news-details

درسهای چند فاسق و کافر به امام جمعه صدیق تهران

هنگامی که نشریه بیلد آلمان گزارشی از رسوایی اخلاقی فرانتس بکن باوئر قیصر فوتبال آلمان نوشت، قیصر چند روز بعد در پیامی از مردم و اهالی فوتبال آلمان عذر خواهی کرد و از اینکه الگوی خوبی برای جوانان نبوده اظهار تاسف کرد. پادشاه فوتبال آلمان بجای عذر و بهانه و توجیهات احمقانه و مضحک ساده و صادقانه عذر خواهی کرد و بس!

چند سال پیش وقتی در روزنامه ۹۰ نوشتیم به سلامتی قرار است مهدی طارمی و سحر قریشی ازدواج کنند، وکیل فوتبالیست حرفه ای، سفت و محکم این خبر را تکذیب و ما را به دادگاه و پاسگاه و شکایت تهدید کرد و ما نوشتیم ایراد از ما بود که مثل رسانه های خارجی از رسوایی اخلاقی و روابط نامشروع حرف نزدیم و با کلمات و الفاظ بازی نکردیم وگرنه خبر ازدواج که چیز بدی نیست که فوتبالیست ها و هنرمندان ما از انتشار آن چندششان می آید حتی اگر واقعی باشد! بعد اخبار موثق پیرامون روابط ایندو را نوشتیم تا آقای وکیل که از هر شیطان پیاده شد و مدتی بعد عکس های آتلیه ای ایندو پخش شد تا بیشتر تعجب کنیم اینهمه شاخ و شانه کشیدن وکیل این فوتبالیست و انکار اصل ماجرا آنهم به دروغ چه دلیلی می تواند داشته باشد؟

در مهر ماه سال گذشته جاستین ترودو نخست وزیر کانادا به دلیل دعوت شدن یک کهنه‌سرباز نازی به پارلمان این کشور و تمجید از او، عذرخواهی کرد. او گفت تمامی مسئولیت این اتفاق با اوست و بس!
چند ماه پیش ویلم-آلکساندر، پادشاه هلند در سخنانی به خاطر نقشی که کشورش در دوران برده‌داری برعهده داشت عذرخواهی کرد، عذر خواهی بخاطر رفتار های زشتی که اجدادش انجام داده اند، نه خودش و دولتش!

در شهریور سال گذشته نیز خانواده نخست وزیر سابق بریتانیا «ویلیام گلادستون» به خاطر گذشته برده داری خانواده خود در گویان عذرخواهی کردند.


در اواخر سال گذشته میلادی شینزو آبه، نخست‌وزیر پیشین ژاپن عذرخواهی عمیق خود را به دلیل هزینه‌های غیرقانونی مربوط به برگزاری یک مهمانی شام که دفتر کارش برای هوادارانش برگزار کرده بود، اعلام کرد.

او با انتشار بیانیه‌ای رسمی «عمیقا از مردم و همه اعضای حزب حاكم و حزب مخالف» عذرخواهی کرد و در مقابل آنها سر تعظیم فرو آورد.

این میهمانی شام در سال ۲۰۱۸ میلادی برگزار شده بود و گفته می‌شود که هرکدام از میهمانان آقای آبه برای شرکت در آن ۵ هزار ین (۴۸ دلار) پرداخت کرده بودند. اما نمایندگان مخالف آقای آبه در پارلمان ژاپن اعلام کردند که هزینه برگزاری چنین جشنی آنهم در یکی از هتل‌های مجلل توکیو بیش از این رقم بوده و دفتر آقای آبه در آن زمان تفاوت قیمت را گزارش نداده و بگونه‌ای روی آن سرپوش گذاشته است.


در آذر ماه سال ۱۴۰۰ نخست وزیر فنلاند از اینکه پس از تماس با یک فرد کرونایی از اعضای کابینه، خودش را قرنطینه نکرده و آخر هفته گذشته در یک کلوب شبانه در هلسینکی حضور یافته، از مردم عذرخواهی کرد.
 خانم "سانا مارین" نخست وزیر 36 ساله فنلاند، ساعاتی پس از اینکه مثبت شدن تست کرونا یکی از وزرای کابینه خود مطلع شده بود، در یک کلوب شبانه بدون ماسک حاضر شده بود.
تقریبا در همین روزه بود که بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، به‌خاطر انتشار ویدیویی که نشان می‌دهد کارکنان دفتر نخست‌وزیری درباره گزارش‌های مربوط به یک جشن کریسمس در مقر نخست‌وزیری در زمان قرنطینه سال گذشته کرونا شوخی می‌کنند، عذرخواهی کرده است. جانسون در عین حال برپایی مهمانی و نقض مقررات را رد کرده است.

در اواخر مهر سال ۱۴۰۱ لیز تراس نخست وزیر بریتانیا استعفا کرد. استعفا بعد از فشار زیاد علیه او به دلیل شکست برنامه اقتصادی اش روی داد. این برنامه اقتصادی منجر به بحران و تنش در بازارهای بریتانیا و تورم کم سابقه در این کشور شد.

