news-details

ابقای شش سرمربی در لیگ برتر ایران/ ۵ سرمربی می روند؛ ۳ سرمربی در بلاتکلیفی

از جمع مربیان شاغل در لیگ فصل گذشته، چند نفر را در فصل جدید دوباره در جغرافیای لیگ ایران می بینیم؟

با پایان یافتن لیگ بیست و سوم فوتبال، وضعیت نیمکت اکثر تیم های لیگ در هاله ای از ابهام قرار دارد. از جمع چهارده تیم باقیمانده در لیگ برتر تنها پنج سرمربی صد درصد به همکاری با تیم های خود ادامه می دهند. شش تیم قطعا کادر فنی خود را تغییر خواهند داد و سه تیم دیگر فعلا برای حفظ یا حذف سرمربی قبلی مردد هستند و یا سرمربی این تیم ها هنوز برای ماندن تصمیم قطعی نگرفته است.

وضعیت نیمکت های لیگ برتر را تیم به تیم از بالا تا پایین جدول رده بندی مرور می کنیم:

پرسپولیس به دنبال جانشین مربی جایگزین!

با توجه به قهرمان شدن پرسپولیس انتظار می رفت اوسمار برزیلی که جانشین یحیی گل محمدی شده بود و از حمایت هواداران این تیم برخوردار بود در فصل آینده نیز با این تیم ادامه دهد ولی خلاف میل باشگاه و هواداران، روند بصورت دیگری رقم خورد و اوسمار ساز جدایی زد و درخواست جدایی داد تا نیمکت پرسپولیس بدون مربی شود.

با جدایی اوسمار هیات مدیره پرسپولیس دست بکار شد و با مربیان مدنظر خود مذاکرات را آغاز کرد، در همین راستا نام مربیانی همچون ماتزاری، تارتار و عبدی به میان آمد اما مشخصا و با توجه به خواسته هواداران پرسپولیس، هدف اصلی مدیرعامل و هیات مدیره پرسپولیس مربی خارجی خواهد بود که نیمکت این تیم را در هاله ای از ابهام قرار داده است. اوسمار در میانه فصل جایگزین گل محمدی شد و حالا پرسپولیس برای این مربی جایگزین، دنبال جانشین است!

باید صبر کرد و دید فصل آینده چه کسی روی نیمکت پرسپولیس می نشیند؟ پرسپولیس مذاکره با گزینه های ایتالیایی را در اولویت قرار داده اما این احتمال وجود دارد که باز هم سراغ برزیل برود.

عبور نکونام و استقلال از پیچ مجوز!

استقلال با مربیگری جواد نکونام در لیگ برتر دوم شد آن هم در حالی که تا هفته آخر در کورس قهرمانی بود و میتوان گفت قهرمانی را در لحظات آخر از دست داد.

با خریداری سهام استقلال از سوی هولدینگ خلیج فارس بنظر می رسد تصمیم این شرکت برای نیمکت استقلال ابقای جواد نکونام است و احتمالا فصل آینده نیز نکونام را روی نیمکت استقلال خواهیم دید، مگر اینکه معادلات جور دیگری رقم بخورد و هولدینگ خلیج فارس اتفاقات دیگری را رقم بزند. مجوز نکونام بعد از کش و قوس فراوان صادر شده و حالا تنها احتمال دارد اعتراض هواداران استقلال منجر به حذف جواد و جذب سرمربی خارجی شود. نکونام دیگر منع قانونی و حتی عرفی برای نشستن روی نیمکت استقلال ندارد.

سپاهان نیازمند غرامت برای عبور از مورایس

سپاهان نیز لیگ را با سرمربیگری مورایس پرتقالی آغاز کرد و مخصوصا در نیم فصل اول نتایج قابل قبولی کسب کرد و تا اواخر لیگ در کورس قهرمانی بود و در پایان فصل به رتبه سوم بسنده کرد. اما مورایس در جام حذفی نتیجه دیگری رقم زد و با بازیهای قابل قبول موفق شد قهرمان جام حذفی شود.

ولی با توجه به هزینه هایی که سپاهان در این فصل کرده بود رتبه این تیم در لیگ برتر در پایان فصل برای هواداران این تیم قابل قبول نبود. هرچند شاید قهرمانی جام حذفی باعث شود هواداران و مدیران سپاهان فرصت دوباره ای به مورایس بدهند تا شاید فصل بعد نیز مورایس را روی نیمکت سپاهان ببینیم.

