news-details

ساخت فیلم هالیوودی از مناظرات انتخاباتی!

کامران احمدپور؛

" اختصاصی نود پرس "

مناظرات انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری به کوری چشم معصومه علی نژاد، بن سلمان و سالی تاک با قدرت در حال برگزاری است و هر کس هم در مورد اتفاقات آن تحلیل خود را دارد که به ما هم هیچ ارتباطی ندارد و ما در اینجا فقط به جنبه های زیبایی شناختی و هنری آن می پردازیم:

به نظر نگارنده اگر مسیولین هالیوود یک جو عقل و ذوق هنری داشتند که ندارند، می توانستند از این مناظرات یک فیلم‌ که هیچ بلکه یک سریال حداقل صد قسمتی درست کنند و این محصول را با قیمت گزاف به تمام کشورهای جهان از جمله خودمان بفروشند چرا که این مناظرات همه چی تمام بود. در واقع این مناظرات تبلور بی بدیهی( دوستان اشاره می کنند بی بدیلی درست است) از ملو درام، تخیل، طنز، تراژدی، فانتزی و از این دست اصطلاحات لوس هنری بود که اگر مرا با یک کلمه یاساشین بدرقه و  تشویق کنید، در ذیل دلایلم را خواهم  گفت.

۱-خونسردی و چاخان کاری کاندیداها: در سری قبل مناظرات، یعنی ۴ سال پیش، کاندیداها تا توانستند به هم اتهامات سنگین اختلاس و ....زدند اما بعد از مناظرات در کمال صلح و صفا در کنار هم‌ مشاغل را تقسیم‌ و ۴ سال دیگر در خدمت اسلام و مسلمین از جمله ملت همیشه در صحنه ایران بودند. این مناظرات برای ۳ ژانر هالیوود آموزنده و در عین حال سوژه است.
الف: فرض بر اینکه اتهامات درست بود: در فیلم های هالیوودی تلاش می شود بعضی ازجنایتکاران را بعد از جنایت خونسرد و کاملا ریلکس نشان دهند که حالا تا حدی موفق هم عمل می کنند اما در این مناظرات همان طور که دیدید،  آن دسته از مناظره کنندگان بزرگوار که زیر تیغ انواع و اقسام اتهامات سنگین قرار داشتند، در ۴ سال آینده با کسب پست های بهتر و بالاتر آنچنان ریلکس و خونسرد به ادامه خدمت به اسلام و مسلمین، ادامه دادند که هر سال خدمتشان به اندازه هزار سال برای هالیوود در زمینه آموزش "خونسردی در عین خلافکاری" درس و حرف داشت.
 
ب:فرض بر اینکه اتهامات خالی بندی بود: اگر این فرض صحت داشته باشد می توان یک فیلم فاخر در ژانر فانتزی درست کرد که در آن قهرمانان فیلم هر چی دلشان بخواهد به هم می گویند و هیچکس هم‌ پیگیر حرفهایشان نیست و نخواهد بود و این" پیگرد قانونی" لعنتی به هالیدی می رود. کاش ما روزنامه نگاران هم هر ۴ سال چنین فرصتی داشتیم و خطاب به هر کس هر چیزی که دلمان می خواست بدون پیگرد قانونی می نوشتیم و آب از آب تکان نمی خورد.( برگرفته از سنت دیرین ایرانیان در نوروز و میر نوروزی که سنت با حال، فانتزی و خنده داری بود)
ج:باز هم فرض بر اینکه اتهامات درست بود: با این پیش فرض ما می توانیم جامعه رویایی یا به قول غربی ها‌ "اوتو پیای" خودمان را به جهان پرده برداری و رخ نمایی کنیم با این پیام که" ببینید اینجا دزد و اختلاسگر و مسئول سالم و پاکدامن کنار هم در صلح اند( به معنای و) صفا به خدمت رسانی به اسلام و مسلمین تداوم می دهند!

۲- سورپرایز کردن مردم و روزنامه نگاران (ژانر کمدی) فکرش را بکنید ما روزنامه نگاران ۴ سال تمام می گوییم در فلان دولت فساد و چیزهای بد وجود دارد و قوه قضائیه عزیز ما می آید بر علیه ما اعلام جرم می کند، کیفر خواست صادر می کند، ما را دادگاهی و محاکمه می کند و بعد به جرم نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی محکوممان می کند و بعد از ۴ سال رئیس همان قوه قضائیه در مناظرات فریاد بر می آورد که گند و کثافت تمام این دولت را برداشته و آهای ایهاالناس و ایها الژورنالیست بیایید برای اصلاح مملکت و نابودی فساد سازماندهی شده در این مملکت به من کمک کنید!
خداییش شما هزار تا فیلم کمدی هالیوودی را هم ببینید اینقدر نمی خندید!

۳-ژانر آلزایمر: این یکی دیگه یک ژانر جدید است. فکرش را بکنید یک تعداد روزنامه، سایت، رسانه، خطیب، اندیشمند، سخنران و تئوریسین یک رئیس جمهور را معجزه تمام قرون معرفی کنند، دور سرش هاله نور نقاشی کنند و هر کس از این رئیس جمهور انتقاد کرد را بدرند، اما بعد از اینکه معلوم شد آقا جریان انحرافی که هیچ بلکه خودش مخترع جریان انحرافی است، خودشان را به کوچه علی چپ بزنند، سوت بزنند و دوباره فریاد بکشند " ایها الناس وی آر وری بصیر" یعنی ما خیلی با بصیرت هستیم و هر ۴ سال از خودمان بصیرت در می کنیم و دیگران خیلی چیز هستند که مثل ما فکر نمی کنند. بعد همین افراد با بصیرت همان حرفهای ۴ سال پیش را درباره یک کاندیدای خاص دوره جدید می زنند و ادعا می کنند اگر شما هم مثل ما با بصیرت نباشید داعش می آید و شما را می خورد!

● تکلمه اول: در هر حال این مطلب طنز بود و امید است که هیچکس نرنجیده باشد و مردم هم به تشخیص خودشان بروند به کاندیدایی که اصلح است و اول اسمش هم .... است رای بدهند وگرنه همه می دانند که هالیوود خری بیش نیست و همه کاندیدا ها هم ان شاله اصلح هستند و......


● تکلمه دوم: این مطلب شاید ادامه داشته باشد

 

به اشتراک گذاری این مطلب!