news-details

ایران هم نظر با ۲۱ کشور عقب مانده دنیا، در برابر تجاوز روسیه سکوت کرد!

اختصاصی "نود پرس"

امجمع عمومی سازمان ملل متحد با ۱۲۲ رای از جمله چین قطعنامه ای در مورد همکاری سازمان ملل متحد و شورای اروپا تصویب کرد. چندین کشور دیگر "دوست روسیه" مانند قزاقستان، ارمنستان، هند و برزیل نیز با این قطعنامه رای مثبت دادند.

از جمله نکات حیرت آور این قطعنامه این بود که ایران به همراه ۲۱ کشور دیگر که جملگی از کشورهای عقب مانده و آفریقایی هستند، به این قطعنامه رای ممتنع دادند تا در برابر تجاوز آشکار و غیر قانونی روسیه به یک کشور مستقل آنهم به بهانه های واهی سکوت و به نوعی همراهی با ظالم کند در حالیکه  بزرگ فلسفه ما شیعیان و پیروان امام حسین(ع) مرگ سرخ و مبارزه با ظلم و ظالم است. پنج کشور  بلاروس، نیکاراگوئه، سوریه، خود روسیه و کره شمالی نیز به این قطعنامه رای منفی دادند!

این سند به ویژه به «چالش‌های بی‌سابقه‌ای» پیش روی اروپا پس از تجاوز روسیه به اوکراین و قبل از آن علیه گرجستان اشاره می‌کند و خواستار «جبران» خسارات وارده به قربانیان تجاوز مسکو است.
 به گفته سرویس روسی رادیو آزادی، جنگ روسیه علیه اوکراین موضوع اصلی قطعنامه نیست، بنابراین مشخص نیست که آیا رای چین به معنای تغییر موضع پکن در مورد جنگ روسیه علیه اوکراین است یا خیر.


در ۲۶ آوریل، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، اولین گفتگوی خود را با شی جین پینگ، رهبر چین از زمان آغاز تهاجم گسترده روسیه انجام داد.

به گفته هوآ چونیینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، اوکراین خواستار گفتگو شده است. چین قصد دارد یک نماینده دولت را برای تعمیق ارتباطات پیرامون حل و فصل سیاسی جنگ روسیه که پکن از آن به عنوان "بحران اوکراین" یاد می کند، بفرستد.

در همان روز، زلنسکی، وزیر سابق صنایع استراتژیک، پاولو ریابیکین را به عنوان سفیر جدید اوکراین در چین منصوب کرد.

در ۲۴ فوریه، چین سندی را منتشر کرد که در آن موضع خود را در مورد "حل و فصل" جنگ روسیه علیه اوکراین، از جمله درخواست برای آتش‌بس و مذاکره، اما نه خروج نیروهای روسیه، ترسیم کرد. 

بی شک همراهی و یا سکوت و بی تفاوتی ایران در قبال تجاوز روسیه و همصدایی با کشورهایی که در دنیا وجهه خوبی ندارند، برای ایران زیبا با هزاران سال سابقه تمدن وجهه و بازتاب خوبی ندارد!

به اشتراک گذاری این مطلب!