مورایس با سپاهان قرارداد دارد و اصفهانی ها برای تغییر نیمکت خود باید به او غرامت بدهند. در طول مسابقات لیگ برتر، مورایس چندین بار درخواست جدایی داده بود که با مخالفت مدیران سپاهان مواجه شده بود.

تراکتور و سنگ های بزرگی که با حمید مطهری سازگار نیست

تراکتور با توجه به هزینه های زیادی که از سوی مالک این تیم طبق هر سال انجام داده بود، یکی دیگر از تیم های ناکامی محسوب می شود که ابتدای فصل برای قهرمانی بسته شده بود. مربی این تیم، پاکو خمز اسپانیایی با در دست داشتن ستاره های زیادی همچون آلوز، حسین زاده، شجاع خلیل زاده، صفا هادی، محمد نادری، مهدی شیری و... نتوانست نتایج خوبی کسب کند و بیشتر از همیشه مورد هجمه هواداران این تیم قرار گرفت تا مدیران باشگاه تصمیم بگیرند حمید مطهری را جایگزین وی کنند.

مطهری نیز در پایان لیگ نتوانست رتبه ای بهتر از چهارمی کسب کند و در جام حذفی هم نتیجه قابل قبولی نگرفت و حذف شد. اما با تمام این اتفاقات، مدیران این تیم موضع خود درباره تغییر یا ابقای مطهری را اعلام نکرده اند و این روزها بیشتر درگیر بحث مالکیت و تامین هزینه های تراکتور هستند. با این همه بنظر نمی رسد فصل بعد حمید مطهری را روی نیمکت تراکتور ببینیم، مگر آنکه زنوزی دنبال بستن یک تیم کم هزینه باشد.

خرید مهدی ترابی، علیرضا بیرانوند، دانیال اسماعیلی فر و نام های دیگری که در مجازی بعنوان گزینه های تراکتور مطرح شده اند، با حفظ حمید مطهری جور درنمی آید. این تیم پرستاره را احتمالا به یک سرمربی خارجی می سپارند.

ربیعی گزینه ایده آل ذوب آهن، ذوب آهن گزینه ناچاری ربیعی

ذوب آهن لیگ برتر را با محمد ربیعی به پایان رساند و با توجه و نسبت به هزینه ای که کرده بود جایگاه این تیم در پایان لیگ قابل قبول بنظر می رسد. مدیران ذوب آهن بلافاصله پس از پایان لیگ با محمد ربیعی برای ادامه همکاری به توافق رسیدند. محمد ربیعی اگر گرفتار حاشیه ها و شایعه های پرونده مس رفسنجان نمی شد همین حالا گزینه هدایت تیم هایی مثل تراکتور و فولاد به شمار می رفت اما با توجه به فضای ملتهبی که ایجاد شده، ربیعی ترجیح می دهد در همان ذوب آهن بماند.

ملوان و تارتار منتظر پیشنهادها

درباره ملوان باید گفت مهدی تارتار با توجه به نتایجی که کسب کرده و پنجمی جدول در قلب هواداران قوی سپید جا باز کرده و  هر دو طرف یعنی تارتار و مدیران ملوان از همکاری باهم رضایت دارند و به احتمال فراوان تارتار فصل بعد نیز روی نیمکت ملوان می نشیند.

البته درباره تارتار شایعه شده تیم پرسپولیس نیز نیم نگاهی به او دارد و باید صبر کرد و دید اگر پرسپولیس به او پیشنهاد دهد تصمیم تارتار در این باره چه خواهد بود؟ تارتار اگر پیشنهادی از پرسپولیس، تراکتور و تیم هایی در این سطح نداشته باشد، قطعا در ملوان می ماند.

آلومینیوم و مجتبی حسینی همچنان کنار هم

آلومینیوم نیز با مجتبی حسینی هفتم جدول شد که با توجه به هدف گذاری مدیران آلومینیوم و ابزاری که در اختیار داشتند نتایج حسینی و بازیهای این تیم قابل قبول بود. درباره مجتبی حسینی باید گفت او متخصص تیم های میانه جدول با سبک بازی های خاص است و معمولا بدلیل سبک بازی که تیم های حسینی دارند، امتیاز گرفتن از این تیم ها کار آسانی نیست.

آلومینیوم و مجتبی حسینی در آغاز فصل قبل قرارداد دو ساله بستند که این قرارداد دو ساله در روزهای پایانی لیگ بیست و سوم، یک فصل دیگر تمدید شد.

شمس آذر و احتمال اعلام استقلال سعید دقیقی!

