news-details

برنامه لیگ بیستم کپی برابر اصل لیگ هجدهم!  

روشی که سازمان لیگ فوتبال ایران برای قرعه کشی بازی‌ها در نظر گرفته، سبب شده تا در هر فصل شاهد بازی‌های تکراری و مسابقاتی مشابه فصول گذشته باشیم.

به گزارش نود پرس، برای پی بردن این ماجرا می‌توان نگاهی گذرا به لیگ‌های هفدهم و بیستم فوتبال ایران داشت؛ جایی که سپاهان و استقلال برگزارکننده هفته پایانی لیگ بودند و دیدارهای پرسپولیس و سپاهان هم در هفته هفتم انجام شد.


امروز هم قرعه کشی لیگ بیست و یکم در شرایطی برگزار شد که تقریبا شاهد قرعه بسیار مشابهی برای پرسپولیس و البته سایر تیم‌های شناخته شده مسابقات، نسبت به لیگ هجدهم هستیم. به عنوان مثال پرسپولیس مانند لیگ هجدهم باید در هفته هشتم دربی تهران را برگزار کند و سپس از هفته یازدهم تا سیزدهم مقابل تیم های ذوب آهن، سپاهان و تراکتور به میدان برود؛ قرعه‌ای که بدون هیچ تغییری در لیگ بیست و یکم هم تکرار شده  و در واقع با این وصف تنها قرعه برخی تیم های تازه وارد عوض شده است.

 


در سوی دیگر برای سپاهان نیز شاهد قرعه مشابهی هستیم و طلایی پوشان دقیقا مانند لیگ هجدهم در هفته چهارم مقابل ذوب آهن بازی خواهند کرد و یک هفته بعد مانند دوره هجدهم با تراکتور بازی می کنند. طلایی پوشان اصفهانی سپس در هفته دهم با استقلال و در هفته دوازدهم مقابل پرسپولیس قرار می گیرند تا در صورتی که بازی های سرنوشت ساز را عاملی تعیین کننده در رتبه بندی تیم ها بدانیم، آنها هم شرایط کاملا مشابهی با لیگ هجدهم داشته باشند و در واقع چیزی تغییر نکرده باشد. از نکات قابل توجه دیگر اینکه در لیگ هجدهم سپاهانی‌ها با بازی خانگی مقابل نفت آبادان کارشان را شروع کردند و با بازی خانگی مقابل استقلال خوزستان کارشان خاتمه پیدا کرد و حالا جای این دو تیم با مس رفسنجان و آلومینیوم اراک عوض شده است!


سازمان لیگ فوتبال ایران چند سالی است که با استفاده از الگوریتمی از پیش تعیین شده اقدام به شماره گذاری تیم‌ها و جایگذاری آنها در جدول می‌کند و سپس با درآمدن چند شماره، جدول کلی شکل می‌گیرد، اما ایراد این فرم از پیش تعیین شده این است که بازی های حساس در چارچوبی خاص تعریف شده‌اند و با ادامه این روش نباید در قرعه‌کشی سال های آینده نیز انتظار رخ دادن اتفاقات غیرمنتظره، مثلا برگزاری دربی در هفته پایانی یا هفته اول را داشته باشیم و مثل سال‌های گذشته به عنوان مثال دربی یا در هفته چهارم خواهد بود یا هشتم و یا دهم و در سوی دیگر مثلا دیدار پرسپولیس و سپاهان یا در هفته پنجم برگزار خواهد شد یا در هفته هفتم یا در هفته دوازدهم. ضمن اینکه برگزاری دیدار استقلال و سپاهان هم با فرم فعلی بیشتر در هفته دهم، ماقبل پایانی یا هفته پایانی مسابقات برنامه ریزی می‌شود!


این روشی است که گفتگو در مورد جزئیات آن منجر به پیچیدگی بیشتر مسئله برای اهالی فوتبال می‌شود، اما به نظر می‌رسد زمان آن رسیده که مسئولان سازمان لیگ فوتبال و در راس آن حیدر بهاروند که امروز در مراسم هم حضور نداشت، در رابطه با این موضوع تجدید نظر داشته باشند تا هیجان و حساسیت رقابت های لیگ برتر بیش از این جای خود را به عادات و فرم‌های از پیش تعیین شده که انعطاف پذیر هم نیستند، بدهد. پیش از هر چیز اما در حال حاضر سوال اصلی از مسئولان سازمان لیگ است تا در مورد این موضوع و دلایل رخ دادنش به طور شفاف توضیح بدهند. 

به اشتراک گذاری این مطلب!