news-details

دزدی، گران خریدن حق پخش مسابقات یا قانونمداری؟

قطر چند روز پیش حق پخش مسابقات لیگ قهرمانان آسیا را از تیم های ایرانی گرفت و این باعث واکنش های زیادی از سوی ایرانی ها شد

کامران احمدپور/ نود پرس


به فاصله چند روز مانده به مسابقات متمرکز لیگ قهرمانان آسیا در قطر یکدفعه و یهویی قطر اعلام کرد ایران تحریم سیگنالی است و حق پخش این مسابقات را به ما نمی دهد!
خب طبیعی است که خیل هواداران عظیم فوتبال با شنیدن این خبر ناراحت و حتی عصبانی بشوند و با خودشان بگویند ببین چقدر بدبخت شده ایم که تنها دلخوشی باقیمانده امان را هم از ما گرفتند و حتی نمی توانیم یک مسابقه فوتبال ببینیم!
اما در عوض کسانی هم بودند مثل من که خوش بینانه با خودشان می گفتند این صدا و سیمای ناقلایی که ما داریم بالاخره از یک جایی سیگنال ها را گیر می آورد و نمی گذارد هواداران فوتبال بیشتر از این افسرده بشوند که همین طور هم شد! 
اما واقعا صدا و سیما این تصاویر را از کجا آورد و چه شد که مسابقات سپاهان و پرسپولیس در قطر پخش شد؟

 دزدی سیگنال

طبق معمول خیلی از رسانه ها و نویسندگان بدبین و منتقد صدا و سیما، انگ دزدی به جام جم زدند و در این ارتباط مطالبی نوشتند. 
البته که ساختمان شیشه ای خیابان ولی عصر  در این زمینه خیلی خوشنام نیست و سوابق درخشانی دارد! ولی به نظر می رسد حداقل اینبار اینطور نیست و داستان دیگری پشت ماجراست. 
مدیران سیما و بخش ورزش آن معمولا پاسخگوی خبرنگاران در این زمینه ها و حواشی نیستند و خود سازمان هم کم پیش آمده در این جور مواقع اطلاع رسانی سریع و شفاف انجام بدهد، پس بساط شایعه و گمانه زنی باز و داغ می شود!

بدهی ۵ سال پیش

یکی از مدیران سابق فوتبال و فدراسیون فوتبال که نزدیک به ۴۰ سال است تجربه حضور در این فوتبال را دارد به نود پرس گفت: این تحریم سیگنال، ربطی به تحریم های آمریکا ندارد و به بدهی ۵ سال پیش صدا و سیما به ای اف سی بر می گردد و آنها بعد از چند سال بدقولی و خلف وعده، صبرشان تمام شده و دیگر سیگنال های این تورنمنت را در اختیار ما قرار نمی دهند!

خرید با جریمه و دو برابر قیمت

یک منبع خبری دیگر  نیز به نود پرس گفت شرکتی که حق پخش این مسابقات را دارد، به دو شکل سیگنال این مسابقات را می فروشد، بلند مدت و کوتاه مدت! طبیعی است که قیمت و تعرفه بلند مدت ارزان تر و به صرفه تر است اما با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور که مسئولین، مجبور به اتخاذ تصمیمات خلق الساعه هستند، هیچ بعید نیست صدا و سیما از این روش یعنی با قیمت بالاتر و یا حتی با یکی دو دست واسطه، سیگنال این مسابقات را خریداری کرده باشد که خیلی چیز عجیب و غریبی نیست.
ما در طی این سالها بواسطه تحریم ها عادت کرده ایم پول بیشتری بدهیم و کلی به دلال ها و واسطه های داخلی و خارجی باج سبیل بدهیم تا یک چیز آسان و ارزان را سخت و گران بدست بیاوریم چون به قول آقای ظریف لابد خودمان اینطوری انتخاب کرده ایم!
شاید هم صدا و سیما با پرداخت بدهی های قبلی و یا حتی مذاکره و عذر خواهی مشکل را حل کرده است چون بنا به اظهارات یک دوست در یکی از شبکه های تلویزیونی معتبر دنیا، این امر کاملا رایج و متداول است.

