news-details

10 فوتبالیست بزرگی که دین خود را تغییر دادند

ماهور آریایی/ نود پرس

1.فرانک ریبری(از مسیحیت به اسلام)
یکی از بهترین بازیکنان نسل خودش بود .طی ۱۲ سال حضور در باواریا ستاره این تیم بود و خدمات بسیار مهمی به  مونیخی‌ها کرد. در سال ۲۰۱۳ یکی از از مهمترین و تاثیرگذارترین مهره های بایرن مونیخ بود  و به این تیم کمک کرد تا به اولین سه گانه خود برسد و در همان سال به عنوان بهترین بازیکن سال یوفا هم انتخاب شد و یکی از کاندیداهای بهترین بازیکن دنیا نیز بود. نقش فوق العاده اش در تیم ملی فرانسه را نمی توان فراموش کرد .
فرانک در سال ۲۰۰۲ به اسلام گروید. همسرش وحیده که اصالتاً الجزایری است دلیل اصلی تغییر دین بود و نام بلال را بعد از گرویدن به اسلام برای خودش برگزید. خودش در ارتباط با تغییر دین می گوید : دین مسئله شخصی من است. من آدم معتقدی هستم و به همین خاطر به اسلام گرویدم‌ و آن را انتخاب کردم. فکر می کنم با انتخاب اسلام قوی تر شده ام، هم از نظر روحی و ذهنی و هم از نظر فیزیکی اما شخصیت من و یا درک من از جهان هیچ تغییری نکرده است. من در روز ۵ بار نماز می  خوانم  چون باعث می شود به آرامش برسم. بعد از هر نماز احساس بسیار خوبی دارم .
نکته جالب درباره تغییر دین ریبری این است که یک اتفاق شرم آور درمورد او در مراسم قهرمانی باواریایی‌ها  رخ داد .مونیخی ها عادت دارند بعد از کسب مقام قهرمانی  روی هم آبجو بپاشند! ریبری قبل از مراسم به  هم تیمی هایش  هشدار داده بود که  این کار را در مورد او انجام ندهند اما جرمی بوآتنگ حرکت بسیار زشتی کرد و با آبجو روی ریبری دوش گرفت، حرکتی که باعث عصبانیت و ناراحتی شدید ریبری شد.  زمانی که علی دایی  نیز در بایرن مونیخ بازی می کرد او  در این مراسم شرکت نکرد و باشگاه به او اجازه داد که غایب مراسم آبجو پاشان باشد.


2.ژورژ وه آ (از مسیحیت به اسلام/از اسلام به مسیحیت/
بعد از اینکه فیفا اجازه داد بازیکنان غیر اروپایی نیز بتوانند توپ طلا را از آن خود کنند، اولین بازیکن غیر اروپایی بود که توانست در سال ۱۹۹۵ صاحب این جایزه شود. در باشگاه های بزرگی نظیر میلان، پاری سن ژرمن، موناکو و چلسی بازی کرده است.زندگی را به عنوان یک مسیحی آغاز کرد ولی بعدها به اسلام گروید.به مدت ده سال مسلمان بود اما دوباره مسیحیت را انتخاب کرد ولی  در هر حال همیشه انسان معتقدی بوده است.
 قبل از بازنشستگی کمک شایانی به تیم ملی لیبریا کرد و باعث احیای  تیم ملی کشورش شد .این روزها او به سراغ سیاست رفته و در در حال حاضر رئیس جمهور  کشور لیبریا است.


3.اریک آبیدال(مسیحیت به اسلام)
آبیدال یکی از برجسته ترین مدافعان چپ فوتبال دنیا بود و در بهترین باشگاه های اروپا بازی کرده است. بهترین سالهای عمر فوتبالی اش را در باشگاههای بارسلونا و موناکو گذراند و با این تیم ها بود که موفق شد به ۱۸ عنوان قهرمانی دست یابد که دو عنوان از این قهرمانی ها، به فتح جام لیگ قهرمانان اروپا مربوط میشود.
 در تیم ملی فرانسه نیز از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۳ کارنامه درخشانی داشت تا اینکه در سال ۲۰۱۱ معلوم شد سرطان کبد دارد و به همین خاطر خیلی زود مجبور شد بازنشستگی در فوتبال را انتخاب کند. خوشبختانه او توانست عمل پیوند کبد را با موفقیت پشت سر بگذارند و بهبود پیدا کند. پسر عموی او این فداکاری را کرد و بخشی از جگر خود را به او اهدا کرد. البته دنی آلوز هم تیمی او در  در بارسلونا و یکی از دوستانش نیز پیشنهاد اهدای بخشی از کبد خود را داده بودند اما آبیدال  به خاطر اینکه آینده فوتبالی آلوز به خطر نیفتد، این پیشنهاد را نپذیرفت.
 همانند  فرانک ریبری ،هم تیمی اش در  تیم ملی فرانسه، او نیز  به خاطر همسر مسلمانش که  الجزایری الاصل است، دین اسلام را انتخاب کرد و جالب اینجاست که او نیز بعد از گرویدن به اسلام، نام بلال را برای خود برگزید.