 تیم تازه لیگ برتری شده شمس آذر را به جرات می توان پدیده امسال لیگ برتر خواند، تیمی که با سعید دقیقی نتایج خیلی خوبی در سال اول لیگ برتر کسب کرد و تیم های مدعی را به چالش کشاند و در پایان لیگ، هشتم شد. البته اگر آن سه امتیاز تنبیهی از شمس آذر کسر نمی شد، این تیم با زوج شهاب زندی و سعید دقیقی، فصل را با ۴۲ امتیاز، کنار ذوب آهن روی پله پنجم تمام می کرد. 

هواداران و مدیران قزوینی مایل به ادامه همکاری با سعید دقیقی هستند و در ادامه باید دید آیا این اتفاق رخ می دهد؟ در قزوین خیلی ها اعتقاد دارند بخشی از موفقیت دقیقی به پای مدیریت مدیرعامل جوان شمس آذر است. شاید به همین دلیل سعید دقیقی تمایل دارد از زندی جدا شود و در لیگ بیست و چهارم مستقل کار کند. نزدیکان این مربی مدعی هستند او دو پیشنهاد لیگ برتری دارد.

گل گهر مردد، اوزونیدیس راضی

گل گهر با مارینوس اوزونیدیس لیگ را به پایان رساند و نهم شد که با توجه به اصرار این مربی برای شکل دهی صحیح ساختار دفاعی از زمانی که هدایت این تیم را بعهده گرفت نتایج خوبی کسب کرد و اگر رضایت مدیران و مربی صورت بگیرد فصل بعد نیز اوزونیدیس روی نیمکت می نشیند اما گل گهری ها با توجه به هزینه ای که انجام دادند چندان از رتبه نهمی راضی نیستند و تنها درصورتی با گزینه یونانی ادامه می دهند که اوزونیدیس تضمین بدهد شناختش از لیگ برتر به حدی رسیده که گل گهر را در شش خانه بالای جدول نگه دارد.

مس مایل به حفظ محرم نویدکیا

تیم مس رفسنجان در میانه فصل، محرم نویدکیا را بعنوان مربی خود انتخاب کرد و نتایج بسیار خوبی بدست آورد و می توان گفت نویدکیا شکل فوق العاده ای به ساختار تیم مس داد و البته از نتایج خوب این تیم می توان به صعود این تیم به فینال جام حذفی اشاره کرد که مطمئنا نویدکیا اگر ابزار بهتری در اختیار داشت اتفاقات بهتری برای تیم مس رقم می زد. با توجه به نتایج قابل قبول نویدکیا، فصل بعد نیز او را روی نیمکت مس خواهیم دید، مگر آنکه خودش نخواهد به همکاری با مس ادامه دهد. مس فصل را با ساکت الهامی شروع کرده بود اما اختلاف شدید الهامی و سعید فتاحی مانع نتیجه گیری مسی ها در لیگ برتر شد.

یحیی گل محمدی در یک قدمی محله برو بیا

فولاد خوزستان امسال نیمکت متزلزلی داشت و مربیان مختلفی روی نیمکت این تیم نشستند که با توجه به نتایج بدی که این تیم در طول مسابقات لیگ برتر و جام حذفی کسب کرد هدفگذاری مدیران و هواداران، ماندن در لیگ برتر بود که البته در پایان لیگ برتر و اتفاقات رخ داده در روزهای آخر این اتفاق رقم خورد تا عبدالله ویسی بار دیگر بتواند در طی دوران مربیگری خود به هدفی که داشت دست یابد.

اما با توجه به بودجه هر ساله فولاد و سرمایه گذاری این تیم قطعا اتفاقات جدیدی در فصل آینده در این تیم رخ خواهد داد. فولاد فصل را با منصوریان شروع کرد، نتایج منصوریان باعث شد فولاد ایناسیو را جایگزین او کند که بعد از تغییر مدیرعامل، به رغم آنکه ایناسیو فولاد را در جدول تک رقمی کرده بود، رضاییان به دنبال ربیعی رفت و پس از مذاکره نافرجام با ربیعی، عملیات ناموفق جذب یحیی گل محمدی و پیش قرارداد منجر به غرامت با مهدی رحمتی، احمد آل نعمه را به عنوان سرمربی موقت انتخاب کرد، با ناکامی آل نعمه در فولاد، ویسی سرمربی شد. ماندن فولاد در لیگ برتر با نتیجه نگرفتن پیکان و صنعت نفت رقم خورد و فولاد در این امر خوش شانس بود.

