news-details

فخری: برای حضور در بازی‌های آسیایی دعوا راه افتاده بود/ پاداش قهرمان جهان معادل قیمت یک پراید شده است

سرپرست کاروان اعزامی ایران به بازی‌های آسیایی هانگژو گفت: برخی رشته‌ها عنوان کردند شاید با تیم سوم در بازی‌های آسیایی شرکت کنیم اما خبر دارم برای حضور در این مسابقات دعوا راه افتاده بود.

به گزارش نود پرس، پیمان فخری درباره تعویق بازی های آسیایی 2022 هانگژو اظهار داشت: قبول این اتفاق برای ما هم خیلی سخت بود. وقتی می‌دیدیم سوال‌ها و مکاتبات ما را مبهم جواب می‌دهند، تعجب می‌کردیم. چین سابقه برگزاری رویدادهای بسیار بزرگی مثل المپیک را دارد اما کتابچه کووید 19 خود را اعلام نمی‌کردند. با توجه به این شرایط سخت نمی‌توانستیم اردوها را به شکل خوبی برگزار کنیم. کتابچه کووید شرایط بازی‌ها را اعلام می‌کند. به صورت مثال در زمان برگزاری المپیک توکیو گفتند هر ورزشکار پس از اتمام مسابقاتش 48 ساعت برای ترک دهکده فرصت دارد. ما نیاز به اطلاعات داشتیم تا در جریان محدودیت‌ها قرار بگیریم. در نهایت حدود 10 روز قبل شورای المپیک آسیا از تعویق یک ساله این مسابقات خبر داد.

وی درمورد اینکه ظاهرا هیچ کشوری مثل ایران از تعویق بازی‌های آسیایی جا نخورده است و به جز فوتبال، بسیاری از رشته‌ها از این اتفاق ضرر کردند،‌ گفت: برخی رشته‌ها عنوان کردند شاید با تیم سوم در بازی‌های آسیایی شرکت کنیم اما خبر دارم برای حضور در این مسابقات دعوا راه افتاده بود. دلیل عمده‌اش هم مسائل مالی است. متاسفانه دست‌اندکاران ما برای معیشت قهرمانان تدارک خوبی ندیده‌اند. در واقع ورزشکاران ما با این وضعیت محکوم به مدال آوری در بازی‌های آسیایی هستند اما با لغو این مسابقات، بخش اعظمی از پاداش خود را از دست می‌دهند. با توجه به این شرایط اقتصادی، تمام هم و غم ورزشکاران شرکت در بازی‌های آسیایی است تا با مدال گرفتن، پاداش خوبی بگیرند.

سرپرست کاروان اعزامی ایران به بازی‌های آسیایی درباره اینکه آیا بهتر نیست پرداخت پاداش همیشه در ورزش کشور ساری و جاری باشد، توضیح داد: روز گذشته در خدمت سازمان برنامه و بودجه بودیم که گفتند با لغو بازی‌ها، دیگر چه نیازی به پول است؟ ما هم جواب دادیم ورزش اینگونه نیست که فکر کنید الان همه بخوابند تا یک سال دیگر بازی‌های آسیایی و دو سال دیگر المپیک شروع شود. ورزش جریانی است که در طول چهار سال  باید فعالیت مستمر داشت. دست اندکاران تصور می‌کنند فقط باید در سال برگزاری المپیک یا بازی‌های آسیایی بودجه مشخص یا مضاعفی به ورزش بدهند. 

فخری عنوان کرد: ما مراسمی به عنوان تجلیل از قهرمانان داریم که طبق امتیازبندی، مدال‌های قهرمانان به آنها پاداش می‌دهند. در دوره قبلی  متاسفانه به دلیل شرایط اقتصادی، تحریم‌ها و وضعیتی که برای سکه ایجاد شد، امتیاز قهرمانی را 2 میلیون تومان در نظر گرفتند. یعنی فردی که قهرمان جهان شود، 100 امتیاز یعنی 200 میلیون تومان می‌گیرد. ورزشکاری که کل دنیا را شکست داده معادل یک پراید پاداش می‌گیرد. به همین دلیل مسابقات قهرمانی جهان به حاشیه می رود اما در بازی‌های آسیایی به این دلیل که جایگاه مدال و رده‌بندی کشورها هم اهمیت دارد، زورشان به قهرمانان نمی‌رسند و ورزشکاران را شارژ می‌کنند. به صورت مثال یک میلیارد و نیم به ورزشکار می‌دهند.

وی ادامه داد: نتیجه این اقدام خارج شدن یک یک مسابقات برای قهرمانان ما و اهمیت پیدا کردن بازی‌های آسیایی می‌شود. جمعه گذشته که خبر لغو بازی‌های آسیایی اعلام شد، بیش از 40-30 تماس از سرمربی، ورزشکار و رئیس فدراسیون داشتم که همه از این موضوع ابراز ناراحتی کرده و می‌گفتند چه کنیم. در شرایطی که اتفاقی نیفتاده است. سال آینده مسابقات کسب سهمیه المپیک در رشته‌های مختلف خارج می‌شود و با این وضعیت کارمان سخت خواهد شد.

