news-details

قهرمان ایران و معرف ناصر حجازی به منچستر یونایتد ۹۳ ساله شد!

اختصاصی "نود پرس"

دو روز پیش فرانک اوفارل سر مربی  سابق تیم ملی کشورمان که موفق شد این تیم را در بازیهای آسیایی ۱۹۷۴ قهرمان کند، ۹۳ ساله شد! 
اوفارل ایرلندی پیر ترین اسطوره باشگاه وستهم انگلیس است. او کسی بود که مرحوم ناصر حجازی را به منچستر یونایتد معرفی کرد و اما حالا او زنده است و ناصر خان سالهاست که از بین ما رخت بربسته است.

سر مربی سابق منچستر یونایتد در اواخر دی ماه ۱۳۸۴ بعد از ۳۰ سال، به ایران بازگشت تا میهمان افتخاری جشن پیشکسوتان پرسپولیس باشد‌
او در آن مراسم گفت: دو سال مربيگري تيم ملي ايران بهترين خاطره ورزشي من بود. اين باعث خوشحالی من است كه بعد از 30 سال به همراه همكارم به ايران آمدم، خاطرات خوبي همراه تيم ملي در ايران داشتم و دوست دارم با ديدن شاگردان قديمي ‌خود، اين خاطرات را بار ديگر زنده كنم. در سال 1974 تيم ملي ايران با شكست اسراييل قهرمان آسيا شد، آن روز را خوب به ياد دارم اگر شكست مي‌خورديم مردم ايران هرگز مرا نمي‌ بخشيدند چرا كه آنان تحمل باخت را نداشتند، ما در اين ديدار محكوم به پيروزي بوديم و خوشبختانه با ارايه يك بازي رضايت بخش حريف را شكست داديم، شريك شدن در شادي مردم ايران برايم بسيار لذت بخش بود و هنوز اين خاطره را به ياد دارم. اوفارل جمله‌اي را با زبان فارسي بيان كرد و گفت: دو سال مربيگري تيم ملي ايران را هيچ گاه از ياد نخواهم برد. و بعد در ادامه حرفهایش گفت: حتي هدايت تيم‌هاي منچستر يونايتد و لستر سيتي هم به اندازه‌ همراهي تيم ملي فوتبال ايران برايم رضايت بخش نبوده است. ناصر حجازي، علي پروين، حسن روشن و قليچ خاني بهترين بازيكنان آن زمان فوتبال ايران و از شاگردان با استعداد من بودند. اگر ارتباط فعلي فوتبال ايران با اروپا در آن زمان نيز وجود داشت بسياري از اين بازيكنان به تيم‌هاي اروپايي راه مي‌يافتند.
 من در آن زمان ناصر حجازي را به باشگاه منچستر معرفي كردم تا در صورت نياز با اين دروازه بان با استعداد قرارداد ببندند، حجازي مدت سه هفته در انگلستان بود اما متاسفانه نتواست از تست‌هاي اين باشگاه سربلند بيرون بيايد. 

او با اشاره به خاطرات خود از ايران گفت: روزي كه به ايران آمدم، اكثر روزنامه‌ها با چاپ مقالاتي، آينده دشواري را پيش رويم ترسيم كردند و كار سختي را به من خبر دادند. من تنها سه ماه فرصت داشتم كه تيم ملي را آماده كنم، از سوي ديگر هواداران فوتبال در ايران نيز هيچ گاه تحمل شكست را نداشتند اما خوشبختانه اين كار دشوار با خاطره‌اي خوش به پايان رسيد.  متاسفانه فوتبال ايران در انگلستان پوشش چنداني ندارد و نمي‌توانم فوتبال ايران را به طور مرتب پيگيري كنم.
 اوفارل در خصوص شناختش از بازيكنان فعلي ايران گفت: بازيكنان ايراني حاضر در فوتبال آلمان را به خوبي مي‌شناسم، از اين كه اين بازيكنان به فوتبال اروپا راه يافتند بسيار خوشحالم چرا كه اين موضوع حاكي از پيشرفت فوتبال ايران است. كريم باقري را نيز كه مدتي در تيم‌هاي انگلستان توپ مي‌زد تا حدودي مي‌شناسم.

 

اختصاصی " نود پرس "

به اشتراک گذاری این مطلب!