news-details

تمجید و لذت اسپانیایی ها از درخت میوه ایرانی؛ با خوردن این میوه لاغر شوید

اختصاصی "نود پرس"

سالهاست که کاشت این درخت در شمال ایران رواج دارد اما میوه آن کمتر به تهران و شهرهای اطراف می رسید و شاید در این سالها بواسطه کاشت بیشتر، محصول اضافی سرازیر بازارهای تهران و شهرستانها شده باشد. میوه ای بس خوش بو و زیبا و البته خوشمزه دارد و در ایران به ازگیل و گلابی جنگلی مشهور است و حتی عده ای در شمال می گویند ازگیل واقعی این است و آن میوه قهوه ای رنگی که ما به نام ازگیل می شناسیم،  نام اصلی اش چیز دیگری است.

به تازگی اما یک سایت معتبر اسپانیایی در مورد این درخت زیبا با میوه های خوشمزه، مطلبی جالب نوشته و به خواص بی نظیر آن نیز اشاره کرده است. درخت گلابی جنگلی در مناطق جنوبی اسپانیا زیاد دیده می شود و بعضا نسبت به میوه های کشت شده در ایران شیرین تر است. این سایت ضمن اشاره به اینکه درخت فوق بومی مناطق خزری است در وصف این درخت و میوه خوشمزه اش می نویسد:  


با نزدیک شدن به تابستان، میوه هایی مانند لوکوت ارزش بیشتری پیدا می کنند. تاریخ استفاده از آن به یونان باستان باز می گردد و خواص آن فواید بی شماری را به همراه دارد.

این‌ میوه عجیب اسپانیایی که برای کاهش وزن استفاده می شود
در تمام تقویم‌هایی که آشپزخانه‌های اسپانیایی دارند، یک روز با یک نشانه مشخص شده است: 21 ژوئن. تاریخی که تابستان در آن آغاز می شود خاص است زیرا نشان دهنده دری برای ورود به زمان برنامه های مختلف است، که البته خاص هم است و فرصتی برای دستیابی به اهدافی که کمتر به آن فکر می‌شود، مثل اینکه چگونه می توان به ظاهر فیزیکی مطلوب برای رفتن به استخر دست یافت.

چند ترفند برای رسیدن به این هدف وجود دارد که اگرچه معجزه نمی کنند اما اندکی اندام ایده آل را به شما هدیه می کنند. یکی از آنها میوه گلابی جنگلی است و در این راستا این میوه کمیاب در اسپانیا خودنمایی می کند. شیرین و فصلی است، منبع فیبر و پتاسیم است و علاوه بر این، به طور فزاینده ای در سوپرمارکت های اسپانیا وجود دارد.

از یونان باستان تا فروشگاههای زنجیره ای مرکادونا


 آنها را با شکل بیضی که در آن تن های زرد و نارنجی مخلوط شده،  می شناسند. درون پالپ آن که به رنگ نارنجی نیز هست، دانه های قهوه ای درشتی وجود دارد که اگرچه بیش از حد سمی هستند، اما در حد منصفانه دارای فواید و خواص ویژه برای سلامتی هستند.

این میوه علاوه بر آن تاریخ خاص خود را دارد. شواهدی از کشت آن به مدت سه هزار سال، زمانی که در سواحل دریای خزر گسترش یافت، وجود دارد. از آنجا به یونان باستان رفت و در حدود 700 سال قبل از میلاد به آنجا رسید و از آنجا به تمام نقاط امپراتوری روم صادر شد. در حال حاضر به ندرت در هیچ کشور اروپایی یافت نمی شود، چه به دلیل کشت و چه به دلیل ظاهر وحشی آن در فالب درختان کوچک.

از بین انواع مدلهای موجود، تجاری ترین آنها از آسیا می آید. اول از همه، ژاپنی ها که بلوغ آنها زودتر است، رنگ مات و دانه های بسیار کمتری دارند. لوکوت چینی ها اگرچه دانه های بیشتری دارند و خوردن آنها بیشتر طول می کشد، اما بسیار روشن تر، رنگارنگ تر و معطر تر هستند. از این مدلها، دو نوع دیگر زاده می شوند. در اسپانیا، در میان همه مدلارها، آلفری یا آرژلینو، تاناکا، نوگت طلایی و پلوش شناخته تر از همه هستند. منطقه ای که بیشتر در آن تولید می شود در آلیکانته است و  شهرداری Callosa کانون اصلی این میوه در قلمرو ما می شود و فروشگاههای زنجیره ای مرکادونا، سوپرمارکتی است که بیشتر آنها را می فروشد.

مزایای آن چیست؟

 
مصرف لوکوت فواید زیادی برای بدن دارد. نه تنها یکی از میوه هایی است که دارای بیشترین فیبر است، بلکه محتوای پکتین آن (فیبر محلول) به بدن کمک می کند تا سطح کلسترول خون را کاهش دهد.  اگر چه ویتامین زیادی ندارد، اما حاوی بتاکاروتن است، با قدرت آنتی اکسیدانی بالا و مسئول رنگ نارنجی میوه است.

لوکوت همچنین سهم زیادی از مواد معدنی دارد. درصد پتاسیم آن بسیار برجسته است، اما منبع عالی کلسیم و فسفر است. حتی به این کوکتل طبیعی و مفید، محتوای بالایی از اسیدهای آلی مانند سیتریک، مالیک یا تانن ها اضافه شده که عملکرد قابض آنها تنظیم کننده خوبی برای عبور در روده است. همه اینها در داخل یک میوه نارنجی کوچک جمع شده که رسیدن آن روزهای باقی مانده برای پریدن به داخل استخر را نشان می دهد.

به اشتراک گذاری این مطلب!