مرا در جریان کار قرار نداد.
اشتباه دیگر سعادتمند مصاحبه های بیش از اندازه بود. در فوتبال ایتالیا شما به این راحتی نمی توانید یک مدیر باشگاه را گیر بیاورید و با او مصاحبه کنید. ضمن اینکه او متن تمام اس ام اس ها یش با وکیل استرا را در فضای مجازی پخش میکرد که اصلا در حد و اندازه یک مدیر باشگاه بزرگ نیست که حتی کوچکترین مسائل را رسانه ای کند.

باز هم‌ تاکید میکنم‌ استقلال باید ابتدا مشکلات قبلی خود با استراماچونی را حل و فصل می کرد و بعد به دنبال قرار داد جدید بود. در اینجا اصول حرفه ای ایجاب می کند   زمانی که مدیر عامل باشگاه بزرگی مثل استقلال وارد کشور می شود،  مربی در فرودگاه به استقبالش برود، حتی اگر آلگری باشد،  استراماچونی که دیگر جای خود را دارد. در اینجا نهایت احترام به مربی این است که نایب رئیس باشگاه خودش پای مذاکره بیاید و خیلی کم اتفاق می افتد که رئیس یک باشگاه بخاطر یک مربی، هزاران کیلومتر را طی کند و بعد تازه مربی افتخار دیدار ندهد!
مشکلاتی از این دست نباید از طریق مدیر یک باشگاه حل شود. اولین فردی که باید در این جلسات حضور داشته باشد وکیل ورزشی و بعد مدیر ورزشی یک باشگاه آنهم برای مذاکره عقد قرارداد است.
 سئوال من این است که اصلا وکیل باشگاه استقلال جه کسی است؟ من که در مذاکرات حاضر بودم،  هیچگاه  او را ندیدم. وکیل باشگاه باید آگاه و خبره قراردادهای ورزشی در سطح داخلی و بین المللی باشد.

 

اختصاصی نود پرس

 

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی نود پرس بخوانید.

با اینستاگرام نود پرس همراه شوید(کلیک کنید)

به اشتراک گذاری این مطلب!