news-details

7 بازیکن برای انهدام باند برانکو!

پرونده جذب بازیکن برای تیم پرسپولیس تا حد زیادی بسته شد و بعید است که فهرست سرخ ها تا پایان فصل نقل و انتقالات تغییر شگرفی کند.

به گزارش نود پرس،  ثبت 7 خرید لیگ برتری و یک تمدید قرارداد در طول 8 روز، هفته ای پرخبر را برای پرسپولیسی ها به ارمغان آورد؛ هرروز شایعات زیادی پیرامون نقل و انتقالات پرسپولیس وجود داشت و خبرنگاران نیز حضوری پررنگ در خیابان سئول و میدان پیروزان داشتند تا این که سرانجام آرمان رمضانی به عنوان آخرین سهمیه لیگ برتری معرفی شد تا شایعاتی چون حضور شهریار مغانلو، مهدی مهدی پور و... در پرسپولیس منتفی شود.

 

در این مدت نظرات بسیار زیادی پیرامون نقل و انتقالات پرسپولیس در رسانه ها و به خصوص شبکه های اجتماعی وجود داشته است؛ عده ای از هواداران پرسپولیس اعتقاد دارند که مدیران این تیم عملکرد خوبی در نقل و انتقالات داشتند اما عده کثیری از هواداران که حتی تجمعی اعتراضی هم برگزار کردند، معتقدند که رسول پناه و هیئت مدیره از جذب بازیکنان مورد نظر کادرفنی ناکام بودند؛ هر دو طرف برای نظر خود استدلال خاصی را دارند که شاید آنچنان روشن نباشد و شاید بتوان با نگاهی روشن‌تر، عملکرد مدیران سرخ در 8 روز اخیر را بررسی کرد:

 

لیست یحیی؛ چند درصد جذب شدند؟


یحیی گل‌محمدی در هفته آخر مرداد ماه فهرست خرید خود را به مدیران باشگاه پرسپولیس داد تا تکلیف آن ها برای نقل و انتقالات مشخص شود. در فهرست ابتدایی نام افرادی چون دانیال اسماعیلی فر، میلاد سرلک، محمد میری، مهدی مهدی پور، عیسی آل کثیر، شهریار مغانلو، حامد لک و سعید آقایی دیده می‌شد و سرمربی سرخ ها برای تمدید قرارداد با بازیکنان  تاکید کرده بود.

 

در ادامه با جدایی مهدی ترابی این لیست دچار تغییر شد و احسان پهلوان نیز به آن راه پیدا کرد و خیلی زود پرسپولیسی شد. در مجموع دانیال اسماعیلی فر، محمد میری، محمدحسین مرادمند، مهدی مهدی پور و شهریار مغانلو نفراتی بودند که سرخ ها از جذبشان ناکام ماندند. همچنین شایعات زیادی درباره حضور رضا اسدی در تیم پرسپولیس به گوش می‌رسید که حضورش در لیگ اتریش از دو ماه قبل قطعی شده و عملا راهی برای به خدمت گرفتن او وجود نداشت.

 

خارج از این لیست آرمان رمضانی و علی شجاعی هم پرسپولیسی شدند که احتمالا دلیلش ناکامی در خرید مغانلو و جدایی علی علیپور بوده است. با جدایی احتمالی علیپور، امکان دارد وحید امیری به پست خط حمله برود و شجاعی جانشین او بشود. در مجموع به نظر می‌رسد رسول پناه و تیم نقل و انتقالاتی اش نیمی از خواسته های یحیی گل محمدی را برآورده کردند.

