news-details

پولهای مسابقه خیریه سیل سیستان و بلوچستان ؛ واقعیت، آب رفتگی، دروغ یا پنهان کاری؟

اختصاصی "نود پرس"

بعد از سیل سیستان و بلوچستان در اواخر سال گذشته، حواس مسئولین ایرانی بیشتر به غزه و کودکان غزه بود و اینکه چگونه هر چه سریعتر غزه را بازسازی کنند تا مبادا خاطری از اهالی آن دیار آزرده شود. سیستان و بلوچستان اما درگیر سیلی هولناک و خساراتی سنگین شده بود و حواس بیشتر مردم به عید و شب عید و دست و پنجه زدن با غول گرانی و تورم و رد کردن این عید و شرمنده نشدن پیش زن و بچه بود.


در این میان اما بودند عده ای که آستین همت بالا زدند تا هر چند اندک، اما به اندازه بال مگسی از غم و اندوه و مشکلات سیل زده های سیستانی بکاهند. بعضی از هنرمندان و تعدادی از اهالی فوتبال که بیشتر از پیشکسوتان و مو سفید های باشگاه راه آهن بودند، در ۱۵ اسفند سال گذشته در ورزشگاه راه آهن تهران در دیداری نمادین و خیریه به مصاف هم رفتند و در حین مسابقه گلریزانی برای محرومان و سیل زدگان هموطن سیستانی برگزار شد. 


گویا در پایان مسابقه اعلام شد عواید و درآمد حاصل از این مسابقه چیزی در حدود دو میلیارد تومان بوده است که در صورت جمع شدن چنین پولی باید به شرکت کنندگان و افراد خیر حاضر در آن مسابقه یک " ایوالله " ویژه گفت. چند روز بعد خبر آمد که درآمد این گلریزان دو میلیارد نبوده و بلکه عددی کمتر از این مقدار است و حالا گویا فقط ۳۵۰ میلیون تومان عددی است که به واقعیت نزدیک تر است!


در پوستر تبلیغاتی این دیدار خیریه، شماره حسابی که برای واریزها اعلام شده بود، متعلق به موسسه خیریه محسنین زاهدان است که ریاست هیات امنای آن را مولوی عبدالحمید شیخ جنجالی و منتقد زاهدان بر عهده دارد.


درست است که میزان مبلغ جمع شده و ارسال سریع آن برای نیازمندان دو فاکتور مهم در برگزاری هر کار خیر و گلریزانی است اما مهم نیت و همت کسانی است که به فکر همنوعان و هموطنان خود هستند و در خانه نمی نشینند و بجای دست غم بر زانو زدن، دست بر زانو زده، از جای خود بر می خیزند و به یاری دیگران می شتابند. ولی آنچه که مهم‌ است شفافیت و اطلاع رسانی به موقع و دقیق پیرامون این گونه مراسم و گلریزان هاست تا اعتماد عمومی خدشه دار و و اصولا مسابقات خیریه لوث و بی معنا و خدای ناکرده بی خاصیت نشود چنانچه تجربه ثابت کرده به دلایل مختلف در ایران، خروجی مسابقات خیریه چیزی تقریبا نزدیک به صفر است! 


در همه جای دنیا بعد از برگزاری مسابقات خیریه، در مدت زمان بسیار کوتاهی عواید و درآمد های آندبه طور رسمی اعلام می شود و سپس سند واریزی آن به مقصدی که از قبل اعلام شده، در اختیار عموم مردم قرار می گیرد و شفاف سازی انجام می شود. چه خوب است متولیان و مسیولین برگزاری این مسابقه که باید به همت و نیتشان آفرین گفت، شفاف و واضح عواید و درآمد های این مسابقه را اعلام کنند، فیش واریزی به موسسه را منتشر کنند و مشخص کنند کارت خوانی که در زمان برگزاری مسابقه کمک ها را جمع آوری می کرد متعلق به چه کسی، سازمانی و یا ارگانی بوده، چقدر عواید جمع آوری شده و با انتشار سند مربوطه به عموم مردم نشان بدهند این عواید در اسرع وقت به حساب مراجع و یا سازمان های داری صلاحیت واریز شده تا باری از غم و سختی مردم رنجدیده و نجیب سیستان و بلوچستان برداشته شود.

به اشتراک گذاری این مطلب!