news-details

۳۰ خرافه بزرگ در فوتبال ایران و جهان(قسمت سوم)

اختصاصی "نود پرس"نود پرس: مربیان ، بازیکنان یا هواداران به دنبال توضیحات خارق العاده در زمین فوتبال برای اتفاقات رخ داده هستند. حوله ها ، کلاه ها ، عروسک ها یا حرکات اشاره ای از مواردی هستند که بعضی از قهرمانان تأثیر خارق العاده به آنها نسبت داده اند. در فوتبال ایران و دنیا از این دست خرافات کم نبوده اند. در اینجا به بخشی از آنها می پردازیم.

۲۱-  لباس خوش یمن رئال مادرید 


رئال مادرید از همان ابتدای پایه گذاری خود ، طبق اساسنامه ، تصویب کرد که لباس آن سفید باشد. با این حال این باشگاه در سال ۱۹۲۵ تصمیم گرفت شبیه کوریتیان لندن باشد که پیراهن سفید و شلوارک چسبان مشکی بر تن داشت. 

دو شکست برابر بارسلونا در جام حذفی کافی بود تا لباس جدید از تن باریکنان خارج شود و از دنیا برود. در همان سال تیم  به رنگ سفید کامل بازگشت.

 

 

۲۲-آقای پنتلند با کلاه بولر


فردریک بیکنزفیلد پنتلند ، مربی افسانه ای تیم فوتبال اتلتیک بیلبائو ، معروف به فرد پنتلند یا آقای پنتلند ، همیشه یک کلاه روی نیمکت می گذاشت. کلاه بولر ، نمونه ای از کلاه مورد استفاده او در هر زمانی بود که تیم او موفق به کسب عنوان می شد.

این حرکت باعث شد تا برای بازیکنان آتلتیک تبدیل به یک رسم و خرافه بشود. آنها در یک مراسم، کلاه آقای پنتلند را می گرفتند و آن را دست به دست می کردند در حالی که مربی صحنه را تماشا می کرد.

 

 

۲۳- ریکاردو زامورا با یک عروسک

 ریکاردو زامورا دارای خرافات خاص خود بود. به طور خاص ، زامورا اگر قبل از بازی، مراسم کوچکی انجام نداده بود ، نمی توانست برای دفاع از دروازه بیرون برود، آن مراسم‌ این بود: قرار دادن یک عروسک پارچه ای کوچک درون دروازه که شبیه خود او بود. در هر بازی او عروسک را درون دروازه قرار می داد. او به شدت اعتقاد داشت که این عروسک کوچک برایش شانس می آورد.

 واقعیت این است که در برخی از بازی ها که زامورا مراسم عروسک را انجام نداده بود ، او بازی را باخته بود هر چند خیلی از اثر بخشی این عروسک خبری در دسترس نیست.
تاریخ می گوید که دروازه بان فوق هر وقت این مراسم را انجام نمی داد، عصبی تر و غیر دقیق عمل می کرد!

 

 

۲۴- ضربه به سینه


کارلوس آیمار روی نیمکت تیم های اسپانیایب به خصوص در لاس گائوناس این کار را انجام می داد. زمانی که کارگردانی لوگروس را در دهه ۹۰ انجام داد ، تاریخ سازی کرد. او همچنین سلتا ویگو  را کارگردانی کرد. 

خرافه معمول او، ضربه زدن به سینه  یکی یکی و همه بازیکنان بود. او قبل از رفتن بازیکنان تیمش به زمین این حرکت را انجام می داد، حرکتی که همیشه در شبکیه چشم باقی می ماند. مربی آرژانتینی می گفت برای تحریک و هوشیار کردن بازیکنان این کار را انجام می داد ، اگرچه بعضي از بازیکنان بعدا گفتند از این ضربه ها فوق العاده صدمه دیده اند.

 

 

۲۵- آقای آریگو ساکی


آریگو ساکی بین سالهای ۱۹۸۷ و ۱۹۹۱ دوران با شکوهی را در میلان رقم زد. مربی ایتالیایی نوعی بازی را ایجاد کرد که در تاریخ فوتبال‌ دنیا ماندگار شد ، اما او برای این کار در آن روزها، اقدامات شگفت انگیزی را انجام داد. در جلسات تمرینی قبل از بازی های مهم ، او جلسه ای را برگزار می کرد که در آن تیم بازی بدون توپ انجام می داد. این رویه قبل از پیروزی معروف میلان با نتیجه ۵ بر صفر مقابل رئال مادرید در کوینتا دل بویتره توسط یک آنالیزور رئال مادرید کشف شد.
 وسواس فکری آریگو باعث شد تا دروس تاکتیکی او با پیتزاهایی که بازیکنان شب قبل از بازی به عنوان  شام میل می کردند ، برگزار شود.  این آیین با اخراج فون باستن که به طریقی کامل او را نادیده گرفت ، انجام شد.