سرپرست کاروان اعزامی به بازی‌های آسیایی هانگژو درمورد اینکه آیا با توجه به ترافیک موجود، امکان برگزار نشدن مسابقات در سال آینده وجود دارد، گفت: اگر این اتفاق بیفتد، ضربه سنگینی خواهد بود. البته کار برای برگزاری مسابقات در سال آینده سخت است زیرا سال برگزاری مسابقات گزینشی المپیک است و امکان دارد زور شورای المپیک آسیا به فدراسیون های جهانی و IOC نرسد. همه مسابقات برنامه ریزی شده و اینگونه نیست که زمان خالی گیر بیاوریم و بگوییم بازی‌های آسیایی را در آن برگزار می‌کنیم. 

فخری اضافه کرد: از طرفی همه قهرمانان پیک کاری خود را برای کسب سهمیه می‌گذارند که این موضوع تناقض زیادی با بازی‌های آسیایی دارد. برگزاری همزمان این رویدادها کار بسیار سختی است مگر اینکه اتفاق خاصی بیفتد. به همین دلیل شورای المپیک آسیا نتوانست تاریخی را اعلام کند و حتی 25 روز طول کشید تا IOC تاریخ جدید برگزاری المپیک را اعلام کند. الان هم یکی از دلایل تاخیر در اعلام تعویق بازی های آسیایی، پیدا کردن تاریخ جدید بود که نتوانستند این کار را انجام بدهند. اکنون هم دنبال تشکیل کارگروهی هستند تا با فدراسیون های جهانی برای تعیین تاریخ جدید، رایزنی کند.

وی درمورد اینکه کدام رشته‌ها بیشتر تحت تاثیر تعویق بازی‌های آسیایی قرار گرفته‌اند، گفت: ما باید کاروانی حدود 500 نفره را به پنجمین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی که 19 تا 28 مرداد برگزار می‌شود، اعزام کنیم. قرار بود خیلی از رشته‌ها تیم دوم خود را به این مسابقات اعزام کنند اما اکنون تیم‌های اصلی‌شان اعزام خواهند شد. برخی رشته‌های ما مثل ووشو که در المپیک نبود و در بازی‌های آسیایی شانس کسب مدال بسیار زیادی داشت، ضربه سنگینی خورد. برخی رشته‌ها مثل هندبال، اردوهای خود را لغو نکرده‌اند اما برخی رشته‌ها هم این کار را انجام دادند. نمی‌توانیم قهرمانان را برای زمان نامعلومی در اردو نگه داریم. فشار تمرینات آنها بالا است و نزدیک به شش ماه در اردو بودند. قطعا باید برنامه ریزی جدیدی داشته باشیم.

سرپرست کاروان ایران به بازی‌های آسیایی درمورد اینکه آیا با تعویق این مسابقات کمیته ملی المپیک بنا دارد روالی که برای پرداخت دستمزد به ورزشکاران و مربیان دارد ادامه بدهد، توضیح داد:‌ قطعا بودجه فدراسیون‌ها را به آنها تزریق خواهیم کرد و تمام برنامه ها را انجام می‌دهیم. اکنون برنامه تغییر کرده و برخی رشته‌ها با لغو بازی های آسیایی سعی دارند ورزشکاران خود را در برخی مسابقات جهانی و جایزه بزرگ‌ها شرکت بدهند. قطعا این شرایط را برای فدراسیون‌ها حفظ خواهیم کرد. در جلسه روز گذشته هم گفتیم بازی‌ها تعطیل شده اما ورزش تعطیل نشده است. با این شرایط مالی باید به قهرمانان و فدراسیون‌ها بودجه تعلق بگیرد.

فخری افزود: ما سیاست‌گذاری اشتباه کرده‌ایم. قهرمانان بخش اعظمی از کارشان این است که افتخار آفرینی می‌کنند اما چرا ما درمورد بازی‌های آسیایی به این شکل سیاست گذاری کرده‌ایم که قهرمانی جهان را کنار بگذارد. من با قهرمانان زیادی در دنیا ارتباط دارم. کشورهای اروپایی تیم‌های دوم خود را به بازی های اروپایی می‌فرستند و ما هم اگر سیاست خود را تغییر بدهیم، برای حضور در بازی‌های آسیایی دعوا نمی‌شود. متاسفانه برخی مقایسه‌ رشته‌های ورزشی با هم درست نیست فوتبال پدیده عجیبی است. در زمان برگزاری بازی‌های نساجی در تهران دیدید هر روزی که این تیم بازی داشت، جاده‌ها بسته می‌شد. این همه طرفدار برای حمایت از تیم‌شان به تهران می‌آمدند و شهر قائمشهر کامل بسته می‌شد. قهرمانان وقتی چنین سرمایه اجتماعی را به بار می‌آورند، حق دارند در رفاه کامل قرار بگیرند.

به اشتراک گذاری این مطلب!