news-details

سرداران  فاتح اروپا
 

تورج عاطف ؛ شانزدهمین دوره جام ملتهای اروپا در حالی برگزار می شود که به واقع شعار فیفا " فوتبال برای همه " را رعایت می کند. شرایط پاندمی کرونا باعث شده است تمامی اروپا میزبان این بازی ها باشد. میزان آمادگی میزبانها از بعد شرایط استادیوم ها و مسائل امنیتی و شرایط رعایت پروتکلهای بهداشتی  شگفت انگیز است.

به هشت تیم حاضر در  مرحله یک چهارم نهائی می نگریم. میزبانان این مرحله سنت پترزبورگ روسیه، باکو آذربایجان، مونیخ، آلمان و رم ایتالیا هستند.  تنها  کشوری که در بین این چهار شهر هنوز در یورو حضور دارد تیم ملی ایتالیا است که البته در سنت پترزبورگ روسیه به مصاف شیاطین سرخ بلژیک می رود .
در بین هشت تیم شاهد حضور سه قهرمان سابق این رقابتها هستیم.

 اسپانیا فاتح سه دوره این مسابقات در سالهای 1964، 2008 و 2012 و تنها تیمی است که در دو دوره متوالی قهرمانی این رقابتها شده است و در صورت  قهرمانی می تواند به تنهایی پر افتخار ترین تیم این مسابقات شود. ایتالیا قهرمان جام در سال 1968 و دانمارک قهرمان غیر منتظره 1992 اگر قهرمان شوند به فرانسه می رسند که دو بار صاحب این جام شده است. دو تیم چک و اوکراین با نامهای چکسلواکی و اوکراین تحت نام اتحاد جماهیر شوروی به نوعی یک بار قهرمان این جام  در سالهای 1976 و 1960 شده اند و در صورت قهرمانی می توانند کشورشان را پس از استقلال صاحب این جام کنند. از یاد نبریم پاننکا بازیکن سابق تیم چک اسلواکی که در سال 1976 قهرمان این مسابقات شد اولین ضربه چیپ تاریخ را در فینال 1976 به آلمان زده است. نکته دیگر این است که تا به حال تنها تیمهای اتحاد جماهیر شوروی، جمهوری چکسلوکی و یونان توانسته اند که قهرمان این جام از شرق اروپا شوند و دو جمهوری استقلال یافته از بین این دو کشور سابق می توانند در صورت قهرمانی جام را برای بار چهارم به شرق اروپا ببرند.

 اگر انگلستان قهرمان این جام شود  به دومین افتخار تاریخ فوتبال خود پس از قهرمانی در جام جهانی 1966 در رده ملی خواهد رسید و بلژیک و سوئیس در صورت قهرمانی به اولین عنوان قاره ای خود خواهند رسید.  

 از بعد اقتصادی هشت تیمی که در رقابتها مانده اند عبارتند از تیم اول در جدول ارزیابی ترانسفر مارکت یعنی انگلستان با 1.3 بیلیون یورو، تیم چهارم همین ارزیابی یعنی اسپانیا با 915 میلیون یورو، تیم ایتالیا  که در این جدول رتبه ششم را دارا است با 764 میلیون یورو ارزش، بلژیک تیم هفتم با 669 میلیون یورو، دانمارک تیم دوازدهم با 310 میلیون یورو، سوئیس تیم سیزدهم با 283.5 میلیون یورو، اوکراین تیم هفدهم با 197.2 میلیون یورو و چک تیم نوزدهم با 190 میلیون یورو ارزان ترین تیم  در این جدول است.


 بلژیک تیم اول آخرین رده بندی فیفا، انگلستان تیم سوم این رده بندی، اسپانیا تیم ششم، ایتالیا تیم هفتم، دانمارک تیم دهم، سوئیس تیم سیزدهم، اوکراین تیم بیست و چهارم و جمهوری چک تیم چهلم این رده بندی است.
مرحله یک هشتم نهائی حوادث بزرگی را چون حذف قهرمان جام جهانی، قهرمان دوره قبلی و یکی از صدرنشینان و پر افتخارترین تیمها را رقم زد اما  آیا باز هم شگفتی هایی در راه هستند؟
 سرداران  فاتح اروپا از کدام کشور خواهند بود؟

به اشتراک گذاری این مطلب!