 

 

۲۶-چهار گلی که ادای احترام شد


مارگاریتا یک طرفدار ورزش است که به مدت ۲۵ سال یک دسته گل را در یکی از گوشه های زمین  قرار می دهد. او قبلا در ورزشگاه وینسنته کالدرون و حالا در ورزشگاه وندا این کار را انجام می دهد اما قبل از اینکه این کار به عنوان یک ادای احترام تلقی و تبدیل شود ، این مراسم به عنوان پیش بینی متولد شد.
خود او در این ارتباط می گوید: "روز اول چهار گل میخک آوردم. ما در کنار کالدرون یک باغچه نخود فرنگی داشتیم و من یک چهار تا از آنها را‌چیدم تا آنها را برای بازی با اتلتیک ببرم چون حدس زده بودم چهار گل به آنها می زنیم. یکی به من گفت" آنها را به من بده ، ما می خواهیم  آنها را در چهار گوشه زمین بگذاریم." من همیشه یک صندلی در گوشه ای از زمین داشتم و هر بار که چهار گل می زدیم پایین می آمدم و یک گل می گذاشتم "

 از آن لحظه به بعد ، این هوادار با دیدن تحقق پیش بینی خود ، شروع به حمل دسته گل کرد و اکنون این مراسمی است که حتی در زمان همه گیری ویروس کرونا هم جشن گرفته می شود.

 

 

۲۷- سرگرمی های سیمئونه


دیگو پابلو سیمئونه مربی اتلتیکو ، به خاطر بسیاری از خرافاتی که قبل از رویارویی با یک مسابقه داشته ، شهرت دارد. مربی آرژانتینی خیلی عادت دارد که اگر نتیجه خوب باشد آن کار و روال را تکرار کند و اگر بد باشد آن را تغییر می دهد.
برای مثال در سفرهای تیم، معمول است که در زمان پیروزی، اقامت در همان هتل تکرار شود و اگر ببازند ، نه!

 از این خرافه دو نمونه بارز وجود دارد: بعد از شکست در فینال لیگ قهرمانان ۲۰۱۴ ، اتلتیکو تمام برنامه های خود را برای فینال ۲۰۱۶ تغییر داد تا جایی که آنها محل تمرین معمول خود را عوض کردند! در آن فصل تیم باید در یک زمین بی طرف به مصاف چلسی می رفت و سیمونه بخارست را پیشنهاد کرد زیرا قبلا اتلتیکو یک عنوان لیگ اروپا را در آنجا از آن خود کرده بود و حتی تیمش در همان هتل اقامت کرد.

 

 

۲۸- پیراهن خوش یمن علی پروین 


در آبان ۱۳۵۶ تیم ملی فوتبال ایران در ورزشگاه آزادی به مصاف کره جنوبی رفت. در این بازی علی پروین کاپیتانی تیم ملی فوتبال را برعهده داشت.

در این مسابقه که در چارچوب رقابت های انتخابی جام جهانی برگزار می شد، تیم ملی ایران با نتیجه ۲-۲ متوقف شد.

در این مسابقه علی پروین شماره ۷ خود را به حسن روشن داد چرا که روشن معتقد بود این پیراهن برایش خوش یمن است که البته او توانست در دقیقا ۸۹ و ۹۰ دو گل برای ایران بزند.

 

 

۲۹- زباله های نحس

وحید شمسایی در دوران حضور در فوتسال ایتالیا، کاملا خرافاتی شده بود. به گفته خودش او در آن دوره برای خوش‌شانسی بیشتر به جای استفاده از سیستم شوتینگ، زباله‌ها را با ماشین از خانه خارج می‌کرد و همچنین تنها از اتوبان‌هایی خاص به محل تمرین تیمش می‌رفت چرا که باور کرده بود عبور از بعضی از خیابان‌ها برایش بدشانسی خواهد آورد.

 

 

۳۰- کارلوس کی روش هم‌ بعله! 


شاید کارلوس کی‌روش یکی از بزرگ‌ترین مربیان تاریخ فوتبال ایران باشد اما خرافات حتی دامن او را نیز گرفته است. قبل از صعود به جام‌جهانی ۲۰۱۴ یک پرچم کوچک همواره همراه این مربی بود؛ پرچمی که ظاهرا وظیفه داشت برای تیم ملی ایران خوش‌شانسی بیاورد. کی‌روش همچنین عقیده داشت رنگ شانسش، رنگ قرمز است و به همین‌خاطر تیم ملی را وادار کرد در دیدار خانگی با کره‌جنوبی، به جای لباس اصلی از لباس دومش استفاده کند.

به اشتراک گذاری این مطلب!