4.نیکولاس آنلکا(از مسیحیت به اسلام)
 نیکلاس آنلکا به  طرز حیرت آوری با استعداد بود و در سال ۱۹۹۸ زمانی که در تیم آرسنال بازی میکرد به عنوان بهترین بازیکن جوان لیگ برتر انگلیس انتخاب شد. از او انتظار می رفت در هایبری لندن کارهای بسیار بزرگی انجام دهد اما در سال ۱۹۹۹ طی یک تصمیم بسیار جنجالی نتوانست در برابر پیشنهاد مالی وسوسه برانگیز رئال‌مادرید مقاومت کند و از همان روز بود که سقوط او آغاز شد.
 از آن روز به بعد آنلکا  دیگر آن بازیکن سابق نشد و یک مرد مسافر شد و از این تیم به آن تیم می رفت هر چندیک بار با آبی‌های شهر لندن  موفق شد جام قهرمانی و کفش طلا را از آن خود کند.
نیکولاس که یک بازیکن بسیار جنجالی و پر از حاشیه بود ،در س…


5.سامی کوفور (از اسلام به مسیحیت)
سامی کوفور از بهترین مدافعان جهان در زمان خودش بود .تعصب به تیم را بعد از شکست بایرن مونیخ در برابر منچستر یونایتد در آن فینال دراماتیک نشان داد و همه دنیا دیدند که  او به تیمش چقدر تعصب دارد. دو سال بعد البته  او اشتباهات بزرگ فینال به یاد ماندنی را جبران کرد و با بایرن مونیخ، والنسیا را در فینال شکست داد و با این تیم به قهرمانی های بسیار زیادی دست یافت.
 این بازیکن غنایی در سال ۲۰۰۳ و بعد از این که دخترش در استخر غرق شد از دین اسلام کناره گیری کرد و مسیحیت را برگزید. به گفته خودش ایمان به خدا کمک زیادی به او کرد تا این فاجعه و غم بزرگ را پشت سر بگذارد.


6.امه کا ایزی گو(از مسیحیت به اسلام )
امه کا این بازیکن بازنشسته نیجریه ای در طول دوران بازیگری خود یک جهانگرد به تمام معنا بود و در هر جای کره زمین که فکرش را بکنید بازی کرده است.او بخشی از تیم ملی نیجریه بود که برای اولین بار موفق شد به جام جهانی ۱۹۹۴ راه پیدا کند.
در سپتامبر ۲۰۱۲ و زمانی که سرمربی محمدان بنگلادش بود،اسلام را در آغوش گرفت.به گفته خودش تحت تاثیر زندگی حضرت محمد(ص)قرار گرفت و مسلمان شد.


7.امانوئل آده بایور(از مسیحیت به اسلام )
امانوئل بازیکن بازنشسته تو گویی پدر و مادری نیجریه ای دارد اما با ۳۲ گل زده بهترین بازیکن تاریخ تیم ملی توگو محسوب می شود. اسطوره و بت او نوانکو کانو نیجریه ای بود و او هم‌ مثل مراد و مرشدش کانو راه باشگاه آرسنال را انتخاب کرد و با این تیم بهترین بازیکن سال ۲۰۰۸ آفریقا شد. در باشگاههای بزرگی چون تاتنهام، رئال مادرید و منچستر سیتی بازی کرد و گفته می شود در بشیکتاش ترکیه بود که به اسلام ایمان آورد هر چند گفته می شود بعد از ترک بشیکتاس دوباره به دین مسیحیت روی آورد.


8.جبرئیل سیسه(از اسلام به مسیحیت )
در باشگاههای بزرگی چون لاتزیو و لیورپول بازی کرد و با لیورپول در سال ۲۰۰۵ قهرمان اروپا و یک سال بعد قهرمان جام حذفی انگلیس شد.جزیی از تیم ملی فرانسه در جام های جهانی ۲۰۰۲ و ۲۰۱۰ بود و البته بخشی از تیم موفق فرانسه در جام بین قاره ای سال ۲۰۰۳
بیشتر عمرش مسلمان بود تا اینکه در سال ۲۰۰۷ بعد از ازدواج با همسرش جوده لیتر مسیحی شد! اما در سال ۲۰۱۲ آنها به مشکل برخوردند و از هم جدا شدند و معلوم نیست که جبرئیل هنوز مسیحی باقی مانده با نه!


9. دنی بلام(مسیحیت به اسلام)
مثل ۹ بازیکن دیگر این لیست مشهور نیست و مهمترین بخش زندگی حرفه ایش نایب قهرمانی با تیم اینتراخت فرانکفورت در جام حذفی سال ۲۰۱۸ آلمان است.
در تابستان ۲۰۱۴ به اسلام ایمان آورد و بنا به گفته خودش روزی ۵ بار نماز می خواند و غذای حلال می خورد.او اسلام را دین امید و قدرت توصیف می کند.


10.تیری آنری (از مسیحیت به اسلام)
طرفداران سرسختش به شدت این مسئله را انکار می کنند و می گویند خودش هیچ جا چنین اعترافی نکرده است. یکی از بهترین بازیکنان تاریخ باشگاه آرسنال و هم نسل خودش بود. با آرسنال به خیلی چیزها دست یافت و تنها عطش و حسرت جام لیگ قهرمانان اروپا را داشت که آنهم با بارسلونا  به آرزویش رسید. بهترین گلزن فرانسه است و قهرمان جام جهانی و جام بین قاره ها و البته لیگ قهرمانان اروپا شده است.در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی قطری برای اولین بار به طرز شگفت آوری اعلام کرد که اسلام را در آغوش گرفته و در این میان هم تیمی هایش آبیدال و ریبری نقش مهمی در این زمینه داشته اند.اسلام را دینی توصیف می کند که به آن خیلی نزدیک است.

منبع:نود پرس

 

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی نود پرس بخوانید.

با اینستاگرام نود پرس همراه شوید(کلیک کنید)

به اشتراک گذاری این مطلب!