news-details

عوارض جدید واکسن روسی

اختصاصی "نود پرس"

آژانس دارویی اروپا به این نتیجه رسیده افرادی که قبلاً از سندرم نشت مویرگ رنج می بردند، نباید واکسن واکسزوریا را بزنند!

 آژانس دارویی اروپا (EMA) روز جمعه گذشته به این نتیجه رسید. این آژانس همچنین پس از تأیید  اینکه تعداد بسیار کمی موارد پس از تلقیح، مشاهده شده، افزودن این سندرم را به عنوان یک عارضه جانبی جدید واکسن توصیه کرد و آنرا برای هشدار و آگاهی از این خطر برای متخصصان بهداشت و بیماران ضروری دانست.


این مشکل توسط کمیته ایمنی EMA (PRAC) و پس از بررسی دقیق ۶ مورد سندرم نشت مویرگی در افرادی که واکسزوریا را دریافت کرده اند یافت شد. بیشتر این موارد در زنان و ظرف چهار روز پس از واکسیناسیون ثبت شده است. علاوه بر این ، سه نفر از مبتلایان سابقه سندرم نشت مویرگی داشتند و یکی از آنها متعاقباً درگذشت.

این کمیته در پاسخ به این سئوال که  شخصی که واکسینه شده، آیا دچار تورم سریع دست و بازو شده است ، گفت: "احتمال وقوع آن بسیار کم است ، اما شما باید علائم را بشناسید تا سریعا تحت درمان پزشکی قرار بگیرید تا به شما کمک کند بهبود یابید و از بروز عوارض جلوگیری کنید. عوارض در روزهای بعد از واکسیناسیون در پاها یا افزایش وزن بسیار ناگهانی ، باید سریعا به پزشک اطلاع داده شود.

سندرم نشت مویرگی چیست؟

کمیته ایمنی  سندرم نشت مویرگی را چنین تعریف می کند: "یک بیماری جدی بسیار نادر که باعث از بین رفتن مایعات از رگهای خونی کوچک (مویرگ ها)می شود ، در نتیجه تورم در بازوها و پاها ، فشار خون پایین ، ضخیم شدن خون و سطح پایین آلبومین در خون (یک پروتئین مهم در خون) ایجاد می گردد.

در حال حاضر ، علت این آسیب ناشناخته است و همچنین هیچ  درمانی برای آن وجود ندارد. در صورت لزوم تجویز مایعات داخل وریدی باید به دقت کنترل شود ، زیرا فشار خون را افزایش نمی دهد و می تواند حال آدم را بدتر کند.

پزشکان متخصص می گویند تجویز ماهانه ایمونوگلوبولین وریدی (IVIG) می تواند به جلوگیری از وقایع بعدی کمک کند. همچنین درمان پیشگیرانه با برخی از داروهای خوراکی که در اصل برای درمان آسم در نظر گرفته شده اند می تواند مفید باشد ، اما ممکن است که آنها هم عوارض جانبی مانند لرزش ایجاد کنند.

گفتتی است شواهد موجود نشان نمی دهد که سندرم نشت مویرگی توسط واکسن  AstraZeneca ایجاد شده است.

به اشتراک گذاری این مطلب!