news-details

 فوتبال به خانه باز می گردد؟

تورج عاطف ؛

" اختصاصی نود پرس "

از بزرگی نترس؛ بعضی بزرگ زاده می­شوند، برخی بزرگی را به دست می­ آورند و بعضی بزرگی را به دامانشان می­اندازند.
ویلیام شکسپیر

 انگلستان  در شبی از جولای سال 2021 توانست با غلبه بر اوکراین برای سومین بار  در طول تاریخ خود به نیمه نهائی جام ملتهای اروپا برسد  و فریادهای " فوتبال به خانه باز می گردد " طرفداران فوتبال انگلستان دوباره شنیده می شود‌.
 
حکایت فوتبال انگلستان بی شباهت به این گفته های ویلیام شکسپیر در مورد بزرگی نیست. انگلیسها معتقدند که فوتبال خانه ای جز کشورشان ندارد و تیم ملی انگلستان که به سه شیرها مشهور است، بهترین و شایسته ترین تیم برای کسب عناوین برتر تورنمنتهای ملی است زیرا آنها ابداع کننده فوتبال نوین هستند و در رده باشگاهی پس از اسپانیا بیشترین تعداد قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را دارند. آنها طی  24 بار حضور در فینال، 14 عنوان قهرمانی دارند و باید در رده ملی هم بزرگ باشند اما به واقع بسیاری از عاشقان فوتبال معتقدند شعاری که انگلیسها در سال 1996 و در روزگاری که میزبان جام ملتهای اروپا بودند بواسطه تنها قهرمانیشان در یک تورنمنت جهانی، واقعا مصداق بارز جمله شکسپیر هستند. آنها می گویند شعار " فوتبال به خانه باز می گردد " چندان منطقی نیست و به گفته های شکسپیر استناد می کنند که بزرگی در فوتبال را به دامن انگلستان انداخته اند و آنها نه بزرگ زاده شده و نه بزرگی بدست آورده اند!
اگر به تاریخ فوتبال  سه شیرها بنگریم این گفته ها چندان هم بی ربط نمی تواند باشد. آنها در 15 دوره از 21 دوره جام جهانی که شرکت کرده اند سه بار در جمع چهار تیم برتر بوده و تنها یک بار در خاک خودشان قهرمان شده اند و البته نباید از این نکته غافل شد که آنها در سال 1986 روی گلی که مارادونا با ضربه دست به ثمر رساند ضربه بزرگی خوردند و در سال  1990 می توانستند یک بار دیگر به فینال برسند که ضربات پنالتی در مقابل آلمان آنها را ناکام کرد. در جام جهانی 2018 هم تا آستانه فینال رفتند و حتی در بازی نیمه نهایی جلو افتادند اما کروات ها مانع از حضور آنها در فینال در وقت اضافه شدند.


اوضاع در جام ملتهای اروپا اما برای انگلستان بدتر است. آنها در 9 دوره از پانزده دوره جام ملتهای اروپا حاضر بوده  و تنها دو بار توانسته اند در نیمه نهائی حضور داشته باشند که یک بار در سال 1996 این اتفاق رخ داد و میزبان این رقابتها بودند و در مقابل حریف همیشگی خود آلمانها فینال را در ضربات پنالتی باختند  و  یک بار هم در سال 1968 سوم شدند در حالیکه اصولا چهار تیم در مرحله نهایی حضور داشتند!
 
حالا بازیهای نیمه نهایی در ویمبلی است آیا انگلستان پس از 55 سال فینال و قهرمانی دیگری در عرصه ملی را تجربه می کند ؟

به اشتراک گذاری این مطلب!