ایران در جایگاه درجه ۳

یکی از کارکنان شبکه معتبر تلویزیونی بین اسپورت که حق پخش بسیاری از مسابقات آسیا و دنیا را در اختیار دارد اطلاعات جالبی در اختیار نود پرس قرار داد. او در این ارتباط می گوید:
در سال ٢٠١٥ گروه كمپانى هاى "بين اسپورت"  براى نظارت بيشتر بر فعاليت هاى خود، بر اساس گزارش هاى علاقمندان و نمايندگى دفاتر سياسى الجزيره مبنى بر پخش بى رويه كشورهاى شرق ال اوسط يا همان غرب آسيا و آفريقايي ، تصميم به راه اندازى دفتر نظارت بر این مناطق گرفت.  به همين دليل حالا چند سالی است که این شرکت بزرگ و مهم  كليه فعاليت هاى ماهواره اى ، رسانه اى و پخش خود را رصد ميكند . همانظور که ميدانيد" بين اسپورت " در مزايده و مناقصه هاى فراوان فوتبال و بعضى رشته هاى پرطرفدار شركت كرده و برنده آنها بوده است . از جمله المپيك ريو، توكيو، جام هاى جهانى برزيل، روسيه و قطر ،جام هاى يوفا، لیگ قهرمانان اروپا و جام ملتهاى اروپا تا سال هاى ٢٠٢٠ ، لالیگای  اسپانيا و ...  و بسياری از مسابقات ديگر ... 
این منبع در ادامه به نود پرس می گوید: دفتر حقوقى، فروش و قراردادهاى "بين اسپورت "براى كشورهاى مختلف اشل و شيوه پرداختى خاص در نظر گرفته و كشورها را به دسته هاى يك ، دو و سه تعريف كرده است كه ايران جزو دسته سه قرار گرفته يعنى نسبت به دسته های يك و دو،  يك سوم پرداختى را دارد و تخفيف های زیادی برايش در نظر گرفته اند . 

تخلفات گسترده ایران!

در مسابقات یورو ۲۰۱۶ شایعه تخلفات گسترده تلویزیون ایران در پخش غیر قانونی مسابقات، احتمال عدم پخش تلویزیونی این تورنمنت و جریمه سنگین صدا و سیما به اوج خود رسید. منبع مطلع فوق در ادامه این بحث به نود پرس می گوید: سال ٢٠١٥ وقتى گزارش كارشناسان حوزه آسيا و آفريقايي  به مديران بين اسپرت و شخص ناصر ال خلفى ميرسد ، آنها مى بينند ايران يكى از كشورهایی است که  بى رويه تخلف دارد . آنها به مدیران صدا و سیمای ایران نامه ميزنند ، به ايران و ٧ كشور ديگر پيشنهاد ميدهند، بر سر ميز مذاكراه قرار بگيرند. آنها به این ۷ کشور می گویند  تخفيف هاى ويژه برايتان قائل خواهيم بود اما مسولان ايران، درخواست قانونی  آنها را بى جواب مى گذارند . ميدانيد در صورتى كه كشورها و شبكه هاى تلويزيونى، قوانين بين المللى ماهواره اى  و يا حق كسى را نقض کنند و استفاده بدون ذكر و اجازه از مطالب ساير منابع داشته باشند ، جرايم سنگينى در بر خواهد داشت ؟
 البته طبق توافق يوفا و فيفا با شرکت "بين اسپورت"  در صورتى که  كشورى نقض قوانين داشت ، "بين اسپرت " مى تواند از طریق كميته قضايي يوفا و فيفا شكايت و به حق و حقوق خود جدا از قانون قضايي رسانه بين المللى  برسد . 
در آنزمان "بين اسپورت" در قدم اول مدارك نقض شده ايران و ٤ كشور ديگر را به شركت های  ماهواره اى هات برد، نيل ست ، يوفا و فيفا گزارش كرده و خواهان جلوگيرى از ادامه کار آنها  و برخورد با آنها شده است . حتی اداره حقوقى" بين اسپرت " از طریق دادگاه رسانه نيز شكايت و خواهان مجازات، دريافت خسارات و برخورد جدى شده بود . براى همين شركت هاتبرد و نيل ست به محض دريافت شكايت" بين اسپرت " دريافتند از سوى شبكه سه و ورزش ايران تخلف شده و به همين خاطر زمان برگزارى مسابقات  فوتبال، شركت هاى نيل ست و هاتبرد، شبكه ماهواره اى ايران را قطع كرده اند . جالب است بدانید که ايران خودش اين كار رل نكرده بلكه شكرت هاتبرد اين اقدام را انجام داده است . هاتبرد و نيل ست و ديگر شركت ها براى حضور ايران بر روى خطوط ماهواره اى خود ماهيانه ٥٠ تا ٧٠ هزار دلار حق عضويت دريافت ميكنند البته براى هر شبكه .


دست به دعا


فعلا که هواداران فوتبال دست به دعا شده اند تا مسابقات لیگ قهرمانان آسیا را ببینند! خدا بزرگ است و صدا و سیما زرنگ!
تا به حال که همه مسابقات را دیده ایم، باقیش هم خدا بزرگ است!

به اشتراک گذاری این مطلب!