news-details

روش های عجیب و غریب انتخاب سرمربی در استقلال!

هم‌اکنون اغلب تیم‌های لیگ برتری تمرینات پیش‌فصل را آغاز کرده و حتی سراغ بازی‌های تدارکاتی نیز رفته‌اند، اما استقلال همچنان بدون سکاندار روزگار سپری می‌کند.

به گزارش نود پرس، استقلال دوباره به همان مرحله‌ای رسیده که طی سالیان اخیر بار‌ها تجربه‌اش کرده است؛ زمان گزینش سرمربی جدید! به جرئت می‌توان گفت این مقطع زمانی پیش از فصل برای هواداران استقلال طی یک دهه گذشته حکم دوران کابوس‌واری را دارد که در نهایت هم منجر به حسرت خوردن پایان فصل شده است. هم‌اکنون اغلب تیم‌های لیگ برتری تمرینات پیش‌فصل را آغاز کرده و حتی سراغ بازی‌های تدارکاتی نیز رفته‌اند، اما استقلال همچنان بدون سکاندار روزگار سپری می‌کند (حداقل تا بعد از ظهر دیروز که سرمربی نداشت).

جدا از تغییرات مکرر مرد شماره یک نیمکت که خود نشان‌دهنده عدم ثبات در هر تیمی است، شیوه انتخاب سرمربی در استقلال طی سالیان اخیر به‌معنای واقعی کلمه جالب توجه بوده و کسی نمی‌تواند منکر این واقعیت شود که بعضی مواقع نه تنها مدیرعامل باشگاه اختیار تام برای انتخاب مرد طراح تاکتیک‌های تیمش نداشته بلکه گاهی اوقات اعضای هیئت مدیره نیز پیرامون گزینش سرمربی باید با افراد دیگری مشورت کنند و نظر آن‌ها را هم بخواهند! همین ماجرا باعث شده هر وقت استقلال دنبال سرمربی بوده، اتفاقات عجیب و غریب هم همراهش رخ دهد.

تماس در فرودگاه
پرویز مظلومی اوایل تابستان سال ۸۹ در حالی به عنوان سرمربی استقلال انتخاب شد که قرار بود هدایت شاهین بوشهر را برعهده بگیرد. همه چیز برای مسافرت مظلومی هماهنگ شده بود ولی تماس علی فتح‌ا... زاده در فرودگاه شرایط را عوض کرد و دستیار همیشگی منصور پورحیدری فقید را به یکی از بزرگ‌ترین آرزو‌های ورزشی زندگی اش رساند. البته در آن مقطع استقلال هیئت مدیره نداشت و خبری هم از ایجاد کمیته فنی نبود. فتح‌ا... زاده خودش به عنوان سرپرست باشگاه تصمیم گرفت و به پرویز مظلومی حکم سرمربیگری داد. عملکرد خوب مظلومی در آن فصل (پیروزی در هر دو جدال رفت و برگشت مقابل پرسپولیس و کسب عنوان نایب‌قهرمانی لیگ برتر) باعث تمدید قراردادش نیز شد.

انتخاب بدون حضور مدیرعامل
دوران حضور مظلومی در استقلال (البته دوره اول) بهار سال ۹۱ به اتمام رسید و قرار شد فرد دیگری هدایت آبی‌ها را برعهده بگیرد ولی در روند گزینش سرمربی جدید اتفاق فوق العاده عجیبی رخ داد. فتح‌ا... زاده به عنوان مدیرعامل باشگاه استعفا کرد که البته موافقت نشد ولی در خلال همان روز‌ها هنگامی که حاجی همراه با محمد رویانیان و وزیر وقت ورزش برای یک سفر کاری راهی ترکیه شده بود، هیئت مدیره استقلال بدون حضور مدیرعامل در ساختمان وزارت ورزش تشکیل جلسه داد و امیر قلعه‌نویی را به عنوان سرمربی این تیم انتخاب کرد! در واقع فتح‌ا... زاده باید با فردی به عنوان سرمربی کار می‌کرد که خودش در جلسه انتخاب او حضور نداشت! البته بعداً عده‌ای مدعی شدند مذاکراتی به صورت تلفنی با مدیرعامل استقلال صورت گرفته بود.

گزینش روی سکو‌ها
داستان روی کار آمدن علیرضا منصوریان هم نکات جالب توجه و منحصر به فردی دارد. پس از شکست استقلال مقابل پرسپولیس در فروردین ۹۵، گروهی از اعضای هیئت مدیره وقت باشگاه استقلال خواهان برکناری پرویز مظلومی شدند که حالا برای دومین مرتبه سرمربیگری در این تیم را تجربه می‌کرد، اما بهرام افشارزاده مدیرعامل آن زمان استقلال زیر بار نرفت و سرمربی را تا پایان فصل حفظ کرد. دقیقاً در همان مقاطع بود که هنگام برگزاری دیدار‌های خانگی استقلال گروهی از هواداران این تیم پلاکارد‌های بزرگی به ورزشگاه می‌بردند و طی آن با حمایت از سرمربیگری منصوریان، برای بازگشت او شمارش معکوس می‌گذاشتند. مسئله‌ای که مظلومی پس از برکناری به آن اشاره کرد و مدعی شد این اتفاقات اصلاً تصادفی نبوده است.

انتخاب با چراغ سبز وزارتخانه
شرایط استقلال در زمستان سال گذشته به‌معنای واقعی کلمه خاص و بحرانی بود. جدایی استراماچونی آن‌هم در وضعیتی که آبی‌ها پس از مدت‌ها توانسته بودند صدرنشین لیگ برتر شوند برای هواداران این تیم فوق العاده تلخ بود و کار به اعتراضات دامنه‌دار مقابل ساختمان باشگاه و البته روی سکو‌های ورزشگاه آزادی کشیده شد. به رغم تمام مذاکرات، مرد ایتالیایی حاضر نشد بازگردد و در نهایت هیئت مدیره مجبور شد سرمربی جدید انتخاب کند. در آن شرایط تنها کسی که می‌توانست آتش خشم استقلالی‌ها را فرونشاند، فرهاد مجیدی بود و اسماعیل خلیل‌زاده رئیس هیئت مدیره باشگاه رضایت فرهاد را برای انجام چنین ریسک بزرگی جلب کرد. البته در همان مقطع این شایعه به صورت جدی مطرح بود که اغلب مدیران ارشد وزارت ورزش نیز موافق روی کار آمدن فرهاد مجیدی بودند، چون اعتقاد داشتند با استفاده از چنین شخصیت محبوبی دیگر خبری از اعتراض استقلالی‌ها نسبت به وزارتخانه نخواهد بود.

به اشتراک گذاری این مطلب!