در اوایل بهمن همین سال یکی از دستیاران ارشد فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن به دلیل اینکه در سفر رسمی به آمریکا در یکی از ویدئو‌های منتشر شده دستانش در جیبش بود عذرخواهی کرد. او گفت که مادرش او را سرزنش کرده و گفته به خاطر این کارش شرمنده شده است!

در آخرین روزهای بهمن همین سال  "ریشی سوناک" نخست وزیر بریتانیا به خاطر نبستن کمربند در خودرو عذرخواهی کرد. پلیس انگلیس هم اعلام کرد درباره فیلم نخست وزیر که نشان می دهد او در خودرو، کمربند نبسته است؛ بررسی می کند.

در خرداد سال ۹۸ "روری استوارت" وزیر توسعه بین‌الملل بریتانیا و نامزد رهبری حزب محافظه کار بریتانیا در مصاحبه‌ای با اسکای نیوز از اینکه ۱۵ سال پیش هنگام سفر به ایران در یک مراسم عروسی تریاک کشیده بوده، عذرخواهی کرد و این کار خود را اشتباهی احمقانه خواند.

اینها تنها چند نمونه از میلیونها عذر خواهی مقامات کوچک و بزرگ مقامات کشورهایی است که حتی بخاطر کوچکترین اشتباه و سهل انگاری شجاعانه و داوطلبانه عذر خواهی و حتی استعفا می دهند. اگر بخواهیم تمام این عذر خواهی های  مقامات( به قول بعضی از خطبا و منبری های ایران)  فاسد و فاسق و کافر اروپایی و خارجی را لیست کنیم، باید چند جلد کتاب چاپ کنیم! دلیل بعضی از این استعفاها و عذر خواهی ها آنچنان ساده و غیر مهم هستند که آدم با خودش می گوید ، "اینها دیگر چه موجوداتی هستند!"  

در ایران اما اشتباه و سهل انگاری که چه عرض کنم، حتی جنایت هم نه تنها عذر خواهی بلکه برای جانی طلبکاری به بار می آورد! ماجرای اکبر طبری را به یاد بیاورید؛ با آنهمه فسق و فجور گردنش را راست می کرد و می گفت " لب تر کنم دوستانم کل لواسان را به نامم می زنند" 
حسین هدایتی در دادگاه خود دست از دست و دلبازی با پولهای اختلاسی بر نداشت و وعده داد هر کس فلان چیز را ثابت کند، آخرین مدل بنز را برایش کادو می خرد! 

و آخرین آن اما صدیقی امام جمعه ان شاالله صدیق تهران است که ابتدا منکر همه چیز بود و مدعی شد یک نفر سر زمین و زمان، خودش، پسرانش و عروسش را کلاه گذاشته تا یک زمین مرغوب ۴۲۰۰ متری در ازگل را به نامش سند بزند!! بعد که گندش درآمد خودش با پای خودش رفته سند را به عنوان عامل و متعامل انگشت زده و محضر دار مدعی شد فیلم آنروز را هم دارد، یک جوری دیگر آنرا ماست مالی کرد و عذر خواهی کرد! خوب است بدانیم در دادگاه هایی که خود آقای صدیقی چند سال ریاست آنها را به عهده داشته، دزدان و خلافکاران و اختلاسگران را با عبارت " من‌ نمی دانستم،  در جریان نبودم و سرم کلاه گذاشتند "  تبرئه می کنند و به می گویند" تشریف ببرید" خانه یا چپقش را چاق می کنند و چوب در آستینش می کنند؟ تازه جناب صدیقی یکی از معدود مقامات ما در این چند دهه بوده که عبارت " عذر خواهی " از دهانش بیرون آمده است وگرنه عذر خواهی خط قرمز و ممنوعه مسئولین محشر ما هستند! البته همین جناب صدیقی در آخرین نماز جمعه خود که به نوعی برایش پاداش هم محسوب می شد، همه چیز را به گردن فضای هار مجازی انداخت و دوستانش از مردم شریف و شهید پرور ایران خواستند با وی برخورد مومنانه بکنند اما همین دوستان در رسانه ها و تریبون خود از مسئولین خواستند دهان بی حجاب ها را چمن کنند!


یا چرا جای دوری برویم؛ بخاطر تمام دروغ هایی که رئیسی جمهور فعلی و ۷ کاندیدایی که همه عاقبت بخیر شدند و پست های کلیدی گرفتند، تحویل مردم دادند و در تبلیغات انتخاباتی خود دروغ و وعده های دروغین تحویل مردم دادند، هر کجای دنیا بود الان تمام این دوستان آنگوزمانی و پر پکانی شده بودند اما در اینجا رجزخوانی هایشان اینقدر بلند شده که حتی گوش خودشان را هم زبانم لال سنگین کرده است!


یا چرا جای دور تری برویم؛ خود ما اگر خیابانی را ورود ممنوع برویم نه تنها از ماشین های روبرویی عذر خواهی نمی کنیم بلکه با بوق زدن و چراغ زدن توقع داریم برایمان راه را هم باز کنند تا ما شاهزاده علیه ها رد بشویم! چیزهای دیگر هم که بماند ....

به اشتراک گذاری این مطلب!