news-details

اسناد جدید بی بی سی درباره علی کریمی؛ از ممنوع الورودی تا حزب توده؛ همه چیز زیر سر زنش بود!

اختصاصی "نود پرس"

بی بی سی مدعی است به اسناد و مدارک جدیدی درباره علی کریمی و محدودیت های ایران بر علیه این ستاره سابق فوتبال ایران پیدا کرده است. بی بی سی در گزارش خود آورده است: ایران در جریان تظاهرات ضد دولتی اخیر، علی کریمی ستاره فوتبال ایران، همسرش و خانواده اش را ممنوع الخروج کرد.
آقای کریمی از جمله اولین افراد مشهوری بود که به شدت از سرکوب مرگبار اعتراضات که در ماه سپتامبر آغاز شد، انتقاد کرد.

این فوتبالیست معروف به مارادونای آسیا در آن زمان در امارات زندگی می کرد. این اعتراضات با کشته شدن یک زن کرد ایرانی در بازداشت آغاز شد.
گفته می شد مهسا امینی، 22 ساله، توسط پلیس اخلاق مورد ضرب و شتم قرار گرفت، جان باخت.
اعتراضات در سراسر کشور گسترش یافت، اما با خشونت سرکوب شد. گروه های حقوق بشر می گویند که نیروهای امنیتی از زمان آغاز اعتراضات حداقل 530 معترض - از جمله حدود 70 کودک - را کشته اند.

یکی از اسنادی که بی‌بی‌سی فارسی دیده است، می‌گوید که آقای کریمی «۹ بار توسط مامور ما [به ایران] دعوت شده و اخطارهای جدی دریافت کرده است».

واحد اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی نامه‌ای با علامت «فوق محرمانه» به تاریخ ۲۴ مهر ۱۳۹۱ به دادستان تهران اعلام کرد که «فعالیت‌های اخیر کریمی به تحریک همسرش سحر داوری و خانواده‌اش صورت گرفته است».

ایران در اواخر دهه 1980، پدر خانم داوری یعنی غلامعلی داوری را به اتهام عضویت در حزب کمونیست توده اعدام کرد. او در آن زمان افسر نیروی هوایی ایران بود.

این سند ادعا می کند که موکلان کریمی از طرف او قصد داشتند عمارت او در لواسان، یکی از حومه های مرفه تهران، پایتخت را به قیمت 20 میلیون دلار (18 میلیون یورو؛ 16 میلیون پوند) بفروشند تا به طور دائم مهاجرت کنند.

در این سند، سپاه پاسداران برای کریمی، داوری، مادر، ناپدری، برادر و خواهرش ممنوع الخروجی اعمال کرده است. این امر مانع از خروج آنها از کشور می شود، از جمله آقای کریمی و همسرش البته در صورت بازگشت هر یک از آنها به ایران.

بنا به ادعای بی بی سی نامه فاش شده توسط یک گروه هکری به نام عدالت علی (عدالت علی) در اختیار بی بی سی فارسی قرار گرفته است.

آقای کریمی در گفت‌وگوی تلفنی به بی‌بی‌سی فارسی گفت که برادر بزرگ‌ترش نیز چندین بار تحت تعقیب قضایی و ممنوعیت خروج از کشور قرار گرفته است.

او در این ارتباط گفت: «دوست من سه چهار بار در زندان مخوف اوین بازجویی شد.

او مدعی است ایران افرادی را که در اینستاگرام دنبال می کند تحت نظارت دقیق نگه می دارد: «یکی از آنها هم به وثیقه و هم ضامن نیاز داشت تا بتواند از ایران خارج شود."

در اوایل اکتبر، رسانه های دولتی ایران نیز مدعی شدند که آقای کریمی عمارت خود در لواسان را فروخته است.

اما آقای کریمی به بی بی سی فارسی گفت که این درست نیست.

وی گفت: «نیروهای امنیتی به محل یورش بردند و سرایدار را به طرز ...... مورد ضرب و شتم قرار دادند.

او گفت: «همسایه‌هایم به من می‌گویند برخی از شب‌ها چراغ‌ها روشن است و ماموران لباس شخصی دیده می‌شوند که داخل و خارج می‌شوند.

آقای کریمی تصاویر دوربین های مداربسته ای را که مقامات ایرانی در نزدیکی ملک وی نصب کرده اند به اشتراک گذاشت.

او گفت: «هر ماشینی به مدت پنج دقیقه در آنجا توقف می کند، نیروهای امنیتی محل را محاصره می کنند.

آقای کریمی و خانواده اش از آن زمان از امارات به مکان نامعلومی نقل مکان کرده اند.

به نظر می رسد چیز جدیدی در گزارش بی بی سی دیده نمی شود و بیشتر گزارشات بی بی سی قبلا در رسانه های ایران گزارش شده بودند. اینکه علی کریمی بعد از ورود احتمالی به ایران بازداشت شود چیز جدید و عجیبی نیست چرا که در ایران و در بعضی از محافل رسمی و تند رو از جمله مجلس شورای اسلامی حتی صحبت از استرداد، محاکمه و اعدام او بود! و ممنوع الخروجی برای مارادونای فوتبال آسیا نمی تواند مجازات سنگینی باشد!

به اشتراک گذاری این مطلب!