news-details

گفتگوی اختصاصی مربی تیم‌ملی با نود پرس؛ هیچ کس از رازهای تیم‌ملی خبر ندارد؛ قطر را دست کم گرفتیم!

" اختصاصی نود پرس "

رحمان رضایی یکی از دستیاران امیر قلعه نوعی در تیم ملی بود. او سابقه  بازی در سری A ایتالیا، پرسپولیس و تیم ملی را دارد و علاوه بر بازی در بالاترین سطح فوتبال ایران و جهان، با بزرگترین مربیان جهان کار کرده است. با حضور دستیارانی نظیر او، نمی توان به امید قلعه نوعی خرده گرفت که کادر فنی اش تجربه و دانش کافی برای حضور در چنین تورنمنتی را ندارد اما آیا قلعه نوعی به توصیه ها و حرف های دستیارانی نظیر رحمان رضایی گوش می داد؟ خود رحمان در گفتگو با نود پرس به این سئوالات پاسخ می دهد.

نود پرس: در حالیکه تیم ملی با رسیدن به فینال یک گام بیشتر فاصله نداشت، به راحتی این فرصت  عالی را از دست دادیم.....

● بگذارید یک اعتراف بکنم جدا از بد شانسی، ما واقعا قطر را دست کم گرفته بودیم و فکر می کردیم این تیم را راحت می بریم. در ضمن بیایید منطقی قضاوت کنیم، ما چه چیزهایی به فوتبال داده ایم که خروجی آن قهرمانی باشد. در مقایسه با قطر و ژاپن و دیگران ما برای فوتبالمان چی کار کردیم که از آن اینهمه انتظار داریم؟ علاوه بر این مگر تیمهایی نظیر استرالیا، عربستان، ژابن، کره جنوبی و بزرگان دیگر حذف نشدند؟

نود پرس: خودت خیلی خوب می دانی که علاوه بر تاکتیک، در فوتبال هنوز بازیکنان تکنیکی گره گشا هستند، درست مثل مسی در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل در برابر ایران که کار تیم ملی آرژانتین در برابر ما به گره خورده بود اما مسی با یک حرکت تکنیکی کار را تمام کرد. آیا در ۳۰ دقیقه آخر که ما داشتیم فینال را از دست می دادیم حضور بازیکنی مثل مهدی قائدی با آن تکنیک فوق العاده، قدرت شوت زنی، دریبل، مهارت در نفوذ به محوطه ۱۸ قدم حریف و گرفتن پنالتی و سایر مهارت هایش، کار ساز نبود؟

●بله درست است اما وقتی یک تیم شکست می خورد این حرف ها همیشه پیش می آید. اگر ما قطر را برده بودیم آیا باز هم حرف از تعویض قائدی یا فلان بازیکن بود؟ ضمن اینکه ما چند تا تعویض کردیم اما واقعا بد شانس بودیم و توپهایمان گل نمی شد. شما دیدید کا آنهمه توپ و موقعیت گل به طرز عجیبی یا گل نمی شد یا به تیر دروازه می خورد، مثل ضربه آزمون، ضربه ای که به طرز عجیبی اول به تیر اول دروازه قطر خورد بعد به تیر دومش و بعد خود به خود بیرون رفت یا ضربه دقیقه ۱۰۳ که آنهم به تیر دروازه خورد و گل نشد. ضمن اینکه مسائل و اسرار داخلی تیم را هیچکس نمی داند. برای مثال قبل از بازی با ژاپن ۳ بازیکن ما آنفولانزا گرفته بودند و ۲ روز غذا نخورده بودند و تمرین هم نداشتند و ما با آمپول و دردسر توانستیم از آنها بازی بگیریم اما هیچکس اینها را نمی داند.

نود پرس: اما این تیم در بعضی از مسابقات مثل بازی با هنگ کنگ و تیمهای درجه ۳ گاهی اوقات خیلی ترسو بازی می کرد و بر خلاف کی روش که خوب یا بد تیمش اثر انگشت او بود، این تیم اثر انگشت هیچکس نبود و گاهی اوقات واقعا هر ۱۱ بازیکن انگار ساز خودشان را می زدند و تیم ملی کاملا سر در گم و ترسو بود


● تیم ما واقعا در بعضی اوقات عالی و زیبا و هجومی بازی می کرد بر خلاف تیم کی روش که سبک بازی تیمش دفاع کردن بود. علاوه بر این شما ببینید کی روش چند سال زمان داشت و چقدر تیم در اختیار او بود اما ما فرصت بسیار کوتاهی برای تمرین و آماده سازی تیم داشتیم و بازیکنان بر خلاف تیم ملی در اختیار ما نبودند. علاوه براین ما برای هر بازی آنالیز و برنامه خودمان را داشتیم. مثلا در بازی با ژاپن فهمیدیم هر دو دفاع کناری آنها خیلی سوتی می دهند و توپ از آنها راحت رد می شود، برای همین توپ ها را پشت سر ایندو می انداختیم و موقعیت می ساختیم اما شاید بعضی ها فکر کنند ما الکی زیر توپ می زدیم و برنامه ای نداشتیم.

نود پرس: اما در برابر هنگ کنگ واقعا ترسو و گنگ بودیم و الکی زیر توپ می زدیم....
● ما برای بازی با هنگ کنگ‌ هم آنالیز و برنامه داشتیم اما آنها در برابر ما یکهویی سبک بازی همیشگی خود را عوض کردند، مثلا اگر در بازیهای قبلی ۷۰ درصد پرس داشتند در این بازی به ۱۰۰ درصد رسید

نود پرس: درست است که در تیم ملی باند بازی وجود داشت و به سردار آزمون پاس نمی دادند؟


● اتفاقا این تیم بر خلاف تیمهای قبلی یکی از منظم ترین و بی حاشیه ترین تیمهای ملی بود و چنین چیزهایی وجود نداشت.

نود پرس: درست مثل تیم ملی برانکو در جام جهانی ۲۰۰۶ که خودت هم در آن حضور داشتی و می گفتند تیم ملی دو سه تیکه شده بود و باند بازی عجیبی وجود داشت؟

● بله در آن تیم مشکلاتی وجود داشت اما برانکو هم دیسیپلین و کلاس کار خودش را داشت و تیمش بر خلاف تیم کی روش هجومی بازی می کرد. ضمن اینکه از آن دوران ، مدت زمان زیادی می گذرد و بهتر است درباره اش زیاد حرف نزنیم

نود پرس: و حرف آخر؟

● دست به دست هم بدهیم و با برنامه ریزی و یکدلی این تیم را برای جام جهانی آینده آماده کنیم

به اشتراک گذاری این مطلب!