باشگاه فولاد برای فصل جدید رویکرد تازه ای در نظر گرفته و در همین راستا با یحیی گل محمدی توافق کرده است. نیمکت فولاد فصل پیش حکم محله برو بیا را داشت.

نساجی بی مالک، بی مدیر، بی مربی

نساجی نیز یکی دیگر از تیم هایی بود که در فصلی که گذشت نیمکت متزلزلی داشت و مربیان متعددی به خود دید که پس از سید مهدی رحمتی و آلکارس اسپانیایی ماموریت نگه داشتن تیم در لیگ برتر بدست ساکت الهامی سپرده شد که البته الهامی در انجام این ماموریت موفق عمل کرد.

اما در پایان لیگ برتر، با توجه به واگذاری تیم نساجی، ساکت الهامی از این تیم استعفا کرد و در حال حاضر این تیم بدون مالک، مدیرعامل و مربی است و باید دید مدیران استان برای نیمکت این تیم چه تصمیمی اتخاذ می کنند. رضا حدادیان دیگر تمایلی به ادامه فعالیت در فوتبال ندارد.

سرنوشت نامعلوم هوادار و سرنوشت معلوم شجاعی

رتبه سیزدهم جدول نیز به تیم هوادار رسید. هواداری که با نتایج ضعیفی که محمود فکری گرفت در نیمه پایین جدول دست و پا میزد و با روندی که ادامه می داد احتمال سقوط این تیم می رفت، اما با تغییر کادر فنی و آمدن مسعود شجاعی در اولین تجربه مربیگری خود این تیم جان تازه ای گرفت و هدف این تیم که ماندن در لیگ بود چند هفته مانده به پایان لیگ قطعی شد و هوادار در لیگ برتر ماندنی شد.

هنوز ابقا یا تغییر کادر هوادار نامشخص است و در آینده باید دید چه تصمیمی اتخاذ خواهد شد. گویا مالک هوادار هم مثل مالک نساجی به دنبال واگذاری امتیاز تیم است اما به همان اندازه که سرنوشت هوادار نامعلوم است، آینده مسعود شجاعی مشخص به نظر می رسد؛ شجاعی قطعا در لیگ برتر بعدی تیم دارد! 

استقلال خوزستان؛ سرمربی خارجی یا لژیونر سابق

یکی دیگر از تیم هایی که برای ماندن در لیگ برتر می جنگید تیم استقلال خوزستان بود و سیروس پورموسوی موفق شد در هفته پایانی در لیگ برتر ماندنی شود. بنظر می رسید استقلال خوزستان با پورموسوی قدم به لیگ بیست و چهارم بگذارد اما در کمال تعجب ابتدا نجفی مدیرعامل استقلال خوزستان کناره گیری کرد و سپس نوبت به استعفای پورموسوی رسید.

حالا کیوان بابادی مدیرعامل استقلال خوزستان است که مدعی شده برای نیمکت این تیم سرمربی خارجی می آورد اما در اهواز خیلی ها مسعود شجاعی را نزدیک نیمکت استقلال خوزستان می دانند.

تازه واردها با مربیان صعود کرده به لیگ برتر می آیند

پیکان و نفت آبادان تیم هایی بودند که در پایان فصل به دسته پایین تر سقوط کردند. پیکان با عنایتی قطع همکاری می کند اما نفت و فراز کمالوند کارشان را برای بازگشت به لیگ برتر آغاز کرده اند.

خیبر خرم آباد و چادرملو جای پیکان و نفت وارد جغرافیای لیگ برتر شده اند. خیبر، تیم قهرمان لیگ یک که با رضا مهاجری نتایج فوق العاده ای کسب کرد و با اختلاف قهرمان شد، در رسانه ها دنبال سعید دقیقی است ولی با توجه به تعاملی که عبدی مدیرعامل خیبر با مهاجری دارد و علاقه هواداران به ماندن مهاجری، احتمالا مهاجری فصل بعد روی نیمکت لر آرنا می نشیند.

دومین تیمی که به لیگ برتر صعود کرد تیم دوست داشتنی چادرملو اردکان با مربیگری محمد سعید اخباری بود که هواداران پرشور یزدی خواستار ماندن اخباری بدلیل نتایج عالی این تیم هستند و احتمالا باتوجه به درخواست هواداران و رضایت مدیریت چادرملو این اتفاق نیز رخ خواهد داد.

به اشتراک گذاری این مطلب!