news-details

همین امروز از موزه استقلال و پرسپولیس بازدید کنید؛ از خودسوزی لیدر تا مدیران زندانی!

" کامران احمدپور"

 همین حالا که دارید این مطلب را می خوانید نمی‌دانم چه ساعتی از روز یا شب است، دارید چیکار می کنید  یا کجا هستید اما این را خوب می دانم که بازیکنان باشگاه های بزرگ اروپایی به استراحت و تفریح و مسافرت رفته اند. حالا خیلی از آن ها یا سوار قایق های تفریحی شان در ایبیسا و پسکادو شده اند و حمام  آفتاب می گیرند و یا لب ساحل از دریا و طبیعت لذت میبرند و البته شاید در خانه های لاکچری شان هستند اما باشگاه هایشان تعطیل نیست و در تعطیلات نیز دارند پول درمی آورند !
اگر صبح و یا وسط روز است که دارید این مطلب را می خوانید  حتما دهها نفر کنار موزه باشگاه های بزرگ اروپایی صف ایستاده اند،پول  می‌دهند و با رغبت و اشتیاق از موزه آنها  بازدید می کنند و در پایان بازدید شان به فروشگاه‌ موزه ها میروند و باز هم پول میدهند و خرج میکنند و پول به حساب باشگاه ها واریز میکنند، اما ما که اینجا نشسته ایم لحظه به لحظه ، باشگاه‌هایمان   بدهکار تر و مقروض تر می شوند و از آن طرف جریمه‌ تاخیر پرداخت پول بازیکنان و رای دادگاه فیفا لحظه به لحظه  بیشتر و بیشتر می‌شود!
 من که افتخار داشتم موزه باشگاه هایی نظیر رئال مادرید و بارسلونا را از نزدیک ببینم معتقدم تیم‌های بزرگ ما مخصوصاً استقلال و پرسپولیس می توانند با احداث موزه حتی بیشتر از رئال و بارسلونا و منچستر درآمدزایی کنند. شکر خدا پرسپولیس و استقلال ما اینقدر سوژه و چیز برای به نمایش گذاشتن دارند که حتی مسئولین باشگاه‌ باید خیلی زود به فکر بزرگ کردن فضای موزه خود باشند و یا حتی بعضی از اشیا و آیتم های موزه خود را برای نمایش به موزه باشگاه‌های بزرگ اروپایی قرض  بدهند!
خب حالا فکر می‌کنید باشگاه‌های ما برای به معرض نمایش گذاشتن افتخارات خود چه چیزهایی و چه پتانسیل هایی دارند؟
از پرسپولیس شروع کنیم: برای مثال پرسپولیس می تواند در موزه و تالار افتخارات خود علاوه بر به نمایش گذاشتن جامهای نداشته ه اش در آسیا صدها و بلکه هزاران فقره چک برگشتی بازیکنان داخلی و خارجی خود را به نمایش بگذارد. این چک ها که بعضی از آنها سابقه ۲۰ تا ۳۰ ساله دارند از طرف مدیر عاملان مختلف و متعلق به بانک‌های مختلف کشور هستند و این همه تنوع  و وسعت چک های برگشتی می تواند دهن هر بازدید کننده ای  را برای چند ساعتی باز نگه دارد !
اگر برای مثال بارسلونا و رئال مادرید جوراب و کفش بازیکنان خود در ۵۰ و ۷۰  سال گذشته و یا حتی سوت داوران در مسابقه هایی که برای آنها قضاوت  کرده‌اند را به نمایش می‌گذارند و یا تصاویر و لباس و ساق  بازیکنان و اسطوره‌ها و جام های پر تعداد شان را، پرسپولیس می تواند مجسمه بازیکنانی نظیر نیکولسکی، زیاد شعبان ،آن دو بازیکن پانامایی که با پرسپولیس قرارداد بستند، پول گرفتند و فرار کردند و  مجسمه ده‌ها بازیکن دیگر را بسازد و در تالار افتخارات  خود به معرض تماشا بگذارد تا همه با شاهکار های مدیریتی در پرسپولیس آشنا شوند و راه درآمدزایی مفت و مجانی و بدون زحمت را به بازیکنان سراسر دنیا آموزش دهد. به آنها