news-details

دوباره گرانی بنزین؛ تنبیه ۸۰ میلیون نفر بخاطر ۷ نفر!

کامران احمدپور؛

زمزمه گرانی دوباره بنزین می آید. احمقانه است فکر کنیم مجلس به خودی خود تصمیم‌ به گرانی بنزین گرفته است. این یک تصمیم درون نظام است که به اسم دولت و به کام همه ارکان نظام، دست دولت بیشتر از قبل در جیب مردم فرو برود!

کامران احمدپور

روال مسئولان ما معمولا به این شکل است که اگر بخواهند یارانه و سهمیه ای را قطع و یا چیزی را گران کنند، ابتدا به طور مدام در رسانه ها و بخصوص صدا و سیما و تریبون هایشان ناله سر می دهند و بعد تصمیمی را که چند ماه پیش گرفته اند، عملی می کنند!
حالا چند نماینده مجلس این وظیفه را به عهده گرفته اند و به تازگی یکی از آنها گفته تحقیق کرده و متوجه شده ایم ۷ نفر بیش از ۱۰۰ خودرو دارند و دارند مفت و مسلم از یارانه بنزین استفاده می کنند!
ایشان در پایان اینگونه نتیجه گرفته که بدین سان است که یارانه ها به دست نیازمندان واقعی نمی رسد و ادامه روضه خوانی که حتما با اینگونه توجیهات آشنا هستید، توجیهاتی که چه بسا خرمرده هم بعد از شنیدن آن زنده شده و یک دل سیر می خندد!
سال پیش نیز علی ربیعی سخنگوی دولت برای توجیه گران کردن قیمت بنزین، دور دور کردن چند آقازاده در خیابان های تهران را استدلال آورده بود!

به فرض صحت گفته های نماینده محترم مجلس و قبول این ادعا که واقعا ۷ نفر بیش از ۱۰۰ خودرو دارند، از ایشان و سایر همفکران وی چند سئوال فوق العاده مهم داریم:
1- خودتان خوب می دانید که گرانی بنزین انفجار قیمت ها و فشار بیشتر بر قشر متوسط و ضعیف را در پی خواهد داشت، با اینهمه آیا بخاطر ۷ نفر باید بیش از ۸۰ میلیون نفر را تنبیه کرد؟
2-  به فرض صحت گفته های شما این ۷ نفر چیزی در حدود ۷۰۰ خودرو دارند که قطعا  ۷ نفر نمی توانند به طور همزمان سوار ۷۰۰ خودرو بشوند ! پس فرقی نمی کند که این افراد یک خودرو داشته باشند یا صد خودرو چرا که در طول یکماه به همان اندازه بنزین مصرف می کنند که سایر مردم دارند!
3-به فرض اینکه این ۷ نفر همزمان سوار ۷۰۰ خودرو بشوند و هر کدام در ماه ۲۰۰ لیتر بنزین سهمیه ای و آزاد مصرف کنند( با توجه به اینکه خودتان می گویید ۶۰ لیتر سهمیه در ماه برای مردم خیلی زیاد است، پس با فرمول خودتان این عده باید در ماه برای هر خودرو ۵۰ لیتر بنزین  بسوزانند!!!!!)  با این حساب این افراد به طور میانگین در هر ماه ۱۴۰۰۰۰ لیتر بنزین مصرف می کنند! به نظر شما و در بدترین حالت، برای جلوگیری از اسراف و ریخت و پاش ۱۴۰ هزار لیتر بنزین، آتش زدن به زندگی مردم و افزایش دوباره قیمت بنزین با کدام معیار عقلی و منطقی جور در می آید؟
4- این ۷ نفر حتما برای خرید ۷۰۰ دستگاه خودرو، پول کلانی به دولت داده اند چرا که دولت ایران در قیاس با سایر کشورهای دنیا، قیمت خودرو را سه لا پهنا با مردم خود حساب می کند و هزار جور عوارض و مالیات از آنها می گیرد و حتی پیش پیش پول مصرف ۱۵ سال بنزین یک خودرو را به قیمت اروپا، هنگام فروش خودرو از مردم می گیرد! اگر دولت و نمایندگان لحظه ای خدا پسندانه فکر کنند و نه میز پسندانه در می یابند که حتی این ۷ نفر نیز در ازای پرداخت اینهمه پول به دولت و دریافت ۶۰ لیتر بنزین سهمیه ای در ماه، کلاه گشادی سرشان رفته است!
5- هنوز هیچ قانونی برای هیچکس سقف مجاز خرید خودرو نگذاشته و اداره مالیات نیز مثل عقاب بالای هر خرید و فروشی می چرخد، بنابراین این عده نه کار غیر قانونی کرده اند و نه ۷۰۰ خودروی ادعایی در قیاس با  تعداد خودروهای وارداتی و تولیدی می تواند شرایط بازار را ملتهب کند! در حقیقت این افراد بیش از اندازه شیطان نقاشی شده اند همانطور که بعد از اعدام  به اصطلاح سلاطین سکه و دلار قیمت این اقلام ۷-۸ برابر شد و معلوم شد مشکل از جای دیگری آب میخورد!
 
با هر فرمول و منطقی که بخواهیم حساب و کتاب کنیم افزایش دوباره  قیمت بنزین فقط و فقط یک دلیل دارد که آنهم جبران عدم صادرات نفت بواسطه تحریم هاست!
مسئولان به این نتیجه رسیده اند که خرج کل مملکت را از جیب مردم در بیاورند و حتی اگر صادرات نفت به صفر هم برسد، مالیات ها و عوارض های جدید بر هوا، خوش تیپی و تو دل برویی هم از راه خواهند رسید!

 

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی نود پرس بخوانید.

با اینستاگرام نود پرس همراه شوید(کلیک کنید)

به اشتراک گذاری این مطلب!