 

چرا این فهرست؟


برای بسیاری از هواداران پرسپولیس نفرات مورد نظر در فهرست یحیی، مبهم هستند و سوال هایی را در ذهنشان ایجاد کرده اند. چرا حامد لک بله و رشید مظاهری خیر؟ باتوجه به حضور کامیابی نیا و نوراللهی، چه اصراری به خرید میلاد سرلک وجود داشت؟ علی شجاعی چگونه به لیست راه یافت؟ آرمان رمضانی چرا توسط پرسپولیس خریداری شد؟

 

شاید در آینده و به خصوص پس از لیگ قهرمانان آسیا و با جدایی چند بازیکن، پاسخ این سوالات مشخص تر شود اما به نظر می‌رسد در موضوع حامد لک پرسپولیسی ها پیش از پایان فصل با او به توافق رسیدند و طبیعتا گل محمدی دوست نداشت این توافق را از بین ببرد. میلاد سرلک نیز باتوجه به خصوصیاتش که هافبک بازیساز و جنگنده محسوب می‌شود، به نظر گزینه مطلوبی است و علی شجاعی، احسان پهلوان و آرمان رمضانی هم البته پس از آغاز پروسه نقل و انتقالات به فهرست راه یافتند و اگر جدایی علیپور و ترابی نبود، بعید است هر سه پرسپولیسی می‌شدند.

 

سرعت قابل توجه پرسپولیسی ها برای مذاکره و جذب


ابتدا باید دانست که دو نام اصلی پرسپولیس برای مذاکره با بازیکنان مورد نظر، علی رغبتی و افشین پیروانی بودند و همچنین معاونان و مشاوران باشگاه نیز آن ها را یاری می‌رساندند. مذاکرات سرخ ها در روزی آغاز شد که هواداران این تیم تجمع نسبتا گسترده ای در مقابل باشگاه داشتند و شاید به همین دلیل رغبتی و پیروانی محلی خارج از باشگاه را برای مذاکرات برگزیدند.

 

پرسپولیس در همان روز نخست توانست نظر عیسی آل کثیر، سعید آقایی و حامد لک را برای امضای قرارداد جلب کند. آرمان رمضانی هم تنها چند ساعت پس از حضور در ساختمان باشگاه با این تیم قرارداد بست و فرآیند جذب احسان پهلوان نیز آنچنان طولانی نشد. اما ماجرا برای میلاد سرلک تفاوت هایی داشت و پروسه دریافت رضایت نامه این بازیکن حدود 5 روز به طول انجامید. علی شجاعی نیز اگرچه سه روز پیش به توافق رسید اما برای امضای قرارداد تا امروز صبر کرد.


مهدی رسول پناه و دیگر مسئولان باشگاه پرسپولیس کار خود را از ساعت حدود 9 صبح آغاز می‌کردند و با فعالیت 12 ساعته در طول روز توانستند در یک هفته تمام سهمیه های لیگ برتری را صرف کنند؛ به نظر می‌رسد سرعت در تکمیل تیم، یکی از سیاست های مهم باشگاه پرسپولیس بود و گل محمدی هم می‌خواست هرچه زودتر تیم خود را در اختیار داشته باشد.

 

ستاره هایی که می‌خواهند پرسپولیس را قهرمان نگه دارند


بسیاری از هواداران پرسپولیس نقدهایی جدی به بازیکنان جدید این تیم دارند و آن ها را سوپراستار نقل و انتقالات نمی‌دانند. شاید این نقد وارد باشد اما باید توجه کرد که اساسا شاید هیچ فوق ستاره ای در لیگ برتر ایران وجود ندارد یا اگر داشته باشد، تصمیم قطعی اش را برای حضور در خارج از کشور گرفته است. در مجموع باید ارزیابی منصفانه تری نسبت به این 7 بازیکن داشت:

 

1. حامد لکاو برای جانشینی علیرضا بیرانوند به پرسپولیس آمده. 29 ساله است و شاید بتواند چند سال در جمع سرخ ها حضور داشته باشد. پرسپولیسی ها امیدوارند لک بدون هیچ گونه حاشیه، نمایش هایی مطمئن را ارائه دهد تا خیال آن ها از خط دروازه راحت باقی بماند. این که بتواند یا نه، پرسش بسیار سختی است.

