news-details

کاری که قهوه با بدن شما می کند

شروع کردن روز با قهوه و چای ،کاری است که در برنامه روزانه بسیاری از مردم جهان جا دارد. در بریتانیا مردم روزانه چیزی در حدود ۱۹۵ میلیون فنجان نوشیدنی سرشار از کافئین می نوشند. بر اساس آمار انجمن چای و دمنوش بریتانیا، بریتانیایی ها روزانه ۱۰۰ میلیون فنجان چای و ۹۵ میلیون فنجان قهوه می نوشند‌.

نسرین فتحی/نود پرس


چند روز پیش محققان فاش کردند نوشیدن روزانه ۲ فنجان قهوه در روز می تواند تا ۴۶ درصد احتمال ابتلا به سرطان کبد را کاهش دهد.
قطعا این خبر برای کسانی که نمی توانند روز را بدون این نوشیدنی سر کنند خبر بسیار خوبی است.
جدا از این تحقیق، چند روز پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه نوشیدن هرگونه چای و قهوه در زمان حاملگی بر جنین تاثیرات بدی دارد. بلافاصله بسیاری از محققان به این تحقیقات اعتراًض کرده و می گویند زنان باردار مجبور نیستند به طور کامل قهوه را از رژیم غذایی روزانه خود حذف کنند.
در حالیکه بیشتر ما صبح را با لذت یک فنجان قهوه و چای آغاز می کنیم، واقعا کافئین چه کاری با بدن ما می کند؟
محققان ساعت به ساعت سفر کافئین در بدن ما و تاثیرات آنرا برای ما توضیح می دهند.
۸صبح: بیدار می شوید و می درخشید
ساعت زنگ می خورد و شما روز خود را آغاز می کنید اما نه بدون نوشیدن اولین فنجان نوشیدنی!
چه قهوه باشد چه چای، به شما کمک می کند تا روز را با حس تازگی آغاز کنید. توماس ساندرس پروفسور تغذیه و رژیم غذایی کالح کینگز لندن به نشریه تلگراف می گوید معمولا اثر قهوه در بدن ۵ تا ۶ ساعت  طول می کشد. او تاکید دارد که بدنها  واکنش متفاوتی به قهوه دارند و این مسئله در اینکه چگونه این نوشیدنی در بدن شما بشکند و روی شما تاثیر بگذارد فوق العاده مهم است.
ساعت ۸ و ۵ دقیقه صبح/تاثیر روانی
در حالیکه بسیاری از ما معتقدیم هر صبح نیاز به یک فنحان‌ نوشیدنی کافئینی داریم تا روز را خوب پشت سر بگذرانیم، پروفسور ساندرس میگوید که این فقط یک مسئله ذهنی و دل خوش کنک است! او می گوید اگر اولویت اول روزتان این است که کتری را روی سماور بگذارید در حقیقت دارید سر ذهنتان کلاه می گذارید که فکر کند شما برای غلبه بر مشکلات روز نیاز به یک فنجان نوشیدنی دارید! او می گوید: همین که شما دارید به اثرات قهوه فکر می کنید، قهوه به آرامی جذب جریان خون شما می شود.
در این مرحله آنچه شما احساس می کنید احتمالآ تاثیرات روحی و روانی است.
ساعت ۸:۲۰: افزایش ضربان قلب
با جذب کافئین در جریان خون ، ضربان قلب شما بالا می رود و با آزاد سازی آدرنالین توسط قهوه، شما  احساس هشدار می کنید.
وقتی که شما قهوه مصرف می کنید به مرکز کنترل هورمونی شما می گوید که یک وضعیت اضطراری در بدن وجود دارد. سپس بدن ماشه بجنگ تا بجنگیم را فشار می دهد.
نتایج تحقیقات قبلی نشان می دهد که این مرحله احساسی باعث می شود تا ما از نظر روحی و عاطفی احساس کنیم بیشتر شارژ هستیم و به ما قدرت و انرژی بیشتری برای انجام کارهای روزمره بدهد.
ساعت۸:۳۰ صبح شتاب در ادرار
خب حالا شما فنجان قهوه خود را نوشیده ابد و نیاز به توالت دارید.
مردم اعتقاد دارند که نوشیدن چای و قهوه باعث ادرار آوری می شود اما با نوشیدن یک فنجان لازم نیست شما بلافاصله به دنبال نزدیک ترین توالت بگردید چرا که نوشیدن بیشتر از یک فنجان باعث افزایش تولید ادارار می گردد.
علیرغم افزایش ادرار، محققان می گویند با نوشیدن چای و قهوه،  بدن دچار کم آبی نمی شود.
ساعت ۹:۳۰ صبح/تماس های طبیعی
قهوه چه با کافئین باشد چه بدون آن ،روی شکم‌ و روده های شما تاثیر می گذارد.
یک و نیم ساعت بعد از نوشیدن اولین لیوان شما احتمالا نیاز به دستشویی پیدا می کنید‌.
تحقیقات گذشته نشان می دهد کافئین ۶۰ درصد بیش تر از آب، روده بزرگ را فعال تر می کند و ۲۳ درصد بیش تر از قهوه بدون کافئین .
یکی از محققان در گفتگو با نشریه سان گفت اگر معده شما با نوشیدن قهوه داغ مشکل دارد، چاره کار نوشیدن سرد آن است. تئو گارسیا می گوید میزان اسیدی بودن قهوه سرد ۶۰ درصد کمتر از داغ آن است.
این بدین معناست که قهوه سرد برای معده راحت تر است بخصوص برای کسانی که مشکلات روده ای و معده دارند‌. او می گوید قهوه سرد بخاطر سطح اسید پایین تر، به طور طبیعی طعمی ملایم تر،مطبوع تر و شیرین تر دارد و این بدین معناست که مصرف کننده برای بهبود طعم آن نیازی به اضافه کردن شیر و شکر ندارد.
فایده دیگر آن این است که قهوه سرد بخاطر طولانی تر شدن مرحله امادگی،کافئین بیشتری دارد و ثابت شده که روی آمادگی جسمانی و سلامت روحی و جسمی تاثیر فراوانی دارد.
 ساعت ۱۱ صبح/افت شدید کافئین
حالا بیشتر کارهای اول روز را انجام داده اید و ممکن است کمی احساس خستگی کنید و دلیل آن این است که  اترات کافئین دارد کم کم از بدن شما از بین می رود .ممکن است احساس خستگی کنید،کج خلق بشوید یا حتی سردرد بگیرید‌.
حالا می توانید دوباره سراغ کافئین بروید اما نه با شکم خالی
ساعت ۱۲ ظهر/ بیشتر می خواهم
چند ساعت بعد از نوشیدن کافئین احتمال دارد بدن شما مقدار بیشتری طلب کند و به سوی اتاق چای بروید.
پروفسور ساندرس میگوید اگر نوشیدن چای و قهوه بخشی از رژیم روزانه شماست پس بدن شما مقدار بیشتری از آن را طلب می کند.
محققان هشدار می دهند از نوشیدن چای و قهوه در عصرها خودداری کنید و بیشتر سمت دمنوش ها و بدون کافئین ها بروید.
دلیل آن هم این است که ممکن است باعث بی خوابی بعضی ها  بشود.

به اشتراک گذاری این مطلب!