news-details

شام مسموم شیخ عربستانی!

اختصاصی "نود پرس"

کامران احمدپور 

تورنمنتی نبوده که ما در آن حضور داشته باشیم و یک کامیون فحش و بد و بیراه به اعراب و ای اف سی هدیه نداده باشیم!
اینبار اما ای اف سی بهانه بهتر و شیک تری دست ما داد؛ محرومیت عیسی آل کثیر گلزن پرسپولیس که تازه به دل هواداران فوتبال ایران نشسته بود!
بعد از اینکه داور مسابقه پرسپولیس _ النصر سوت پایان مسابقه را به صدا درآورد، عربستانی ها در روزنامه ها و سایت هایشان با چند خط خبر و آرزوی موفقیت برای بازیکنان و باشگاهشان، همه چیز را فراموش کردند اما ما همچنان درگیر فحاشی به آنها هستیم در حالیکه آنها بازنده و ما برنده این دیدار مهم بوده ایم.
در مورد ای اف سی و سیرکی که ما به این کنفدراسیون فوتبال لقب داده ایم، مطلب جداگانه ای خواهم نوشت اما اجازه بدهید در مورد عربستان خاطره ای را یاد آوری کنم که ذهنیت مرا نسبت به آنها کاملا تغییر داد.
در تمام مدتی که در روزنامه خبر ورزشی بودم، وقتی تیمی از ایران به این کشور می رفت، همکارانم مدام از کارشکنی عربها در فرودگاه و استادیوم و حتی ببخشید، عذر میخوام در سرویس های بهداشتی مطلب می نوشتند و تیتر های آنچنانی در وصف بد ذات بودن آنها می زدند!
تا اینکه یک روز در روزنامه ۹۰ قسمت شد به همراه یک باشگاه غیر تهرانی برای انجام یک مسابقه فوق العاده حساس لیگ قهرمانان آسیا به آنجا سفر کنم. در هواپیما مدام این فکر ذهن مرا به خود مشغول کرده بود که حتما آنها حداقل ۳۰ ساعت ما را در فرودگاه جده معطل خواهند کرد چرا که همکارانم در روزنامه خبر ورزشی صدها بار همین مطلب را برای چاپ به سردبیر داده بودند و چاپ هم شده بود. با خودم میگفتم وقتی اینها استقلال و پرسپولیس و تیم ملی را ۱۷-۱۸ ساعت تو فرودگاه معطل می کنند، پس با کاروان ما که یک تیم شهرستانی گمنام در آسیا هستیم چه رفتاری خواهند کرد؟

در فرودگاه جده اما عربستانی ها مرا شگفت زده کردند! آنها پاسپورت ما را گرفتند و با احترام از در پشتی فرودگاه رد کردند و گفتند بعدا خودمان ویزایتان را توی پاسپورت می زنیم  و برایتان به هتل می آوریم! لامذهب ها حتی عکس پاسپورت را با چهره خودمان تطبیق ندادند و انگار که مثلا از تهران وارد ایستگاه قطار شهر مشهد شده باشی، سرمان را انداختیم پایین و بدون کوچکترین تشریفات و آزار و اذیت وارد کشور آنها شدیم! 
چند ساعت بعد در اتاق شیک و لاکچری امان به صدا درآمد. یکی از کارکنان هتل داخل یک سینی یک کاسه ۴ مغز بزرگ به همراه پاسپورتم را با احترام تحویل داد و رفت!

تا روز مسابقه من جز احترام هیچ چیز دیگری از همین عربستانی های همیشه بد ندیدم. حتی کاسبانش نیز وقتی می فهمیدند ما ایرانی هستیم، با کمال احترام با ما حرف می زدند. آنها از اینکه ما جلوی آمریکا شاخ شده ایم و خودشان برای آمریکایی ها شاخ و شانه نمی کشند، ناراحت بودند و به دیده یک قهرمان به ما نگاه می کردند!

بازی برگزار شد و ما قهرمان عربستان را در کشورشان شکست دادیم. از قبل مسئولین تیم ایرانی به دعوت شیخ عربستانی و رئیس باشگاه، برای شام پاسخ مثبت داده بودند اما در دقیقه ۹۰ نظرشان عوض شد و اعتقاد داشتند شیخ آنها در شام خود سم ریخته و می خواهد ما را مسموم کند! به همین راحتی قرار شام کنسل شد اما با اینهمه شیخ با جنبه آنها، دستور داد تمام غذاهایی را که درست کرده بودند، به هتل آوردند و در میزهایی جداگانه کنار شام هتل گذاشتند و گفتند هر کس دوست دارد از این غذا هم میل کند که من هم میل کردم و چیزی هم نشد!

انگلیسی ها یک ضرب المثل دارند که می گوید، شیطان اونقدر هم که سیاه نقاشی شده، سیاه نیست!
به قول سهراب وقتش رسیده که چشمها را باید شست! با این دست فرمانی که ما داریم می رویم مثل عالم سیاست که  با همه کشورهای دنیا مشکل و زاویه داریم، با تمام تیمهای فوتبال دنیا هم به مشکل خواهیم خورد!

 یک روز وقتی از یک عربستانی دلیل رفتار خوبشان و آن همه سنگ تمام گذاشتن را پرسیدم گفت تیم ایرانی در بازی رفت ، میزبانی خوبی از ما داشت. ما مسلمانیم و باید با میهمان خود بهترین رفتار را داشته باشیم اما میزبانی خوب تیم شما در بازی رفت باعث شد تا ما تمام تلاش خود را بکنیم که بهتر از آنها باشیم.

 

اختصاصی " نود پرس "

به اشتراک گذاری این مطلب!