news-details

اسپانیایی ها می گویند ایران تعلیق نمی شود!

اختصاصی نود پرس " کامران احمدپور"

کامران احمدپور 

همانطور که انتظار می رفت چماق تعلیق بعد از افتضاح فدراسیون فوتبال در قرارداد با ویلموتس بالا رفت! معلوم بود که پورسانت بگیران ، خائنان و زالوهای چسبیده به فوتبال برای از دست ندادن معدن پول در آن،  به این راحتی ها عرصه و میدان را خالی نمی کنند و دست به دامان بابا فیفا و پدر ای اف سی می شوند!
اما واقعیت این است که همیشه چماق تعلیق کار ساز نیست و حتی خود فیفا نیز با شفافیت و مبارزه با فساد مشکلی ندارد! بگذارید یکی دو نمونه شاهد و مثال بیاورم.
اسپانیایی ها می توانند شک و تردید  ما در این زمینه را از بین ببرند و برای ما الگوی خوبی باشند. برای مثال ساندرو روسل مدیر عامل سابق بارسلونا به اتهام پولشویی در ماجرای قرارداد حق پخش تلویزیونی مسابقات تیم ملی برزیل به ارزش ۱۳ میلیون پوند ، محاکمه و حتی ۱۲۰ ماه را پشت میله های زندان گذراند! همین آقای روسل که در سال ۲۰۱۴ بخاطر فشارها مجبور به استعفا شد یکبار دیگر توسط دادگاه اسپانیا محاکمه شد آنهم درست به همان اتهامی که متوجه تاج و اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال شده است؛ ابهام در قرارداد نیمار و سانتوس که ۱۲ ماه قبل تر از زمان برگزاری دادگاه با این بازیکنان بسته شده بود!
روسل بالاخره در این پرونده  سال ۲۰۱۹ تبرئه شد اما نه هیچکس فدراسیون فوتبال اسپانیا را تهدید کرد و نه چماق تعلیق فیفایی وجود داشت. شفاف سازی و مبارزه با فساد حق هر حاکمیت و کشوری است و هیچ نهاد و سازمان بین المللی نمی تواند این حق را از هیچ کشوری بگیرد.
بگذارید آخرین مثال را که خیلی جالب است باز هم از اسپانیایی ها بزنم. خبرش را در همین نود پرس زدیم: اگر مسی بدون پرداخت ۷۰۰ میلیون یورو بند آزادسازی به بارسلونا، به باشگاه دیگری برود رئیس بعدی باشگاه و شرکتی که حق فروش بلیت مسابقات را دارد می تواند به جرم عدم توانایی در استفاده از سرمایه ها از بارتمئو مدیر عامل فعلی شکایت و او را به زندان بیاندازد!
البته نباید از حق قانونی تاج و رفقایش در ماجرای پرونده ویلموتس غافل بشویم و علاوه بر استماع دفاعیات او رایی عادلانه و منصفانه صادر بشود و عدالت فدای هوچی گری و هیاهو ها نشود‌ و از طرف دیگر تاج و اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال هم فدایی و سپر بالای دانه درشت ها و دستهای پیدا و پنهان این پرونده ملی نشوند.
با اینکه در همه این سالها مخالف دخالت سیاسیون و صاحبان قدرت در فوتبال بودیم اینبار مصرانه از آنها  می خواهیم تبری که برداشته شده تا  ریشه و یا حداقل تنه پورسانت بگیران دولتی و خودی را بزند، را زمین نیاندازند و از چماق تعلیق هم  نترسیم! 
حتی اگر تعلیق هم بشویم ارزش دارد که یک چیزی را از دست بدهیم و بجایش چیزهای مهمتری بدست بیاوریم که فقط در سایه فرصت تعلیق می توان به آنها اندیشید و عمل کرد.
آقای x یا هر کسی که مسئول این پروژه هستی! لطفا از چماق تعلیق نترس و تیشه ات را بزن! فقط تیشه را بزن به جایی که باید بزنی حتی اگر آن ریشه بابا ......خودتان باشد!

به اشتراک گذاری این مطلب!