نشان بدهد که چگونه می توان بدون انجام حتی یک بازی و تنها  با روی نیمکت یا سکوها نشستن  هم می توان صدها هزار دلار پول به جیب زد. یا حتی مجسمه بعضی از مربیان خود را بسازد و به همه دنیا نشان بدهد که مربیان می توانند علاوه بر دریافت دستمزد از باشگاه، حق دلالی هم بگیرند و درآمدزایی کنند. پرسپولیس علاوه بر این جذابیت‌ها،  می‌تواند قرارداد قطبی را که به قرارداد ترکمنچای مشهور بود را هم به عنوان یک سند تاریخی در معرض عموم نمایش قرار بدهد. حتی می‌تواند از فدراسیون فوتبال یک فتوکپی از قرارداد ویلموتس را قرض بگیرد و کنار این قرارداد بگذارد .مطمئنم  بازدیدکننده بالایی خواهد داشت .
همچنین در قسمت آثار طبیعی پرسپولیس می تواند چشم سرباز احمدی را هم که از حدقه در آمده بود را  به نمایش عموم بگذارد، همان سرباز بخت برگشته که در بازی با سپاهان ،با ترقه  چشمش را در آوردند!
 تا یادم نرفته، از چیزهایی که می تواند به شدت بازدید کنندگان موزه پرسپولیس را تحت تاثیر قرار دهد فیلم و عکسهای تکان دهنده درگیری لیدرهای پرسپولیس با آلاتی نظیر قمه، چاقو، چوب و چماق است که درکمتر نقطه ای از دنیا می‌توان چنین صحنه های بدیع را یافت . البته استقلالی ها هم در این زمینه کم آثار گرانبها و اشیا و عتیقه و قابل عرضه ندارند .تازه اگر متن مصاحبه راینر  سوبل  مربی سابق پرسپولیس و ترجمه آن توسط داماد علی پروین،  به چند زنده زبان زنده دنیا ترجمه و به نمایش گذاشته شود، آخرین دستاوردهای فنی ترجمه نیز به علاقه مندان این فن ارائه خواهد شد. این تنها بخش کوچکی  از دستاوردهای علمی ،فرهنگی و هنری این باشگاه فرهنگی است روی کاغذ آوردن همه آن  نیاز به چند تن کاغذ دارد که در این بازار خراب کاغذ و گرانی اصلاً انجام چنین کاری عاقلانه نیست .
از دیگر آیتم هایی که پرسپولیسی ها میتوانند در نمایشگاه شان بگذارند و ۱۰۰% پربازدید خواهد بود عکس های حسین هدایتی در دادگاه و زندان اوین است. می‌گویند هدایتی در  اوین سوئیت بسیار شیک و لوکسی  دارد .اصلاً چرا این کار را نکنیم؟ یک فیلم از زندان اوین بگذاریم که تعداد زیادی از مدیران باشگاه پرسپولیس در آنجا تشریف دارند یا تصویری از مغازه آن بازیکن خارجی اش که قبل از آمدن به پرسپولیس در کشورش مغازه پت فروشی(فروش حیوانات اهلی و خانگی) داشت! نظرتان در مورد یونیت دندانپزشکی آن دندانپزشکی که قرار بود آقای وزیر مدیرعامل پرسپولیسش بکند ،چیست؟ یا اتوبوسی که علی دایی در راه رشت و قبل از بازی با پگاه گیلان متوقفش کرد و گفت تا پولم را ندهید نمی گذارم اتوبوس راه بیفتد!
به نظر من این هم می‌تواند سوژه خیلی خوبی باشد ، دفتر دلالی و مقاطعه کاری بعضی از مدیران پرسپولیس و استقلال در دوران مختلف که  اصلاً فوتبالی نبودند و نمیدانستند فوتبال چیست؟
خب حالا سراغ باشگاه استقلال برویم:
 آبی ها نه تنها چیزی از رقیب دیرینه خود کم ندارند  بلکه در مواردی شاید از آنها هم جلو بزنند. مثلا شیرین کاری های لیدرهای این تیم در تمرینات ،درگیری های مکرر لیدرها و طرفداران مرحوم حجازی و قلعه‌نوعی و البته به معرض تماشا گذاشتن مصاحبه های سریالی  این دو بزرگوار علیه همدیگر می تواند هر بیننده ای  را به وجد بیاورد .
