news-details

کره شمالی با کناره‌گیری، به کدام تیم ضربه زد؟

در صورتی که کره شمالی در دیدارهای متمرکز مقدماتی جام جهانی قطر شرکت می‌کرد، لبنان جایی در میان پنج تیم رده دومی گروه‌های A تا H نداشت.

به گزارش نود پرس، روز 26 اردیبهشت و پیش از برگزاری چهار هفته پایانی مرحله مقدماتی جام جهانی 2022 قطر و جام ملت‌های آسیا 2023 چین، کنفدراسیون فوتبال آسیا رسماً از کناره‌گیری تیم ملی کره شمالی از شرکت در این چهار بازی، به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا خبر داد.

این تصمیم کره شمالی بر کل فوتبال آسیا تأثیرگذار بود و باعث شد فیفا و AFC برای سنجش برترین تیم‌های رده دومی، دیدار تیم‌های دوم هر گروه را با قعرنشین حذف کنند. معیاری نادرست که ضربه آن بر پیکره فوتبال ازبکستان وارد شد.

تیم‌های ملی چین، عمان، عراق، لبنان و ویتنام با حذف دیدار مقابل تیم‌‌های قعرنشین گروه خود، شرایط بهتری نسبت به سایر تیم‌های رده دومی داشتند. این در حالی است که بازگشت کره شمالی به مسابقات و در نظر گرفتن دیدار با قعرنشینان نشان می‌داد چین، عمان، عراق، ویتنام و ازبکستان، برترین نتایج را میان تیم‌های رده دومی به دست آورده‌اند. پس می‌توان گفت بیشترین آسیب کناره‌گیری کره شمالی به ازبکستان رسید.

ازبک‌ها در تمامی پنج دیدار خود صاحب 15 امتیاز شدند، اما لبنان در شش بازی (در صورت حذف دیدار با کره شمالی) به 10 امتیاز رسید. این در حالی بود که لبنان در دیدار رفت با نتیجه 2 بر صفر از کره شمالی شکست خورد و در صورتی که در بازی برگشت بر این تیم غلبه می‌کرد، باز هم نمی‌توانست امتیازات خود را به ازبکستان برساند.

در آخرین رده‌بندی اعلام شده توسط فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا)، ازبکستان در جایگاه 86 جهان ایستاده و لبنان رتبه 93 دنیا را از آنِ خود کرده است. با این حال کناره‌گیری کره شمالی باعث شد ازبکستان به تنها تیم حاضر در 13 رده نخست فوتبال آسیا در رنکینگ فیفا تبدیل شود که شانسی برای حضور در جام جهانی قطر ندارد.

به اشتراک گذاری این مطلب!