 

2. سعید آقایی: با حضور او و تلاش برای تمدید قرارداد نادری، بعید است که انصاری در تیم بماند. بنابراین آقایی را می‌توان جانشین مدافع شماره 15 دانست. وی پیش تر وینگر بوده و در حمله، بازیکنی موثر و درخشان است، در ارسال مهارت دارد و در دفاع نیز باید به همان میزانی مطمئن باشد که در هجوم بوده است.

 

3. میلاد سرلکهافبک مورد علاقه یحیی که خود نیز علاقه ویژه ای به حضور در پرسپولیس داشته است. سابقه بازی در نساجی، سپاهان و شهرخودرو را دارد و شاید بتوان گفت که مشخصه های فوتبالی اش شبیه به کامیابی نیا و احمد نوراللهی است؛ هم قدرت جنگندگی دارد و هم می‌تواند با مدیریت و بازیسازی، به انتقال توپ کمک کند.

 

4. علی شجاعی: وینگر خوش تکنیک و 23 ساله که توانایی بازی در پست های هافبک چپ، هافبک راست، دفاع کناری و... را دارد و می‌تواند نقش آچار فرانسه را ایفا کند. او یکی از چهره های شاخص تیم امید و نساجی مازندران بود و باید دید آیا در پرسپولیس می‌تواند هماهنگ شود و پیشرفت کند؟

 

5. احسان پهلوان: در ذوب آهن زیر نظر یحیی گل محمدی ستاره ای بی چون و چرا بود و در فصل اول بازی برای تراکتور نیز با گل هایش مانع از اتفاقی عجیب برای تراکتور در لیگ هفدهم شد. پهلوان به خصوص بعد از کرونا عملکرد درخشانی را از خود به جای گذاشت و دو بار به تیم هفته نیز راه یافت. حالا قرار است با شماره 10 درخشش در تهران را آغاز کند.

 

6. عیسی آل کثیردر لیگ نوزدهم به اندازه علی علیپور گلزنی کرد و عملکرد بسیار خوبی را داشت. آل کثیر 31 ساله است و یکی از سرعتی ترین مهاجمان لیگ برتر ایران محسوب می‌شود. پیش از علیپور و طارمی، مهاجمان خیلی عملکرد خوبی با پیراهن پرسپولیس نداشتند اما این بازیکن قرار است عکس آن را ثابت کند.

 

7. آرمان رمضانیآخرین خرید سرخ ها 28 ساله است و آمار گلزنی اش مطلوب نیست. اما او در دوئل های هوایی مهاجمی بی مانند است و شاید روند گلزنی هایش در پرسپولیس هم تغییر کند. او در لیگ نوزدهم بیش از 300 دوئل هوایی را با پیروزی پشت سر گذاشت و این خبر خوبی برای پرسپولیسی هاست چرا که روی آسمان حریف، مهره کارآمدی را خواهند داشت.

 

در مجموع شاید بتوان به نقل و انتقالات تابستانی پرسپولیس نمره قبولی داد. البته بدیهی است که مهدی ترابی، علی علیپور و علیرضا بیرانوند جزو بهترین بازیکنان لیگ برتر بودند که نقش پررنگی را در قهرمانی های تیم سرخپوش ایفا کردند و حفظ آن ها می‌توانست وضعیت پرسپولیس را تغییر دهد. به هر حال خرید بازیکنان جوانی چون سرلک و شجاعی، حضور ستاره هایی مثل سعید آقایی، عیسی آل کثیر و احسان پهلوان، جذب آرمان رمضانی به جای اوساگوآنا و البته حضور حامد لک با پیراهن شماره یک، پرسپولیسی جذاب را برای لیگ بیستم ساخته که شاید نوید فصل پوست اندازی را پس از پوکر قهرمانی، بدهد.

به اشتراک گذاری این مطلب!