news-details

فدراسیونی با 80 میلیون مخاطب ولی دست خالی!

فدراسیون ورزش های همگانی در حالی با جامعه مخاطبی ۸۰ میلیون نفری مواجه است و از این تعداد حدود ۶۷ درصد کم تحرک هستند که بودجه تخصیص یافته سال گذشته آن کمتر از ۳ میلیارد تومان بود؛ عجیب تر اینکه میزان بودجه این فدراسیون فدراسیون در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ کاهش یافت!

به گزارش نود پرس، فدراسیون ورزش های همگانی از اهمیت بسیار ویژه ای در راستای بهبود سلامت مردم در رده های سنی مختلف برخوردار است و به طور حتم سیاستگذاری درست، تغییر نگاه کلان مدیریتی و تخصیص اعتبارات لازم و کافی به این فدراسیون می تواند تا حد زیادی به افزایش میزان فعالیت بدنی در جامعه ایران کمک کند، اما متاسفانه در عمل ورزش قهرمانی و حواشی آن بر توجه کافی نسبت به ورزش همگانی سایه انداخته و آنگونه که باید و شاید در سطح کلان ورزش کشور به اثرات ورزش همگانی توجه نمی شود.

رضا شجیع، سرپرست نایب رییسی فدراسیون ورزش های همگانی در گفت و گو با خبرنگاران، با اشاره به اینکه بودجه اختصاص یافته از سوی وزارت ورزش و جوانان به فدراسیون ورزش های همگانی در سال ۹۷ معادل سه میلیارد تومان بود، اظهار کرد:

این میزان ۲ میلیارد و ۶۹۰ میلیون تومان اعتبار تخصیص پیدا کرد و بودجه تخصیص یافته از سوی کمیته ملی المپیک به این فدراسیون در سال مربوطه ۲۰۹ میلیون تومان بود که در مجموع حاکی از بودجه تخصیصی ۲ میلیارد و ۸۹۹ است.

وی ادامه داد:

این درحالی است که بودجه در نظر گرفته شده از سوی وزارت ورزش جوانان برای فدراسیون ورزش های همگانی در سال ۹۸ معادل چهار میلیارد و ۵۴۲ میلیون تومان بود که از این میزان ۲ میلیارد و ۵۸۰ میلیون تومان طی سال گذشته از سوی وزارتخانه به فدراسیون تخصیص پیدا کرد.

به گفته سرپرست نایب رییسی فدراسیون ورزش های همگانی همچنین اعلام کرد که بودجه تخصیص یافته از سوی کمیته ملی المپیک به فدراسیون ورزش های همگانی در سال ۹۸ معادل ۲۲۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بود که در مجموع حاکی از بودجه ۲ میلیارد و ۸۰۹ میلیون و ۹۰۰ هزار است.

 

شجیع با اشاره به اینکه فدراسیون ورزش های همگانی، فدراسیونی با مخاطب ۸۰ میلیونی است که در قبال سلامت جسمانی و کم تحرکی همه مردم ایران مسئول است، بیان کرد:

اعتبارات پیش بینی شده برای این فدراسیون به هیچ عنوان کافی نیست، البته بخشی از این کمبود اعتبارات به رویکرد کلی کشور یعنی غلبه هزینه های درمان بر هزینه های پیشگیری بر می گردد.

وی افزود:

به عنوان مثال هزینه ای که در کشور صرف درمان دیابت در می شود رقمی معادل ۷۰ برابر بودجه کل وزارت ورزش و جوانان است، بنابراین اگر به صورت سرانه هم بخواهیم محاسبه کنیم بودجه فدراسیون ورزش های همگانی به هیچ عنوان پاسخگوی نیازهای راهبردی ما در حوزه ورزش همگانی نخواهد بود.

سرپرست نایب رییسی فدراسیون ورزش های همگانی در پاسخ به اینکه اعتبارات فدراسیون ورزش های همگانی عموما صرف چه مسائلی می شود، اظهار کرد:

بخش اعظمی از اعتبارات بین ۳۱ هیأت استانی برای اجرای تقویم عملیاتی سالانه فدراسیون توزیع می شود و باقی مانده آن نیز در قالب برنامه انجمن ها و کمیته های کشوری که در حال حاضر ۵۱ هستند تخصیص می یابد.

شجیع با اشاره به اینکه فدراسیون ورزش های همگانی باید برای تمام گروه های سنی به ویژه کودکان و سالمندان برنامه داشته باشد و از برنامه های ویژه برای اقشار و گروه های اجتماعی نیز غافل نشود، عنوان کرد:

بنابراین وقتی حجم عملیات و مخاطبین این فدراسیون را مشاهده می کنیم متوجه می شویم که باید نگاه راهبردی سیاستگذاران و مدیران ارشد ورزش کشور به این فدراسیون تغییر کند.

وی همچنین با بیان اینکه بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، ۵۱ درصد مردم کشور ورزش می کنند، اظهار کرد:

از این میزان نیز فعالیت بدنی ۱۸ درصد ناکافی ارزیابی می شود، بنابراین می توان اعلام کرد که حدود ۶۷ درصد مردم ایران کم تحرک هستند.

به اشتراک گذاری این مطلب!