یا مثلاً تصویری از آن لیدری را به نمایش بگذاریم که جلوی دفتر مدیر عامل باشگاه روی خودش نفت ریخت و بعد از اجابت درخواستش،خیلی شیک و مجلسی، خوشحال و خندان سوار ماشین شد  و به خانه بازگشت!
 من مطمئنم آن کبوتر نامه بری که لیست استقلال را برای AFC کرد,اگر   در حراجی های لندن به فروش برسد می‌تواند میلیون‌ها یورو نصیب باشگاه استقلال کند ،یا آن  کشوی تاریخی که لیست استقلال به afc فرستاده نشد و در آنجا بایگانی گردید و یادشان رفت آن را بفرستند!
 راستی آن  مصاحبه تاریخی" فوقش جریمه اش را می دهیم"  هم می‌تواند به عنوان موزیک متن جذابیتهای صوتی این نمایشگاه را صد چندان کند یا عکس روسری یا کفش آن  نماینده زن مجلس که عضو هیئت مدیره استقلال بود و حتی او را به استادیوم راه نمی‌دادند و خودش طرفدار یک تیم شهرستانی بود  و یا عکس صورت زخمی خطیر در دعوا با علیرضا حقیقی!  به راستی مگر اینها  جذابیت‌های کمی هستند؟
 البته نباید از آن پژوی تاریخی که فیروز کریمی در روز عقد قرارداد با استقلال از حاجی فتح الله زاده خرید هم  غافل شد. در آنروز  فیروز‌کریمی مدعی شده بود  برای خرید یک دستگاه پژو از فتح الله زاده به دفتر باشگاه آمده و بعد ناگهان به عنوان سرمربی ،با باشگاه استقلال قرارداد بست !
گفتم حاجی فتح الله زاده!  راستی مجسمه خود فتح الله زاده و چاشنی بمب هایی که او ترکاند هم  می‌تواند از دیگر جذابیت‌های نمایشگاه باشد، و البته CD درس شیطان شناسی توسط استاد واعظ آشتیانی هم می‌تواند فروش و درآمد خوبی برای استقلال کسب کند.
 در هر حال من من معتقدم نباید این همه سوزه و محصولات فرهنگی و هنری و ورزشی را از دست داد و باید هرچه سریعتر این نمایشگاه ها و موزه ها تاسیس شوند تا بلکه پرسپولیس استقلال از شر این همه بدهی و بی پولی و نداری خلاص و  راه درآمدزایی را پیدا و خودکفا بشوند.
 درست است که بیشتر مدیران استقلال پرسپولیس این دو تیم را بدبخت کردند و بدهی روی بدهی بالا آورده اند اما حداقل به نمایش گذاشتن شاهکارهای این عزیزان می تواند به اندازه چند برابر آن سوتی ها و گاف ها  درآمدزایی کند.
 به شما هم پیشنهاد می کنم این نمایشگاه و موزه ها را از دست ندهید و هرچه سریعتر از آنها دیدن کنید.
 تا یادم نرفته لیزر هایی که هواداران به چشم بازیکنان حریف انداختند، صندلی های شکسته، حتی عکس خود مدیرعاملان باشگاه‌ها که  واقعا بامزه و خانه خراب کن بودند می تواند سوژه های موزه ای فوق العاده ای  باشد. یا فیلم حضور مکرر لیدر های دو تیم در برنامه های تلویزیونی به عنوان کارشناس فوتبال در حضور اینهمه روزنامه نگار و کارشناس و پیشکسوت خانه نشین!
پیشنهاد میکنم صدا و شعارهای  هواداران این دو تیم علیه داوران، بازیکنان ،مربیان حریف و گاه حتی بازیکنان و مربیان و مدیرعاملان خودشان می‌تواند به شکل یک CD در بیاید و به عنوان موسیقی متن موزه پخش شود  یا حتی در باشگاه های یوگا و ورزشی پخش بشود. این  موسیقی می‌تواند آرامش عجیبی به هر شنونده ای بدهد. البته خرید این سی دی ها به کودکان و نوجوانان زیر ۱۵ سال توصیه نمی شود!

" کامران احمدپور"

به اشتراک گذاری این مطلب!